Wednesday, February 16, 2011

Komen Ke Atas Komen Dr M Terhadap Nik Aziz.

CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

SEORANG kawan menelefon saya, menyuruh komen mengenai jawab Mahathir kepada Nik Abd Aziz. Sila lihat
Che Det JAWAPAN KEPADA NIK AZIZ.

Saya lihat ada 21 komen masa itu...

Antaranya....


Komen Satu:

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

saya mengamati jawapan mahathir kepada nik aziz amat longgar hujah yang dibentangkan, tak perlu saya menghuraikannya sebab pada pengamatan saya mahathir sentiasa dengan pendapatnya yang berteraskan logic akal semata-mata. saya manusia yang kurang ilmu dan mohon ampun dari Allah jika pendapat ini tersasar.

dengan ini saya menyeru diri saya sendiri, orang-orang islam dan khusus kepada blogger-blogger yang cintakan islam supaya belajarlah islam sebanyak yang mungkin sebelum membicarakan tentang islam sebab jika tersalah memberi komen atau tersalah faham tentang ayat al-quran anda boleh jadi kufur(kafir). Apabila berada dalam kekufuran maka kekal lah manusia itu di dalam neraka Allah.

sebagai orang islam tujuan kita ialah hidup ialah menuju ke alam baka(kekal abadi) iaitu alam selepas mati dan kemudian dihidupkan semula oleh Allah. hidup ini hanya sementara paling lama seratus tahun lebih.

oleh yang demikian saya menyeru diri saya dan orang-orang islam yang hidup di muka bumi ini yakni setiap saat hendaklah sentiasa merujuk sumber-sumber di bawah:

1. Kitab Al-quran
2. Hadis Nabi Muhammad
3. pendapat alim ulama
4. Qias

jika tiada faham tentang agama maka hendaklah bertanyakan orang yang faham serta alim, jangan sesekali bijak akal dan berfikir logik semata-mata. Sentiasalah mohon petunjuk dan hidayah dari Allah.

Assallammualaikumwarahmatulahiwabarokatuh..

Semoga Tun sudi mengzinkan ruang..

[[45. Apakah Abdullah bin Ubay di zaman Rasulullah tidak berjasa kepada Islam apabila dia membina Masjid Dhirar?]]

Untuk lebih jelas bagi Tun..memang Abdullah tidak berjasa malah

Allah suruh bakar masjid ini!!

Mungkin Tun telah tersilap di sini tapi pada pendapat saya Tun telah banyak juga melakukan kesilapan di dalam blog Tun dengan melepaskan komen-komen yang bersikap 'jahiliah'.Penulis-penulis ini tidak merujuk kepada Al Quran dan hadith serta tidak berupaya menjelaskan sumber apa hujah yang mereka ambil serta atsar dan riwayatnya apatah lagi asbab dan nuzulnya.Mengapa mereka berani melakukan demikian?

Kerana Tun dan moderator kurang kefahaman di sini.Maaf.

Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu, maka kembalilah kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." (Al-Nisa':59).

Dan di antara blogger Tun ada yang mengamalkan ajaran dan mentaliti Israel.Tun menghalang saya menegur mereka tidak mengapa kerana Tun dan moderator telah sudi untuk memikul tanggungjawab tersebut.

[[Saya minta maaf kepada Tun jika komen - komen saya ini bersifat terlalu naif dan terlalu umum. tapi saya rasa ianya lebih memberi impak kepada pembaca terutama kawan kawan saya yang saya ajak buka blog Tun. if i dont win a million heart, at least im sure i win a few of my fren's heart. thats good enough for me.]]

Inilah mentaliti Israel.Asalkan tembolok mereka dan konco-konco mereka penuh dan puas sudah memadai.

Terimakasih moderator kerana menegur dan membetulkan pandangan blogger ini.

Akhir kata walaupun Tun benar tapi Tun mesti sedar dalam Islam ada sesuatu yang lebih superior daripada benar

ITULAH YANG BERNAMA AL HAQ!! Terima kasih Tun..

Dan lebih banyak lagi, komen yang sealiran dengannya.

Komen saya:

Kesimpulannya, pemikiran Dr Mahathir tetap seperti dulu dengan karat birunya. Dengan pemikiran nasionalis asobiyah, bukan 'pemikiran Islam yang mengambil pendekatan nasionalis'. Seperti idolanya Mustaaf Kemal Ataturk di Turki. Pemikiran yang amat merbahaya kepada agama Islam, moga-moga janganlah sampai seperti pemikiran munafiqin di zaman Rasulullah SAW mash hidup, yang disebut-sebut menjadi contohnya. Na 'auzubillhi minzalik.

Itulah sebuah contoh pemikiran yang wajib diperangi, dalam menegakkan kedaulatan Islam. Di Malaysia pemikiran ini kebanyakannya dipelopori oleh geng-geng UMNO. Dari Tok Ketuanya sampai ke bawah. Jadi tidak hairan masih ramai kuncu-kuncu penyokongnya, dan idea kuda tua itu dibiarkan terus berlari.

Syabas, Tok Guru Nik Aziz, kerja kita ialah berdakwah dan menyatakan kebenaran terus! Memang susah memimpin si buta bertongkat.. hendak melintas jalan yang sesak dengan banyak deruan kereta lalulintas. Tetapi dia tidak mahu dipimpin, kita kesiankan dia, diia akan marah kita balik. nak buat macam mana?

Marilah kita terus berdoa untuk kebaikannya, seperti juga Nabi SAW berdoa untuk Abu Talib dan sebagainya.. Wallahu 'aklam.

Ibnu Hasyim Catatan Santai
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
16Feb, 2011. KL

Sila lihat sebelumini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails