Saturday, February 19, 2011

Nik Aziz Menyerang DEB & Ketuanan Melayu



Shah Alam 19 Feb 11
: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dilaporkan menyerang pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan slogan Ketuanan Melayu yang dianjurkan Umno.

Nik Abdul Aziz berkata, tindakan PAS menjalankan dasar Membangun Bersama Islam di Kelantan adalah mencontohi langkah yang diambil Nabi Muhammad dalam meluaskan pengaruh Islam.

"Nabi Muhammad tidak akan berjaya mengembangkan Islam jika menggunakan pendekatan ketuanan Arab.

"Jika baginda tidak ke depan dengan perjuangan kaum, begitu jugalah PAS yang mencontohi perjuangan baginda.

"Tapi soalnya adakah PAS mengenepikan bangsa Melayu? Seolah-olah Melayu akan mati, cacat dan mundur tanpa Umno," katanya lagi dalam majlis dihadiri lebih 700 anggota PAS itu.

"Sekalipun kita mentadbir dengan tidak menyebut Melayu, kita menggunakan dasar Membangun Bersama Islam yang telah diterima baik oleh pelbagai lapisan masyarakat," katanya lagi.

Ketuanan Melayu


Tambahnya, penerimaan itu berbeza dengan penerimaan ke atas slogan Ketuanan Melayu oleh Umno.

"Slogan Ketuanan Melayu oleh Umno dengan bersenjatakan keris hanya menjauhkan golongan bukan Islam dan menimbulkan kebencian di kalangan rakyat.

"Umno jaga Melayu pun tidak, jaga Islam jauh sekali," katanya lagi.

Nik Abdul Aziz memberi contoh, jumlah keluasan tanah rizab Melayu yang susut hampir separuh dalam tempoh 40 tahun pentadbiran Umno.

"Faktanya, tanah rizab Melayu telah susut daripada tiga juta hektar pada 1957 kepada 1.7 juta hektar tahun 1997," kata Nik Aziz.

Nik Abdul Aziz juga mendakwa, DEB sendiri telah digagalkan oleh pemimpin Umno.

"Ia telah digunakan kaum atasan pemerintah untuk memuaskan hawa nafsu mereka bagi membolot kuasa dan kekayaan," katanya.

"Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangaa -- Jaminan PAS" itu merupakan hasil daripada pemukiman yang dijalankan pemimpin PAS pada Julai tahun lalu. Konvensyen di auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam itu bertujuan mendedahkan kedudukan masyarakat Melayu dari sudut hak dan perlindungan setelah lebih 50 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan.

Ia turut bertujuan memberikan alternatif kepada golongan Melayu bahawa Pakatan Rakyat mampu mengembalikan semula hak dan maruah masyarakat itu melalui sebuah pentadbiran baru. Turut berucap di konvensyen itu pagi ini ialah ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Ulama genius! TGNA idolaku!!! Malaysians Idol!!!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails