Saturday, November 24, 2012

Israel Cabul Gencatan Senjata Kali Kedua.

BEBERAPA pemuda Palestin berlari semasa sebuah kenderaan tentera Israel meronda di sempadan Gaza, timur Khan Yunis semalam. 
 
BANDAR GAZA - Seorang penduduk Palestin ditembak mati oleh anggota tentera Israel di sempadan Gaza semalam, kata beberapa pegawai kesihatan. Menurut mereka, 15 orang lagi cedera dalam kejadian tersebut yang berlaku selepas gencatan senjata antara pergerakan Hamas dan Israel dipersetujui pada Rabu lalu.

Gencatan senjata itu dipersetujui selepas Israel melancarkan serangan udara dan laut di Gaza selama lapan hari bagi membalas serangan roket para pejuang Hamas. Seorang jurucakap Hamas menuduh Israel mencabuli perjanjian gencatan senjata yang diusahakan Mesir itu.

Beberapa pegawai kesihatan menyatakan, penduduk Palestin yang terbunuh itu, Anwar Odeih, 23, terkena tembakan di kepala selepas dia mendekati pagar keselamatan di sempadan Gaza. "Anwar hanya cuba untuk meletakkan bendera Hamas di pagar itu," kata seorang saudara lelaki tersebut. - Agensi

Terbaru!!
KEMASKINIi: Satu Syahid Ditembak Israel pasca Gencatan Senjata Sabtu, 24 November
GAZA -- Anwar Qadeh (21) akhirnya meninggal syahid. Sementara, sebanyak 19 lainya luka-luka pada Jumaat (23 Nov) akibat tembakan tentara Zionis terhadap puluhan warga yang mencoba mendekati wilayah perbatasan di timur Khanyunis, selatan Jalur Gaza.

Penembakan ini merupakan pelanggaran kedua yang dilakukan pihak Zionis pasca kesepakatan gencatan senjata. Dr. Asyraf, jurucakap departemen kesihatan Palestin, mengatakan jumlah korban akibat pelanggaran Zionis paska perjanjian gencatan senjata bertambah. Satu orang meninggal syahid dan 25 lainya luka-luka.

Sementara itu sebelumnya perlanggaran gencatan senjata pertama berlaku, berita dari Tel Aviv menyebutkan, sehari pasca penandatanganan nota gencatan senjata antara Israel dan Hamas, Rejim Zionis melanggar kesepakatan damai itu dengan menembak sejumlah warga Palestin di timur Khan Yunis. Penembakan yang dilakukan militer Israel terhadap warga sivil Palestin Khamis lalu setidaknya melukai lima orang.

Lihat ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails