Monday, January 19, 2009

Pelajaran Jihad Diharamkan Di Seluruh Universiti Islam?

Gaza (Ar-Rahmah) -Gerakan Hamas dan Jihad Islami (JI) menolak kenyataan pemerintah Salam Fayadl yang berjanji akan berperang dan melucuti senjata perlawanan Palestin di Tebing Barat.


Ibnu Hasyim:

Catatan Santai

SESEORANG yang menyebut namanya Dr Hasan P.Pg memberi komen dalam tulisan saya Wednesday, November 26, 2008 Percuma! Buku Jihad, As-Syahid Dr Abdullah Azzam..

Dr Hasan P.Pg. said...

Saya dengar takde universiti di Malaysia yang memperuntukkan pelajaran jihad di universiti termasuk UIA sendiri. Di Mesir Universiti Al-Azhar, ada cubaan memansuhkan pelajaran jihad tetapi masih belum berjaya. Dan hampir keseluruhan universiti Islam di negara-negara umat Islam tiada pelajaran khusus mengenai jihad. Oleh itu buku ini sangat baik untuk disebarkan. T.kasih kerana ramai pelayar web dapat menatapnya secara percuma. Suatu contoh mulia.. -November 26, 2008 10:07 PM”

Mari kita belajar ilmu jihad...

Oleh itu, sesuai dengan suasana Jihad di Palestin sekarang, maka saya tertarik untuk mengketengahkan tafsir Ayat-ayat Jihad ke haribaan pelayar-pelayar web ini, untuk manfaat kita bersama, insya Allah. Mula-mula kita lihat…

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 190-191.

“Perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, tetapi janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpai mereka dan usirlah mereka dan tempat mereka telah mengusir kamu (Makkah). Fitnah (kekufuran/ kemusyrikan) itu leblh besar bahayanya dari pembunuhan. Janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu) bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang kafir.”

I…Muqaddimah Pengertian Umum

Islam bukanlah agama kekerasan… Tetapi, Islam memiliki hukum-hukum untuk melindungi dakwah Islam serta kehormatan, harta, jiwa, dan negeri kaum Muslim. Hukum-hukum itu berkaitan dengan peperangan yang sering dikenal dengan istilah jihad fi sabilillah Para fukaha mendefinisikan jihad fi sabilillah sebagai pengerahan kekuatan untuk memerangi musuh dalam rangka meninggikan kalimat Allah; dengan peperangan terus di medan pertempuran ataupun memberikan bantuan kewangan, logistik, bahkan pendapat-pendapat dalam strategi dan taktik memenangkan pertempuran, termasuk memberikan pidato yang membakar semangat para mujahidin agar siap menyongsong kemenangan atau mati syahid.

Yang penting, segala dukungan terhadap peperangan tersebut berkaitan langsung dengan aktivitas pertempuran di medan jihad. Aktivitas jihad fi sabilillah juga diungkapkan dengan istilah langsung perang fi sabilillah (al-qitâl fi sabilillah), sebagaimana terlihat jelas dalam ayat ini. Oleh kerana itu, bercakap tentang perang, khususnya perang dalam rangka meninggikan kalimat Allah serta melindungi dakwah Islam dari halangan fizik yang dibentangkan oleh negara-negara kafir.. Mahupun serangan atas negeri-negeri kaum Muslim serta atas harta dan kehormatan mereka oleh negara kafir sebagaimana yang terjadi di Irak hari ini, bukanlah hal yang tabu, lucu, konyol, atau mengada-ada.

Sebaliknya, perang tersebut telah diungkapkan Al-Quran yang suci dan tak dapat disanggah oleh sesiapa pun, kecuali orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Rasulullah SAW. pernah bersabda: “Sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah (AlQuran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad SAW.” (HR Muslim).

II…Latar Belakang Turunnya Ayat

Dalam kitab ‘Lubab an-Nuqul fi Asbab an-Nuzul’ karya Imam as-Suyuthi diterangkan tentang sebab turunnya ayat ini dengan mengutip riwayat yang diketengahkan oleh Al-Wahidi dari jalur al-Kalbi, dari Abu Shalih, dari Ibn ‘Abbas yang mengatakan bahawa ayat ini turun sewaktu Perjanjian Hudaibiyah. Ceritanya berkaitan dengan orang-orang musyrik ketika menghalangi Rasulullah SAW. ke Baitullah, lalu mereka mengajak berdamai dengan tawaran, Rasul boleh kembali tahun depan. Setahun kemudian, Nabi SAW. bersama para sahabat bersiap-siap melakukan umrah al-qadha (meng-qadha umrah yang sudah diniatkan tahun lalu tetapi tertahan). Mereka cuma bimbang jangan sampai kaum Quraisy tidak tepati janji dan masih menghalang mereka untuk memasuki Masjid Al-Haram bahkan siap berperang, sementara para sahabat tidak ingin berperang pada bulan Suci.[1] Allah kemudian menurunkan ayat di atas.


Diketengahkan pula oleh Ibn Jarir dari Qatadah yang mengatakan, bahawa Nabi SAW berangkat pada bulan Dzul Qa’dah bersama para sahabatnya untuk melakukan umrah. Sesampai di Hudaibiyah, mereka dihalangi oleh orang-orang musyrik yang akhirnya membuat perjanjian dengan Nabi SAW. Isinya, Nabi SAW. beserta para sahabatnya kembali pulang pada tahun itu dan baru boleh datang lagi pada tahun berikutnya untuk melakukan umrah tersebut.[2]
Tahun berikutnya, Nabi SAW. beserta para sahabat pergi ke Makkah. untuk melaksanakan umrah itu, yakni pada bulan Dzul Qae’dah. Tiga hari lamanya Nabi SAW. dan kaum Muslim tinggal di Makkah.

III…Ayat Pertama Tentang Qital


Imam Ibn Katsir, dalam. tafsirnya, mengutip riwayat yang dituturkan oleb Abu Ja’far Ar-Razi dan An-Rabi’ bin Anas dan Abi Aliyah tentang firman Allah wa qatilu fi sabilillah alladzina yuqatilunakum (Perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerang kalian). Dia katakan bahawa ayat tersebut merupakan ayat pertama tentang perang (qital) di Madinah. Kalau kita melihat sebab turunnya ayat di atas, yakni pada saat Nabi SAW. mengadakan Perjanjian Hudaibiyah pada tahun 4 H, maka itu bukan perang yang pertama kali. Sebab, kaum Muslim berperang pertama kali di Badar pada tahun 2 H. Sesudah itu masih ada peperangan lagi, yakni Perang Uhud pada tahun 3 H dan Perang Khandaq atau Perang Ahzab pada tahun 5 H.

Oleh kerana itu, wajar kalau Imam Al-Qurthubi dalam tafsirnya, mengutip suatu riwayat dari Abu Bakar As-Shiddiq, menyatakan bahawa ayat pertama yang diturunkan tentang qital (perang) adalah:

Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya. Sesungguhnya Allah, benar-benar Mahakuasa menolong mereka itu.(AI-Hajj ayat 39).

Kata Al-Qurthubi, pendapat pertama (QS al-Baqarah ayat 190 sebagai ayat pertama tentang qitaI) lebih banyak. Ayat mengenai izin berperang itu turun secara umum untuk yang sudah berperang mahupun yang belum memerangi orang-orang musyrik. Namun demikian, Al-Qurthubi juga mengemukakan bahawa ayat di atas turun berkaitan dengan Perjanjian Hudaibiyah sebagaimana diuraikan dalam sabab nuzul ayat di atas. Se jalan dengan pandangan dalam riwayat Abu Bakar di atas adalah pandangan lbn ‘Abbas yang dikutip al-Ustadz Muhammad Ali ash-Shabuni dalam ‘Shafwah at-Tafâsir’ juz 11/267. Inilah ayat pertama tentang jihad, kata Ibn Abbas.

Para mufassir, kata ash-Shabuni, menyebutkan bahawa orang-orang yang diizinkan berperang dalam Surat al-Hajj ayat 39 adalah para sahabat Rasulullah SAW yang disakiti oleh kaum musyrik Quraisy begitu kuat sampai mereka datang kepada Rasulullah SAW dalam keadaan babak belur. Rasulullah SAW. bersabda kepada mereka (yang artinya), “Bersabarlah kamu kerana aku belum diperintahkan untuk memerangi mereka.” Setelah mereka hijrah, turunlah ayat 39 surat al-Hajj itu sebagai ayat pertama tentang jihad setelah mereka selama itu dilarang melakukannya pada lebih dari 70 ayat.

Al-Ustadz Sayyid Quthb, dalam tafsirnya, ‘Fi Zhilâl al-Qur’an’, juz 1/265, mengatakan bahawa menurut sebahagian riwayat, ayat 190 surat al-Baqarah adalah ayat pertama yang diturunkan tentang perintah berperang kepada kaum Muslim setelah sebelumnya turun ayat 39 surat Al-Hajj yang memuat izin dari Allah kepada mereka untuk memerangi orang-orang kafir kerana mereka telah dizalimi. Kaum Muslim mengetahui bahawa izin tersebut merupakan pendahuluan bagi kewajiban berjihad yang bertujuan untuk memantapkan kedudukan mereka di muka bumi.

Semua mufassir sepakat bahawa ayat jihad/qitâl itu semuanya baru turun di Madinah, tidak di Makkah. Tatkala perjuangan dakwah Nabi SAW. masih, dalam bentuk kutlab (kelompok) dakwah, bukan negara, ayat-ayat yang turun justru menolak penggunaan kekuatan fizik. Imam Al-Qurthubi dalam tafsirnya mengatakan, bahawa tidak ada perbedaan di kalangan para mufassir bahawa qital( (perang) diharamkan (mahzhur) sebelum Hijrah berdasarkan firman Allah..

Tolaklah kejahatan itu dengan cara yang lebih baik.” (QS Fushilat [41]: 34).” Jauhilah mereka dengan cara yang baik.” (QS al-Muzammil [731: 10).Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka” (QS al-Ghassiyah [88]: 22). ..Dan masih banyak ayat-ayat serupa itu yang turun di Makkah.

IV…Antara Jihad Defensif dan Ofensif

Imam Ibn Katsir dalam tafsirnya menyatakan bahawa tatkala ayat ini turun, Rasulullah SAW memerangi siapa saja yang memerangi beliau dan tidak memerangi mereka yang tidak memerangi beliau. Rasul baru mengubah kebijaksanaan perang setelah turun surat Al-Baraah yang memberikan izin kepada Rasulullah SAW untuk melakukan serangan ofensif (menyerang) terhadap kaum musyrik. ‘Abdurrahman bin Zaid bin Aslam juga mengatakan bahawa kebijaksanaan perang defensif itu diubah menjadi perang ofensif setelah turunnya firman Allah:


Bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana saja kalian jumpa.(QS at-Taubah [9]: 5).

Ayat 5 surat At-Taubah ini merupakan implementasi dari ultimatum yang dibacakan ‘Ali bin Abi Thalib RA kepada kaum musyrik pada masa musim haji tahun 9 Hijrah, yakni setelah selesai pasukan Nabi SAW. pulang dari Perang Tabuk melawan pasukan Romawi. Di Mina, ‘Ali membacakan surat At-Taubah (Al-Baraah) ayat 1-36 yang merupakan pernyataan pemutusan hubungan dari Allah dan Rasul-Nya kepada orang-orang musyrik yang telah mengadakan perjanjian dengan kaum Muslim. Ayat tersebut ditutup dengan perintah untuk memerangi kaum musyrik secara all out (kâffah) habis-habisan, sebagaimana mereka juga memerangi kaum Muslim dengan cara yang sama.

Allah SWT berfirman: “Perangilah kaum musyrik itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya.” (QS at-Taubah [9]: 36).

Imam Ibn Katsir mengemukakan bahawa ayat waqâtilu fi sabilillah alladzina yuqatilunakum hanyalah agitasi dan pembangkitan semangat (tahyij wa ighra) menghadapi musuh yang bertekad dan bersemangat dalam memerangi Islam dan pemeluknya. Ertinya, sebagaimana mereka memerangi kamu, perangilah mereka. Demikian juga sebagaimana firman Allah pada surat At-Taubah ayat 36 di atas.

Menurut Imam al-Qurthubi, setelah turun ayat 190 surat Al-Baqarah di atas, Rasulullah SAW memerangi (secara defensive atau bertahan) siapa saja yang memerangi beliau dan menghentikan perang terhadap orang yang tidak memerangi beliau. Namun, hukum perang yang hanya bersifat defensif itu menurut sekelompok ulama, dihapus oleh surat at-Taubah ayat 5 di atas. Begitu juga menurut Ibn Zaid dan Ar-Rabi’. Dengan ayat itu Rasulullah SAW diperintahkan untuk berperang melawan semua kaum kuffar. Hukum jihad tidak lagi defensif atau bertahan semata, tetapi juga ofensif atau menyerang.

Jadi, kalau dalam perang defensive, sebab perangnya adalah serangan yang mereka lakukan. Dalam perang ofensif, sebab perang adalah kekufuran mereka dan ketidakmauan mereka tunduk pada sistem Islam. Cuma itu bedanya. (Lihat juga surat at-Taubah ayat 29)

V…Tidak Boleh Membunuh Sembarangan

Al-Ustadz Muhammad ‘Ali As-Shabuni dalam tafsirnya, ‘Shafwah at-Tafasir’, juz 1/112, tatkala menafsirkan ayat ‘wa la ta’ tadu inna Allah la yhibbu al-mu’tadin’ menerangkan..

Janganlah kamu memerangi mereka terlebih dulu kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim dan melakukan penyerangan.” Ini pada permulaan dakwah di Madinah, yang kemudian dihapus hukumnya oleh ayat 36 surat At-Taubah dan di naskh oleh ayat sesudahnya iaitu.. “Bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpai.” (QS al-Baqarah [2]: 191).

Ertinya, bunuh saja mereka di mana saja dan bila saja kamu jumpai, baik dalam bulan haram mahupun bukan. Sementara itu, lanjutan ayat itu yang berbunyi ‘wa akhrijuhum min haytsu akhrajukum’ mengandung pengertian, usirlah mereka dari negeri mereka sebagaimana mereka telah mengusir kamu dan Makkah. Tindakan memerangi mereka itu tidaklah melampaui batas, kerana fitnah terhadap orang Mukmin lebih mengerikan daripada perang, yakni agamanya, dan kekufuran orang-orang kafir itu lebih berbahaya dari perang yang dilancarkan kaum Muslim kepada mereka.

Tetapi, Allah SWT menyatakan ‘wa la ta’tadu’ (janganlah melampaui batas), termasuk di dalamnya melakukan hal-hal yang dilarang dalam peperangan, sebagaimana dikatakan Al-Hasan Al-Bashri berkaitan dengan tindakan… Seperti mencincang mayat musuh, mengelapkan harta rampasan, membunuh perempuan dan anak-anak, membunuh orang-orang tua yang tidak ada pendapat mahupun peperangan pada diri mereka, membunuh para rahib dan penghuni biara, membakar pohon, dan membunuh haiwan-haiwan tanpa keperluan.

Ibn Abbas meriwayatkan bahawa bilamana Rasulullah SAW mengirim pasukannya, beliau berpesan:

Keluarlah (pergilah) kamu dengan nama Allah, berperanglah di jalannya melawan orang-orang yang kafir kepada Allah, dan janganlah kamu melampui batas; janganlah kamu menggelapkan (harta rampasan), janganlah kamu mencincang mayat, janganlah kamu membunuh kanak-kanak, dan janganlah kamu membunuh penghuni biara.(HR Imam Ahmad).

Di dalam Shahih Al-Bukhari dan Muslim terdapat riwayat bahawa seorang wanita terbunuh di sebahagian medan tempur. Bila dapat tahu hal itu Rasulullah SAW melarang membunuh perempuan dan kanak-kanak. Dalam hal ini, Imam al-Qurthubi juga mengutip pesan Abu Bakar kepada Yazid bin Abu Sufyan tatkala beliau mengirimnya dengan membawa pasukan ke negeri Syam, bahawa peperangan itu tidak boleh dilakukan terhadap perempuan, kanak-kanak, serta yang serupa dengan mereka seperti para rahib dan pendeta, orang-orang tua, dan para buruh yang tidak terlibat peperangan.

Al-Qurthubi juga mengemukakan bahawa para ulama memiliki 6 gambaran tentang boleh-tidaknya dilakukan pembunuhan dalam peperangan, iaitu:


(1)..Kaum perempuan yang tidak ikut melakukan peperangan. Jika mereka ikut, mereka diperangi. Menurut Sahnun, dalam kondisi perang, berdasarkan keumuman ayat 190 dan 191 Al-Baqarah di atas dan kerana perempuan memiliki pengaruh besar dalam peperangan, di antaranya menambah kewangan, memberikan spirit dalam peperangan; kadang-kadang mereka ikut terjun dalam pertempuran mengobarkan semangat berperang dan menghalangi prajurit yang hendak lari dari medan tempur, maka mereka boleh dibunuh. Namun, jika perempuan itu boleh ditawan, memperhambanya lebih bermanfaat bagi mempercepat keIslaman mereka.

(2)..Kanak-kanak. Mereka tidak boleh dibunuh untuk mencegah pembunuhan keturunan. Sebab, perang bukan tugas kanak-kanak. Namun, jika kanak-kanak itu juga melakukan peperangan, mereka boleh dibunuh.


(3)… Para rahib. Mereka tidak dibunuh dan tidak dijadikan hamba, tetapi dibiarkan hidup. Ini jika mereka memang terpisah dari kaum yang berperang. Dalam hal ini, Abu Bakar pernah berpesan kepada Yazid bin Abu Sufyan, “Engkau akan menjumpai kaum yang mengaku bahawa mereka menahan diri mereka sendiri untuk Allah. Biarkanlah mereka dengan pengakuan mereka bahawa mereka menahan diri mereka untuk Allah.” Akan tetapi, Sahnun mengatakan bahawa jika mereka tidak di gereja, mereka dibunuh.


(4)..Orang-orang lemah/cacat. Menurut Sahnun, mereka boleh dibunuh. Sebaliknya, menurut Ibn Hubaib, mereka tidak boleh dibunuh. Yang benar, kata Al-Qunthubi, bergantung pada keadaannya. Jika mereka membahayakan, mereka boleh dibunuh. Jika tidak, mereka dibiarkan hidup.


(5)… Orang-orang tua. Imam Malik dalam kitab ‘Muhammad’ menyatakan bahawa mereka tidak boleh dibunuh. Jumhur fukaha berpendapat, jika mereka sudah tidak mampu berperang serta tidak memberikan pendapat dan dorongan, mereka tidak boleh dibunuh. Ini adalah juga pendapat Malik dan Abu Hanifah. Sementara itu, asy-Syafi’i mempunyai dua pendapat:
(1).. seperti pendapat seluruh fukaha.
(2).. mereka dan rahib boleh dibunuh.

Yang benar, kata Al Qurthubi, adalah yang pertama berdasarkan pesan Abu Bakar kepada Yazid bin Abu Sufyan. Ini merupakan ijma sahabat. Artinya, apabila mereka tidak termasuk orang yang berperang dan tidak termasuk orang yang menolong musuh, mereka tidak boleh dibunuh, sebagaimana halnya kaum perempuan. Sebaliknya, jika khawatir mereka menimbulkan kemadaratan dalam peperangan, maka jika mereka ditawan, Imam (Khalifah) diberi lima alternatif: membunuhnya, membebasnya, minta tebusan darinya, menjadikannya hamba, atau membuat aqad dzimmah dengan mengenakan kewajiban bayar jizyah untuk dirinya.

(6)..Buruh dan petani. Imam Malik dalam kitab ‘Muhammad’ menyatakan bahawa mereka tidak boleh dibunuh. Asy-Syafi’i mengatakan, bahawa para petani dan buruh serta nenek-nenek dibunuh kecuali jika mereka menyerah atau membayar jizyah. Pendapat yang pertama lebih sahih berdasarkan hadis Rabah bin Rabi’ bahawa Rasulullah SAW bersabda: Susullah Khalid bin Walid. Pesankanlah benar-benar, janganlah dia membunuh keturunan dan pekerja.” (HR Ahmad).


‘Umar bin al-Khaththab berkata, “Takutlah kalian kepada Allah (dan membunuh) keturunan dan para petani yang tidak memerangi kalian!” Ibn AlMundzir mengatakan bahawa ‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz tidak membunuh petani pengolah tanah.

VI…Penutup

Ayat di atas secara luas dan jelas memberi panduan kepada kaum Muslim, bukan hanya yang hadir dalam Perjanjian Hudaibiyah sahaja, bahawa jawaban untuk para agresor kuffâr, apa pun agama dan ideologi mereka, adalah perang! Perang!! Hari ini, pasukan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya menyerang sekaligus menduduki Irak dan menaklukkan Baghdad, ibukota khilafah Islamiyah selama berabad-abad. Tahun 2001 lalu mereka yang menamakan diri pasukan salib itu (Crusader) menyerang negeri Islam Afganistan. Semua bentuk serangan fizik itu harus disikapi sama, yakni dengan jihad fi sabilillah…

Sebagaimana yang halnya serangan komunis Soviet Union terhadap Afganistan pada dekade 1980an, serangan Napoleon ke Mesir dan Syam pada abad ke 18, serangan Pasukan Bersekutu ke wilayah Khilafah Utsmaniyah pada Perang Dunia 1(1914-1918), serangan pasukan gabungan Salib dari Eropah yang dipimpin Raja Inggris Richard Lion Heart pada masa Shalahuddin Al-Ayyubi, atau pendudukan Baghdad oleh pasukan Tatar pada masa Khilafah Abbasiyyah. Ya, siapa saja yang menyerang kaum Muslim wajib dilawan dengan jihad, kerana kata penyerang (alladzina yuqâtilünakum) yang diungkap dalam ayat itu bersifat umum.

Bangsa Israel yang tidak ada negeri, menumpng di tengah-tengah jantung negara Arab, kini telah mengganas, merampas, menzalimi orang lain dan melakukan kerosakan di muka bumi, didalangi kuncu-kuncunya,… Apakah masih boleh dibiarkan!? Pelajaran jihad pun sudah ditiadakan, walaupun dalam negara umat Islam sendiri. Mengapa boleh jadi begitu?

VII…Catatan Kaki

(1)..Bulan suci atau bulan haram (Syahrul Haram) dimana diharamkan pada bulan itu, apalagi di tanah Haram (Makkah), berperang adalah sebanyak 4 bulan, Iaitu: Dzul Qae’dah, Dzul Hijjah, Muharram, dan Rajab
(2)..Terkenal dengan Nama Perjanjian Hudaibiyyah, dibuat pada bulan Dzul Qa’dah tahun 6H semasa kaum Muslimin tertahan hendak melaksanakan Umrah setelah tahun sebelumnya kaum musyrikan Quraisy dan pasukan sekutunya (Pasukan Ahzab) terpukul mundur tanpa peperangan setelah mengepung Madinah tanpa hasil pada bulan Syawwal tahun 5H.

Insya Allah akan bersambung dengan kuliah Jihad yang lain.

Ibnu Hasyim Catatan Santai…
Jan19, 2009 KL.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails