Wednesday, January 13, 2010

'Islam 4UK' & Organisasi Islam Dituduh Pengganas?

Anjem Choudary

Anjem Choudary dikenal sebagai aktivis senior Islam4UK

BBC London 12 Jan 10: PERTUBUHAN atau kumpulan Islam di UK yang merancang himpunan anti-perang Afghanistan akan dilarang berdasarkan kepada undang-undang anti teroris atau pengganas di negara itu. Pemerintah UK sudah lama menimbang dan memikirkan untuk melarang 'Pertubuhan Islam4UK' yang juga dikenal dengan nama 'Al-Muhajiroun'.

Jurucakap Islam4UK mengatakan kepada BBC, pertubuhan mereka adalah "organisasi ideologi dan politik" dan bukan kumpulan yang menggunakan aksi kekerasan.

Menteri Dalam Negeri Alan Johnson mengatakan: "Saya hari ini telah mengeluar perintah melarang Al-Muhajiroun, Islam4UK, dan beberapa nama lain yang digunakan oleh organisasi tadi."

"Kumpulan ini dilarang walau dengan nama lain (seperti) 'Al-Ghurabaa' dan 'The Saved Sect'," tambah Johnson.

"Larangan ini adalah gunakuasa yang luarbiasa, tetapi perlu untuk mengatasi masalah terorisme dan ini bukan langkah yang kami pandang mudah," ujarnya.

"Kami tegaskan bahawa organisasi ini tidak akan dapat melepasi larangan ini hanya dengan mengubah namanya," tambahnya.

Berdasarkan Undang-undang Terorisme tahun 2000, sesuatu kumpulan di UK boleh dilarang jika "melakukan atau ikut serta dalam tindakan terorisme, mempersiapkan, menyeru atau mendorong terorisme atau berkaitan dengan cara lain dalam terorisme".

Jurucakap Islam4UK Anjem Choudary mengatakan kepada BBC Radio 4: "Yang akan dilihat orang adalah, jika anda tidak sependapat dengan pemerintah dan anda ingin mempamirkan politik luar negara, kebebasan, kemudian dengan cepat menghilang dan menjelma menjadi diktator."

Choudary membantah tuduhan bahawa ahli Islam4UK terlibat dalam tindakan kekerasan. "Saya cabar sesiapa saja untuk membuktikan bahawa ahli kami terlibat dalam tindakan kekerasan atau menyeru ke arah kegiatan tindakan kekerasan, atau ada meminta bantuan mana-mana pihak bagi melakukan apa-apa operasi ketenteraan," katanya,

"Kami selalu habis-habisan menekankan bahawa kami adalah organisasi ideologi dan politik," tambahnya.

Bercakap dari Lubnan, Omar Bakri Muhammad, pengasas Al-Muhajiroun (sebuah lagi pertubuhan Islam lain), mengatakan kepada BBC bahawa keputusan untuk melarang pertubuhan tersebut boleh "meningkatkan populariti Al-Muhajiroun" dan "memaksa mereka bergerak di bawah tanah".

Pada hari minggu, Islam4UK telah membatalkan rancangan mengadakan himpunan di Wootton Bassett, sebuah kota kecil di kawasan Wiltshire di Barat Daya England. Kumpulan tersebut masa itu mengatakan mereka telah "berjaya memantau penderitaan warga Muslim di Afghanistan".

Pertubuhan Islam4UK juga melarang ahlinya merancang untuk mengusung lebih dari 500 peti mayat kosong melintasi jalan utama kota kecil tersebut. Kota tersebut terkenal kerana mengadakan acara awam untuk memberikan penghormatan kepada tentara Inggeris yang gugur di Afghanistan dan Irak.

Perintah larangan akan mulai dikuatkuasakan pada hari Khamis dan mulai hari itu menjadi ahli pertubuhan itu adalah suatu pelanggaran pidana dengan ancaman hukuman maksimum 10 tahun penjara. (BBC/AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails