Thursday, October 29, 2009

Gereja Perlu Lawan Israel -Paderi Atallah Hanna

JENDELA GLOBAL
Gambar 1,2 & 3 di atas Atallah Hanna, Bawah sekali umat Islam Palestin hanya bersholat di luar dinding masjid.

Oleh Drs Mohd Rashidi Deraman

"KAMI berseru semua gereja Kristen di dunia berdiri teguh menentang dan melawan tindakan Israel terhadap Al Aqsha dan sikap diskriminasi kaum terhadap saudara-saudara Muslim kami di Palestin."

Begitulah seruan salah seorang dari tokoh Kristian Ortodoks Yunani Jerusalem, juga seorang paderi yang mendesak supaya semua gereja di dunia membantu membela Masjid Al-Aqsha dari serangan dan cengkaman Israel. Beliau ialah Paderi Besar bernama Atallah Hanna yang berseru kepada seluruh semua umat Islam dan Kristen supaya bersatu dalam rangka mencegah serangan dan penodaan terhadap Masjid Al Aqsha.

Seruan ini berlaku setelah pasukan khas Israel menyerang Masjid Al-Aqsha di wilayah pendudukan Jerusalem Timur, dengan menembak peluru getah dan gas pemedih mata. Menurutnya, kaum Kristian Palestin juga perlu melindungi tempat-tempat suci umat Islam.

"Kami, sebagai orang Kristian Palestin, melihat setiap serangan terhadap tempat-tempat suci umat Islam adalah serangan terhadap tempat suci kami juga! Kami berdiri berwsama Masjid Al Aqsha, dan kami sangat mengutuk pengepungan dan serangan-serangan yang dilakukan oleh rejim Israel terhadap Masjid Al Aqsha." Katanya.

Menurutnya lagi, Israel memang telah berusaha untuk menghancurkan semua tempat suci, kecuali tempat suci umat yahudi, sambil mengingatkan bahawa Israel sebelumnya juga pernah menyerang gereja Ortodoks Yunani. Sekatan dari zionis Israel, menyebabkan warga Palestin tidak dapat masuk ke dalam kompleks Masjid Al Aqsha. Warga Palestina tidak dapat melaksanakan sholat di dalam masjid, dan melaungkan seruan adzan. Sholat pun terpaksa dilakukan di luar masjid.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Sepatutnya pemimpin dan tokoh agama lain pun patut menyahutnya, apalagi di Malaysia dengan masyarakat majmuk dan multi-racialnya, berslogankan 1 Malaysia pula. Bagaimana dengan pemimpin mengaku Islam yang tidak menyahut bahkan menentang seruan itu dalam tindakannya? Contohnya membeli coca-cola bererti membunuh rakyat Palestin walaupun sebotol?? (Sumber Era Muslim dll/MRD)

Lihat juga...

1. Hina Islam, Melalui Iklan Coke Di Eropah
2. Jenayah: Bunuh Melalui Se Botol Coca-Cola
3. Serangan Israel Ke M/Aqsa Bangkitkan Perang Cyber

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails