Tuesday, October 27, 2009

Gadis Bogel Seharian Di Ladang Supaya Hujan Turun

JENDELA GLOBAL

by ASYOK KUMAR

MEREKA mempunyai cara unik untuk meminta hujan iaitu menyuruh anak gadis mereka yang belum berkahwin membajak ladang dengan berbogel atau bertelanjang. Benar-benar bertelanjang bulat tanpa sehelai benang pun ditubuhnya dari pagi sampai petang.


“Mereka percaya perbuatan mereka akan mendatangkan cuaca buruk kerana telah memberi malu pada dewa mereka. Kerana itu dewa akan mengirimkan hujan,” kata Upendra Kumar, dari pejabat Kampung Binhar India timur seperti dikutip dari Reuters.

Gadis-gadis di desa Binhar bertelanjang sambil membajak ladang mereka setelah matahari terbenam. Sedangkan ibu para gadis tersebut membantunya. “Mereka percaya adat kebiasaan ini dan orang kampung telah berjanji untuk melaksanakan amalan ini sampai hujan ribut turun,” tambah Upendra.

Di India sendiri tahun ini merupakan musim kemarau paling buruk selama lapan dasawarsa terakhir yang menyebabkan kekeringan cukup parah. Ya. Itu budaya, tetapi dalam agama Islam ada panduan berdoa dan sembahyang minta hujan beramai-ramai. Lebih mudah dan beradap, Bukan bagaikan menggantung ikan pada kucing yang kelaparan menunggu! (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails