Wednesday, November 26, 2008

Percuma! Buku Jihad, As-Syahid Dr Abdullah Azzam..






Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

1…“WAHAI kamu yang beribadah di Masjid Haram, seandainya kamu menyertai kami di medan perang, kamu akan mengetahui bahawa, berbanding dengan jihad kami, ibadah kamu seperti mainan anak-anak kecil. Pada setiap titis air mata di pipimu, kami di sini mengalir darah di dada-dada kami. Kamu bermain-main dengan ibadah kamu, semasa kamu sibuk beribadah, mujahidin menggadaikan darah dan jiwa.” Demikian antara isi surat yang dihantar oleh Abdullah Ibnul Mubarak kepada Al Fudhail ibn Iyadh. -Saudara di Medan Ribatt (Cabutan dari Kata Pengantar buku Edisi Bahasa Inggeris).

2…“Malangnya, kita tidak sedar saudara-saudara seperjuangan kita samada di Kasymir, Iraq, Palestin, Pattani, Filipina maupun Checnya sedang tenat menanggung beban yang tidak terhingga, saban hari membilang derita mengharungi detik-detik yang mengerikan. Kita tidak pernah memperdulikan agama Islam dicemari dengan hina oleh musuh-musuh yang merajakan syaitan. Tidak pernah menghiraukan kehormatan wanita Muslimah diperkosa dengan rakus oleh serigala-serigala buas secara membabi buta.

Tidak pernah mengendahkan warga tua ataupun anak kecil dibantai dengan zalim oleh tentera-tentera thogut yang bengis. Tatkala laras senapang meretakkan tulang-tulang, tatkala dentuman bom menikam tubuh-tubuh di medan pertempuran yang dahsyat, ada isteri yang menjadi janda, ada anak yang menjadi yatim. Namun, kita masih boleh diam membatu seolaholah ia merupakan cerita fantasi serta berita rekaan semata-mata.-Saudara di Medan Ribatt Pattani Darussalam (Cabutan dari Kata Pengantar buku Edisi Bahasa Melayu).

3…“Aku menulis Fatwa ini asalnya ia lebih tebal daripada yang sekarang. Aku tunjukkan kepada Yang Dihormati Syeikh Abdul Aziz Bin Bazz. Kubacakan kepadanya, beliau memperbaikinya dan berkata.. “Ia adalah baik” ..dan setuju dengannya. Tetapi, beliau mencadangkan kepadaku agar meringkaskannya dan menulis pendahuluan padanya yang mana ianya perlu diterbitkan. Tetapi Syeikh ini sibuk, waktu itu adalah musim Haji, jadi tiada masa baginya untuk menyemak semula.

Kemudian Syeikh ini mengumumkan di Masjid Ibn Ladna di Jeddah dan dalam masjid besar Riyadh bahawa jihad dengan dirimu hari ini adalah Fardu Ain (kewajipan global). Kemudian kutunjukkan Fatwa ini, tanpa enam soalan pada akhirnya, kepada barisan yang mulia Syeikh Abdullah al Waan, Sayid Hawa, Muhammed Najib al Mutyiy, Dr. Hassin Hamid Hissan dan Umar Sayaf. Kubacakan kepada mereka, mereka bersetuju dan kebanyakan mereka menandatanganinya. Begitu juga kubacakan kepada Syeikh Muhammed bin Salah Bin Utahimin dan beliau juga menandatanganinya.

Aku juga bacakan kepada Syeikh Abdur Razaq Afiffi, Hasan Ayub dan Dr.Ahmad al Assal. Kemudian aku berucap mengenai topik ini pada sebuah syarahan di Minna di Pusat Penjagaan Awam pada musim haji di mana berkumpul lebih dari seratus ulama dari seluruh dunia Islam. Kukatakan kepada mereka..

“Disepakati Salaf, ulama’ terdahulu, semua orang-orang alim, dan Muhadithin pada setiap waktu: “Bahawa jika secebis bumi Umat Islam sebesar tapak tangan diserbu musuh, maka jihad menjadi Fardhu Ain (kewajipan global) pada setiap Muslim lelaki maupun wanita, yang mana anak boleh maju tanpa izin orang tuanya dan isteri tanpa izin suaminya. “Aku memutuskan dengan kehadiran Amir kepada Mujahidin (Sayyaf) dan dengan masa yang kuhabiskan tiga tahun pada Jihad Afghan, bahawa jihad di Afghanistan memerlukan personel. Jadi, sesiapa yang ingin menyangkal dari kalangan kamu Wahai Ulama’ sila ajukan”.

Dan tiada satupun bantahan. Sebaliknya, Dr.Syeikh Idriss berkata “Wahai Saudaraku! Tiada perbezaan pendapat pada hal ini”. Jadi akhirnya, aku terbitkan fatwa ini. Semoga Allah menjadikannya berguna bagi kita pada kehidupan kini dan kemudian, dan kepada semua umat Islam.” Demikian tulisan Dr.Abdullah Azzam

4Surat jawapan dari Syeikh Muhammed Najib Al Mu’ti, antara sedutannya…

Berkenaan tulisan ini, yang pemurah, mujahid, pemberani, bijaksana, Dr.Abdullah Azzam telah menulis seruan kepada Jihad. Menerangkan dan mempamerkan agenda sebenar dengan menyediakan bukti dalil yang cukup dari Fiqh, hadith, dan Tafsir. Kajian dan perbincangan dengan bukti, menyebabkan sesak tenggorokan para penentang dan picingan mata daripada pandangan si pengecut dan munafiq. Aku menyampaikan berkenaan topik ini beberapa kalimah Dakwah kepada jalan yang mana tiada jalan lain, pada saat-saat kritikal ini, bagi menyingkirkan
kanser daripada Ummah dan mempertahankan agama.

Inilah tujuan seluruh kehidupan kita, iaitu hidup di jalan Allah dan RasulNya dan KitabNya. Iaitu
UmmahNya akan ditinggikan dan dimuliakan dan berterusan. Orang-orang beriman berperang di jalan Allah bahawa: jika dia jatuh dia belajar dan jika dia cedera diampuni dosanya, jika diusir dia adalah pengembara, jika dipenjara adalah masa untuknya beribadah, jika dia hidup menjadi ketua, jika mati sebagai syuhada dan kepadanya diberikan kebaikan yang banyak. Dan kesejahteraan diucapkan kepada sesiapa yang mendengar seruan ini dan menyahutnya (Dan jika kamu diseru maju kehadapan, majulah) dengan rahmat dan redha Allah.”

Mohammed Najib al Mu’ti’
Hamba daripada Sunnah dengan rantai yang sebenar.
Pengarang Takmilatu al Majmua Sharhul Muhathab
Ahli Persatuan Penulis Mesir.

5… Surat Jawapan dari Syeikh Sayid Hawa..

Setelah mendengar surat ini daripada Syeikh Dr. Abdullah Azzam, saya menyimpulkan Fatwa ini benar dan menyeru manusia kepadanya.”

6…Surat jawapan dari Syeikh Umar Sayyaf..

“Fatwa hebat ini dan segala nasihat pada hukum-hukum Jihad, dan apabila Jihad menjadi Fardu Ain telah ditunjukkan kepadaku oleh saudara seIslam, Syeikh, yang benar dan jujur, mujahid Dr. Abdullah Azzam. Aku membaca keseluruhannya dan melihatnya sebagai pandangan yang benar, kebenaran yang mana tidak akan ada penyimpangan, dan tidak ada tempat bagi sesiapa yang memiliki iman hatta sebesar zarah dalam hatinya melainkan untuk menerima pembuktian dalil ini dari Kitab Allah, Sunnah Rasulullah (saw), dan kesepakatan ijmak Ulama. Aku katakan, ini mesti di warwarkan, secepat mungkin maju dan memenuhi kefardhuan ini tanpa ragu-ragu, atau kita akan terjatuh kepada apa yang Allah terangkan sebagai:

“...Maka apabila diturunkan suatu surat yang jelas maksudnya dan disebutkan di dalamnya (perintah) perang, kamu lihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya memandang kepadamu seperti pandangan orang yang pingsan karena takut mati, dan kecelakaanlah bagi mereka.” (Muhammad: 20).”

Syeikh Umar Sayyaf
Majlis Ulama
Sana Yaman.

7…Surat jawapan dari Syeikh Abdullah Nassah al Waan..

“Aku katakana dengan pertolongan Allah: Di mana sahaja beliau mengumumkan Fatwa ini, dipetik daripada mazhab-mazhab dan salaf, apa yang benar dan betul, iaitu mana-mana negara Islam dicerobohi orang-orang kafir, seperti yang diputuskan oleh orang-orang yang memahami, berperang menjadi Fardhu Ain kepada rakyatnya. Dengan itu, isteri akan maju tanpa perlu izin suaminya, dan anak-anak tanpa perlu izin orang tuanya. Malah, jihad akan tetap menjadi Fardhu Ain kepada setiap negara yang berhampiran sehingga bilangan tentera cukup bagi membebaskan negara umat Islam daripada cengkaman orang-orang kafir.

Jika orang-orang kafir tidak dapat dimundurkan, maka hukum jihad Fardhu Ain berkembang dalam bentuk bulatan, dari negara yang terdekat kepada negara lain yang terdekat. Sehinggalah, jihad menjadi Fardhu Ain kepada seluruh dunia sampai ditimpakan kemusnahan kepada musuh dan pengusiran keseluruhan mereka daripada bumi Umat Islam. Pada masa kini, kita dapati ramai umat Islam dalam semua negara-negara umat Islam, malas, kurang persediaan dan tidak berbuat apa-apa. Kini sebenarnya, bagi Afghanistan dan Palestin dan juga bumi umat Islam lainnya, jihad pada hari ini menjadi Fardhu Ain kepada setiap orang sehingga bilangan personel dan kewangan mencukupi.

Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab pada setiap muslim hari ini, yang berupaya memanggul senjata, untuk maju ke medan jihad bagi membantu saudara seIslam mereka di Afghanistan dan di mana-mana tempat yang memerlukan, meskipun orang tuanya tidak mengizinkan, sehinggalah mencapai ketenteraan yang cukup dan Allah Maha Mengetahui.

Saudaramu,
Abdullah Nassah al Waan
Universiti King Fahd Abdul Aziz

Jeddah

8…E-Book.

Judul buku: MEMPERTAHANKAN BUMI UMAT ISLAM Kewajipan Pertama Selepas Iman (Judul asli: Ad-difa’u ‘an Arodhil Muslimin Ahammu Furudhil A’yan) Oleh As-syahid Dr. Abdullah Azzam (Semoga Allah menerimanya sebagai syuhada) Penerbit Edisi Bahasa Inggeris www.azzam.com. Penerbit Edisi Bahasa Melayu Khattab Media Publication. Muka surat: 54 PERCUMA!!

9…Isi Kandungan

Bab 1: Mempertahankan Bumi Umat Islam 13 Dua Jenis Jihad Menentang Orang-orang kafir 16Pendapat Mazhab 18 Dalil untuk Kerahan Umum dan Hujahnya 20
Bab 2
: Hukum berperang di Palestin dan Afghanistan 25 Bermula Dengan Afganistan 26
Bab 3
: Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah 28 Izin daripada Orang tua, Suami dan Pemiutang 30 Contoh Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah 31 Keizinan daripada Syeikh atau Guru 33 Jihad dengan Harta 34
Bab 4: Persoalan Besar dan Soalan-soalan Penting Bolehkah Kita Memenuhi Fatwa ini? 36
Soalan Pertama: Bolehkah kita menggunakan kerahan tenaga secara praktis pada masa ini? 38 Soalan Kedua: Bolehkah kita berperang sedangkan tiada Amir? 39
Soalan Ketiga: Bolehkah kita berperang di Afghanistan sedangkan pemimpin mereka berpecah dan berbeza-beza? 40
Soalan Keempat: Bolehkah seseorang berperang sendirian jika yang lain enggan? 40
Soalan Kelima: Adakah kita berperang bersama dengan Muslim yang pendidikan Islamnya lemah? 41
Soalan Keenam: Bolehkah kita meminta bantuan daripada orang kafir jika kita lemah? 43 Wahyu Mengenai Arahan Berperang 45 Keadaan-keadaan yang Membolehkan Perjanjian Damai dengan Orang-orang kafir 47
Penutup 51 Glosari 54

10…Bagaimana mendapatnya?? Mudah sahaja. Cuma klik..

Pattani Darussalam - Khattab Media Publication
Fatwa Mempertahankan Pattani Darussalam

Dapatkan buku tersebut secara percuma melalui e-book. Sekian, hadiah Catatan Santai untuk kali ini. As-salamu ‘alaikum..

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Nov26, 08. KL

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..

Aku dah dapat e-book itu..
T.kasih.

Anonymous said...

Saya dengar takde universiti di Malaysia yang memperuntukkan pelajaran jihad di universiti termasuk UIA sendiri.

Di Mesir Universiti Al-Azhar, ada cubaan memansuhkan pelajaran jihad tetapi masih belum berjaya. Dan hampir keseluruhan universiti Islam di negara-negara umat Islam tiada pelajaran khusus mengenai jihad.

Oleh itu buku ini sangat baik untuk disebarkan. T.kasih kerana ramai pelayar web dapat menatapnya secara percuma.

Suatu contoh mulia..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails