Thursday, January 14, 2010

Misteri Permata Biru Yang Hilang.. Diplomatik Saudi-Thai Terganggu

Permata biru yang langka

Lima polis Thai didakwa mengenai kes kecurian permata biru Arab Saudi.

Jalanan Thailand

Hubungan dagang Thailand-Arab Saudi terganggu

MISTERI kejahatan yang sudah berusia 20 tahun dan sangat mempengaruhi hubungan diplomatik antara Thailand dan Arab Saudi memasuki babak baru. Lima anggota polis Thai didakwa membunuh seorang pengusaha asal Saudi yang hilang pada tahun 1990.

Kes ini bermula dengan kecurian beberapa permata bernilai jutaan dolar dari satu istana Saudi oleh seorang lelaki Thai yang bekerja sebagai petugas pembersih di situ pada tahun 1989. Kelima polis tertuduh membantah tuduhan mereka melakukan pembunuhan.

Kes permata biru yang hilang ini melibatkan petugas pembersih, istana Arab Saudi dan kelima polis ini menimbulkan ketegangan diplomatik antara dua negara itu selama dua dekad.

Renggang Tegang.

Pertama, permata bernilai US$ 20 juta termasuk satu berlian biru yang dicuri dari istana Saudi telah diseludupkan ke Thailand pada tahun 1989. Pencurinya tertangkap dan hampir semua barang curiannya ditemukan kembali.

Masalah kedua, kes ini muncul lagi setelah sebahagian besar barang yang dikembalikan ke Arab Saudi itu, ternyata barangan palsu. Setahun kemudian, tiga diplomat Arab Saudi di Thailand telah dibunuh dan seorang pengusaha Saudi, Mohammad Al-Ruwaili, didapati hilang.

Lima polis itu kini sudah didakwa, dituduh menculik dan membunuh Ruawaili. Salah satu teori yang berkembang, Ruwaili terkorban ketika dia disoalsiasat polis. Pencurian dan kemudian pembunuhan yang terjadi terus memburukkan hubungan Thailand dan Arab Saudi. Keputusan mahkamah Thai Selasa lepas, memutuskan dakwaan terhadap kelima polis itu mungkin dapat memperbaiki suasana.

Hilang Kerja.

Sebelum insiden pembunuhan ini terjadi sebanyak 300,000 warga Thai bekerja di Arab Saudi. Jumlah ini sekarang mengecil hanya tinggal 15,000 jiwa. Selain ribuan pekerja imigran Thai hilang kerja, perdagangan antara kedua negara yang bernilai milion dolar juga terganggu.

Pada tahun 1994, atas usaha Arab Saudi di Thailand waktu itu, dikatakan kes pembunuhan diplomat Saudi itu sudah 'ditutup'. Tetapi kini, desakan itu timbul lagi. Masalah itu dituntut supaya diselesaikan sebelum tempuh hukuman bulan depan. Pemerintah Arab Saudi juga ingin permata biru itu dikembalikan sebelum hubungan diplomatik dilaksanakan.

Batu permata biru seperti yang dimiliki oleh Arab Saudi ini hanya boleh didapati di beberapa tempat sahaja di seluruh dunia. Begitulah, ramai yang menunggu kesudahan kisah misteri permata biru yang hilang ini, terutama ratusan ribu bekas dan bakal tenaga kerja Thai di Saudi... (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails