Tuesday, January 12, 2010

Kanak-kanak 8 Tahun Selamatkan Orang Dewasa.


peta australia

Gold Coast, Queensland. DUA kanak-kanak berusia lapan tahun berjaya menyelamatkan seorang dewasa dari laut di kawasan Gold Coast, Queensland. Jake Satherley dan Spencer Jeams melihat lelaki separuh umur terjebak dalam arus yang menggila. Mereka lalu menarik papan luncur berjaya mengangkat dan menyelamatkan lelaki tersebut.

Kedua-dua kanak-kanak itu, yang menjadi anggota kelab penyelamat junior mengatakan mereka tidak gentar menghadapi keadaan sukar begitu. Kalangan petugas penyelamat di Queensland mengatakan penyelamatan dua kana-kanak tersebut amat mengagumkan.

Sewaktu bercakap kepada ABC News, ketua Northcliffe Life Saving Club David Shields mengatakan belum pernah melihat begitu. "Saya sudah terlibat dalam kes penyelamatan papan luncur selama 30 tahun, dan saya tidak pernah melihat kanak-kanak sekecil mereka datang menolong orang yang umurnya begitu dewasa," kata Shields.

Dia mengatakan, mereka akan diberi penghargaan atas tindakan kepahlawanan mereka dengan "medal dan pengakuan yang layak". Perairan di dekat Queensland digambarkan sangat berbahaya sepanjang akhir minggu, dan lebih dari 40 orang diselamatkan semasa beraksi luncur dan tujuh perenang masuk hospital.(BBC hari ini/AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails