Tuesday, March 22, 2011

Komen Ke Atas Komen, Buku Dr Mujahid Tersasar?

Pelancaran buku 'Menerjang Badai oleh MB Kedah..

KL 22 Mac 11: .Dua tulisan ini menjawab 'Buku Dr Mujahid Jauh Tersasar -Exco DPPP'. Lihat komen-komen sekali. Kita tunggu penjelasan dari pihak buku 'Menerjang Badai' pula...

Komen Pertama:

Nak Tahu Kenapa Pas Merudum ???

Dr Mujahid cuba membawa pemikiran bagaimana menyediakan Pas untuk semua orang. Ust. Ridhwan Mohd Nor dan mereka yang seumpama dengannya pula mahu mengekalkan Pas hanya untuk ahli Pas, dan mereka tidak membawa apa-apa pemikiranpun, hanya ulang cetak dan ulang tayang benda yang telah dihidangkan sejak dulu saja. Kehebatan Ust. Ridhwan menghafal sejarah memang tak dapat dinafikan. Sambil pejam mata saja (dia selalu buat begitu bila mengeluarkan fakta-fakta sejarah) Ust akan menghamburkan semua peristiwa-peristiwa yang tercatit dalam sejarah.

Walau bagaimanapun keupayaan menghafal semua benda tidak bermakna mampu merungkaikan masalah besar masyarakat dan juga organisasi. Tidak bermakna mereka yang pakar dalam sejarah mesti juga bijak sebagai seorang ahli fikir dan mampu mengeluarkan idea-idea yang hebat.

Maka gesaan Dr Mujahid agar Pas hentikan dakyah meracun para ahlinya dari salah faham perlu dilakukan dengan kadar segera. Para ahli Pas perlu segera di sedarkan bahawa keupayaan seseorang ulama itu menghafal segala hukum, segala hadith, segala kitab dan lain-lain bukan bermakna dia juga seorang pemimpin yang berinovasi, bukan bermakna dia mampu melihat dan membaca pergerakan masyarakat dengan hebat, bukan bermakna dia mampu menjadi ahli politik yang hebat.

Jika keupayaan menghafal menjadi ukuran, maka sudah tentu VCD atau Tumbdrive lebih hebat dari ramai manusia, benda itu boleh dimuatkan dengan berjuta-juta maklumat. Jika kita ulang dan ulang teknik yang sama dengan harapan untuk mendapatkan hasil yang berbeza, fikiran kita sebenarnya tidak waras.

Kemen Kedua: Baca laporan di bawah ini:

Buku ' Menerjang Badai ' tulisan Ust. Ridhwan Mohd Nor difensif , tidak menjawab persoalan

Buku ‘Menerjang Badai’ yang diforumkan di Kelantan dilihat seakan difensif ketika menjawab beberapa persoalan mengenai buku kontroversi Dr Mujahid Yusof Rawa, iaitu ‘Menuju PAS Baru’.

Wakil Jabatan Urusetia Penerangan PAS Kelantan memberitahu, Ustaz Ridhwan Mohd Nor dilaporkan langsung tidak menjawab soalan moderator mengenai ‘Teori Lekuk’ yang dikemukakan oleh Dr Mujahid.

sambung baca katsini.

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-18: 'PAS & Pemikiran Dr Mujahid'
E-Buku IH-18: 'PAS & Pemikiran Dr Mujahid'

E-Buku IH-31: Minda Baru PAS?
E-Buku IH-31: Minda Baru PAS?

2 comments:

Anonymous said...

Pemuda Pas dari kalangan tak bermutu. Otak sempit dan tak tahu keluasan fekah. Mana perginya Ustaz Zaharuddin, Ustaz Nazri Chik, Ustaz Ramadhan Fitri?

Anonymous said...

bandingkan umno lagi hancur......dari majlis tertinggi sampai keputerinya....hancur

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails