Tuesday, January 20, 2009

Jenayah: Bunuh Melalui Se Botol Coca-Cola

Kerana Coca Cola mereka merampas & musnahkan bumi Palestin

Ibnu Hasyim:
Catatan Santai

HARI ini saya agak banyak masa lapang. Saya gerodek-gerodek laman web. Terjumpa berita dari Indonesia menyebutkan mantan PM Malaysia, Dr Mahathir Mohammad menyerukan supaya boikot secara luas produk-produk Amerika Syarikat dan mata wang dollar sebagai bentuk protes atas sokongan AS pada Israel.

"Mereka tidak akan mati jika tidak menggunakan produk AS," kata Mahathir yang ikut tunjuk perasaan bersama 5,000 warga Malaysia di depan kedutaan AS. "Saya berharap Starbucks dan McDonald’s tidak beroperasi lagi di sini," tegas Mahathir yang juga menyerukan agar negara-negara Arab menghentikan pasukan minyaknya ke AS.

Saya tidak sempat ikuti perkembangan itu waktu itu. Teringat pula kepada fatwa Dr Yusuf Al-Qardhawi beberapa tahun lalu. Saya gerodek-gerodek cari dalam internet… Jumpa, antaranya berbunyi…

"Wahai kaum Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia, memboikot produk-produk buatan Israel dan Amerika adalah kewajipan bagi seluruh umat Islam di dunia. Setiap ringgit yang kita bayarkan untuk sebotol Coca-Cola misalnya, akan menjadi sebutir peluru di dalam senjata orang-orang Amerika atau Israel yang akan diacu ke arah kita. Kita telah menyumbangkan wang kita setiap hari kepada McDonalds, KFC, Burger King dsb, tanpa memikirkan ke mana wang itu akan dibelanjakan.

Menurut pendapat saya, setiap Muslim harus bertanggungjawab dalam hal yang mempengaruhi keluarga dan gaya hidup mereka. Lihatlah kepada orang-orang Amerika yang telah membatalkan (veto) resolusi PBB untuk mengutuk aksi tentera Israel di Palestin. Jika mereka itu adalah pemelihara perdamaian seperti yang mereka dakwa, apakah mungkin mereka melakukannya (membatalkan resolusi PBB)?

Wahai manusia, tidakkah anda berfikir? Tidakkah anda memiliki perasaan lagi? Tidakkah anda merasakan kepahitan negara-negara Arab dan Islam dalam hal ini? Darah yang paling murah adalah darah kita! Kita telah menjadi bahan percubaan bagi senjata-senjata dan peluru-peluru serta teknologi mereka. Persenjataan perang ini dibiayai oleh kita, dalam gaya hidup konsumerisme yang mereka paksakan ke atas kita.

Saya bertanya kepada anda semua, dengan nama Allah. Saya bertanya pada anda semua, atas nama ribuan orang yang mati di tangan pengganas-pengganas itu pada tahun 1948, 1967, 1973 di Qana, di Dir Yassin, di Bahr al-Bakar semenanjung Gaza dan di al-Quds. Saya bertanya kepada anda semua, atas nama orang yang mati syahid untuk kehormatan kita. Saya bertanya ke atas anda, atas nama seorang anak kecil bernama Muhammad al-Durrah, yang syahid dalam pelukan ayahnya ditembusi peluru-peluru, dari wang yang telah kita sumbangkan kepada mereka.

Apakah akan jadi kepada kita? Kita memiliki mata yang tidak dapat kita gunakan untuk melihat. Kita memiliki telinga, tetapi kita tidak gunakan untuk mendengar. Kita memiliki hati, tetapi tidak lagi dapat merasai. Mereka telah menjadikan kita sebagai pengguna-pengguna yang buta, yang rela membayar wang untuk membiayai senjata mereka, untuk mendukung aksi keganasan mereka di dunia Arab dan Islam. Boikot mereka sekarang! Sekarang atau peluang ini tidak muncul lagi selamanya!

Dunia Arab dan Islam harus bersatu agar menjadi kuat. Kembali dan siapkan persenjataan kita. Kembalikanlah dan bangunkanlah ekonomi kita agar kita dapat menghancurkan mereka. Allahu Akbar!!" -Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, 8 Oktober 2001 Qatar.

Apa barangan selain dari Coca Cola itu? Bagaimana hendak tahu ianya buataan Israel?

1..Lihat label 'Made in Israel' atau yang sejenisnya.

2..Periksa barcode yang tertera pada setiap produk. Barcode selalu diawali dengan 2 atau 3 angka yang menunjukkan kod negara produsernya, dan kod negara Israel adalah '729'. Untuk daftar lengkap kod negara pada barcode, silakan lihat link di bawah http://www.mecsw.com/specs/ean_cc.html. Kod negara Israel adalah '729'. Kalau lihat awalnya nombor itu, jaga jangan beli!

3..Bagaimanakah hendak tahu perusahaan yang membantu zionis Israel? Sebuah perusahaan software Islam berpusat di England, InnovativeMinds telah melakukan penelitian ekstensif kepada perusahaan-perusahaan besar dunia yang telah terbukti membantu zionis Israel. Hasil penelitian itu mereka publish di homepage mereka dengan alamat di bawah, dilengkapi referensi link ke sumber informasi bersangkutan: http://www.inminds.co.uk/boycott-israel.html .

4..Atau dengan melihat juga bentuk daftar logo pada alamat di bawah: http://www.inminds.co.uk/boycott-brands.html

Berdasarkan penelitian mereka, daftar perusahaan yang telah terbukti turut menyumbang zionis Israel, sehingga perlu kita boikot bersama-sama adalah:

1…McDonald's --> McDonald's Restaurants.
2…Coca-Cola --> Coca-Cola, Dr Pepper, Fanta, Fruitopia, Kia Ora,Lilt, Sprite, Sunkist,
Schweppes.
3…Starbucks --> Starbucks Coffee Stores, Starbuck coffee, chocolates,biscuits & ice-cream
products, Seattle Coffee Company, Pasqua Inc.,Hear Music, Tazo.
4…DANONE --> Strauss dairy, Danone yogart, Jacob biscuits, HP foods,Evian, Volvic,
Galbani, LEA & PERRINS, LU Biscuits.
5… NESTLE --> Nescafé, Perrier, Vittel, Pure Life, Carnation, Libby's,Milkmaid, Nesquik,
Maggi, Buitoni, Crosse & Blackwell, Milkybar,KitKat, Quality Street, Smarties, After
Eight, Lion, Aero, Polo,Shreddies cereal, Felix - cat food.
6… Johnson & Johnson --> Baby Products.
7…L'OREAL --> Giorgio Armani Perfumes, Redken 5th Avenue NYC, LancomeParis, Vichy,
Cacharel, La Roche-Posay, Garnier, Biotherm, HelenaRubinstein, Maybelline, Ralph Lauren
Perfumes, Carson.
8…REVLON --> Revlon cosmetic products, New World Entertainment, Forbes.
9…SARA LEE --> Hanes (Intimate apparel, hosiery, socks, knitwear,workwear, casualwear), Hillshire Farm (meat), Playtex (Intimateapparel), Champion (Men's and women's athletic apparel and men'sunderwear), Leggs (Hosiery), Jimmy Dean (meat), Douwe Egberts (Coffeeand coffee systems), Sara Lee Bakery, Dim (Intimate apparel, hosiery),Ambi Pur (Air fresheners), Ball Park (meat), Bali (Intimate apparel),Superior Coffee (Coffee and coffee systems), Just My Size (Intimateapparel), Kiwi (Shoe care), Maison Cafe (Coffee and coffee systems),Aoste (meat), Nur die (Hosiery), Pilao (Coffee and coffee systems) ,Lovable (Intimate apparel, men's underwear, socks), Outer Banks(T-shirts, sportshirts), Wonderbra - (Intimate apparel), Sanex (Bodycare), Pickwick (Tea), Gossard (Intimate apparel), Body Mist(bodycare), Brylcreem (bodycare), Aqua Velva (bodycare), Radox(bodycare).
10… Timberland --> Footwear, Outwear, Clothing, Gear.
11…NOKIA --> Nokia electronic products - mobile phones, tvs.
12…Intel --> Celeron, Pentium, Itanium, etc.
13…IBM.
14…Walt Disney --> Disneyland, EuroDisney, Disney Products.
15…AOL Time Warner --> AOL Internet, Time Magazine, Life Magazine,Time-Life books, CNN, ICQ.
16… APAX PARTNERS & CO. LTD --> Merlin Entertainment Group, Stead &Simpson Group, Brands Hatch Leisure Holdings, easyEverything Limited,Yell, Jonny Rockets Group, Protection
One, Sunglass Hut, Greenbacks.
17…Delta Galil Industries Ltd --> Marks & Spencers, Hema, Carrefour,Auchan, Tchibo, Victoria's Secret, GAP, Banana Republic, Structure,J-Crew, J.C. Penny, Pryca, Lindex,DIM, Donna Karan / DKNY, Ralph Lauren, Playtex, Calvin Klein, Hugo Boss.
18…Estee Lauder --> Aramis, Clinique, DKNY, Prescriptives, OriginsNatural Resources, MAC
Cosmetics, La Mer, Bobbi Brown Essentials,Tommy Hilfiger Toiletries, Jane, Donna Karan
Cosmetics, Aveda, StilaCosmetics, Jo Malone, Bumble and Bumble, Kate Spade.
19…KIMBERLY-CLARK --> KLEENEX facial tissues, KOTEX products,HUGGIES disposable baby products, ANDREX products.
20…LEWIS TRUST GROUP LTD --> River Island clothing chain, Isrotelhotels in Palestine,
Ibrotel hotels in Spain/Portugal, BritanniaPacific Properties.
21. Marks & Spencer --> M&S stores, St. Michaels.
22. News Corporation --> Fox TV Network, 20th Century Fox Films, FoxKids, Sky TV Network, CNBC, National Geographical, Weekly StandardNewspaper, TV Guide, News of the World (UK), The Sun (UK), The Times(UK), Sunday Times, Times Educational Suppliment (TES), The Telegraph(Australia), Gold Coast Bulletin, Herald Sun, Independent NewspapersLtd,
Newsphotos, Sunday Herald, Sunday Mail, The New York Post (US),Harper Collins Book Publishers, Ragan Books, Zondervan, Nursery World,Rawkus, NDS, Mushroom Records,
ChinaByte.com, Festival Records.
23. Selfridges --> Selfridges Stores.
24. The Limited Inc. --> Express, The Limited, Lerner New York,Structure, New York and
Company, Mast Industries, Intimate Brands,Inc, Victoria's Secret, Bath & Body Works,
White Barn Candle Company,Henri Bendel.
25. HOME DEPOT --> Home Depot retails stores, EXPO Design Centers,Villager's Hardware
stores, Apex Supply Company, Georgia Lighting,Maintenance Warehouse, National Blinds
and Wallpaper.
26. Arsenal Football Club.

Apakah sebenarnya gerakan boikot ini? Gerakan boikot ini adalah usaha orang-orang biasa di seluruh dunia dalam menggunakan hak mereka, memilih apa yang ingin mereka beli dengan tujuan untuk menghentikan penjajahan dan penindasan zionis Israel atas Palestin. Ini adalah cara damai untuk memberi tekanan internasional atas negara zionis Israel.

Apakah ini bererti kita memboikot agama Yahudi atau etnis Israel? Tentu saja tidak. Boikot ini tidak ditujukan untuk agama Yahudi mahupun etnis Israel, melainkan ditujukan untuk negara zionis Israel yang melakukan penjajahan atas Palestin dan perusahaan-perusahaan apapun di seluruh dunia yang menjadi pendukungnya. Siapapun orang-orang di seluruh dunia yang sedar akan kesewenang-wenangan zionis Israel pasti turut menyokong aksi boikot ini. UNISON, sebuah trade union terbesar di England dengan 1.4 juta anggotanya, telah mengajak untuk memboikot produk Israel sejak tahun 2002. http://www.unison.org.uk/news/news_view.asp?did=136.

Christian Aid, sebuah agensi gereja-gereja di England dan Ireland, menyeru Kesatuan Eropah untuk memberi sangsi atas Israel termasuk membatalkan kesepakatan dagang Euro-Israel. http://www.christianaid.org.uk/news/stories/020403.htm. Gush Shalom, organisasi Israel non-pemerintah yang berperanan penting dalam menentukan agenda moral dan politik gerakan-gerakan damai di Israel, telah melancarkan boikot versi mereka untuk menolak membeli barang-barang produk daerah pendudukan Israel. http://gush-shalom.org/Boycott/boyceng.htm

Para ulama Islam seperti Sheikh Yusuf Al-Qaradawi fatwanya seperti yang disebutkan di atas, ulama Al-Azhar yang juga penceramah terkenal, Dr. Fu`ad Mukhaymar, ulama Al-Azhar yang juga ketua Institusi Mesir Sunni, dan Dr. As-Sayed Nuh, ulama Al-Azhar yang juga profesor ilmu Hadist di Universitas Kuwait, telah memfatwakan untuk memboikot barang-barang Israel dan perusahaan pendukung zionis lainnya.

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Sc\holar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503545220.

Demikian juga dengan Ayatullah Ali Khamenei, pemimpin spiritual tertinggi Iran, juga melarang pembelian barang-barang Zionis. http://www.arabicnews.com/ansub/Daily/Day/020823/2002082302.htmlhttp://www.islam-online.net/english/news/2003-02/04/article04.shtml

Apakah boikot ini benar-benar berfungsi?

Ya, tentu saja. Contohnya adalah perusahaan Coca Cola di atas, dan juga perusahaan McDonald yang sejak 2002 terpaksa menutup banyak cabangnya di timur tengah kerana boikot yang dilancarkan di sana. http://www.crisscross.com/jp/news/238166

Demi membantu kemerdekaan Palestin dan memotong sebanyak mungkin aliran dana ke zionis Israel, marilah kita boikot produk Israel dan perusahaan-perusahaan ini sekarang juga! Lebih dari itu, anda dapat juga membantu menyebar-luaskan ajakan boikot ini kepada keluarga, kerabat dan teman-teman, maupun membuat leaflet, pamflet mahupun booklet dan menyebarkannya di tempat-tempat umum yang diizinkan.

Kalau anda tidak melakukan hal ini, samalah dengan anda membenarkan dan berkerjasama melakukan jenayah ke atas rakyat yang tidak berdosa, atau membunuh satu nyawa dengan hanya membeli se botol Coca Cola.

Ibnu Hasyim Catatan Santai…
Jan19, 2009 KL.

5 comments:

ahmed said...

"Mereka tidak akan mati jika tidak menggunakan produk AS," kata Mahathir yang ikut tunjuk perasaan bersama 5,000 warga Malaysia di depan kedutaan AS. "Saya berharap Starbucks dan McDonald’s tidak beroperasi lagi di sini," tegas Mahathir yang juga menyerukan agar negara-negara Arab menghentikan pasukan minyaknya ke AS.

ali said...

Demi membantu kemerdekaan Palestin dan memotong sebanyak mungkin aliran dana ke zionis Israel, marilah kita boikot produk Israel dan perusahaan-perusahaan ini sekarang juga! Lebih dari itu, anda dapat juga membantu menyebar-luaskan ajakan boikot ini kepada keluarga, kerabat dan teman-teman, maupun membuat leaflet, pamflet mahupun booklet dan menyebarkannya di tempat-tempat umum yang diizinkan.

zaid said...

Para ulama Islam seperti Sheikh Yusuf Al-Qaradawi fatwanya seperti yang disebutkan di atas, ulama Al-Azhar yang juga penceramah terkenal, Dr. Fu`ad Mukhaymar, ulama Al-Azhar yang juga ketua Institusi Mesir Sunni, dan Dr. As-Sayed Nuh, ulama Al-Azhar yang juga profesor ilmu Hadist di Universitas Kuwait, telah memfatwakan untuk memboikot barang-barang Israel dan perusahaan pendukung zionis lainnya.

Anonymous said...

[url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#11490]accutane online[/url] - accutane cost , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#13372 cheap accutane

Anonymous said...

[url=http://buyonlinelasixone.com/#10366]buy cheap lasix[/url] - lasix online without prescription , http://buyonlinelasixone.com/#17195 cheap generic lasix

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails