Thursday, November 27, 2008

Lagi Percuma! Buku ‘Aku Melawan Teroris’ -Imam Samudra.

Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

SETELAH saya mengulas 2 buku dengan tak secara langsung, sesorang menelefon saya dan memberi nama web, untuk dapatkan E-Book percuma, meminta saya mengulas sebuah buku kontraversi, ‘Aku Melawan Terroris’, tulisan Imam Samudra. “Saudara Ibnu Hasyim tolong beri pandangan sikit..” Katanya.

Bila saya amati, amat menarik buku ini.. Penulisnya adalah pria kelahiran Lopang Gede, Lopang, Serang, Banten. Beliau ini menuturkan biografinya dalam Bab Pertama. Dirinya yang lahir dari trah pejuang kemerdekaan masa kanak-kanaknya, hingga tekadnya menuju Afganistan. Akhirnya, berbekal wang Rp300.000 (lebih kurang RM100 atau lebih sikit), Imam Samudra berangkat ke Afganistan awal tahun 1990.

Melewati Pakistan, lalu menyisir bas menuju lembah Khost. Tanpa bicara kerana memang tak faham bahasa Pasthun bahasa di situ. Setelah itu, dia naik turun pegunungan dan selalu dekat dengan rentetan peluru AK 47 milik pejuang Mujahidin. Inilah pengalaman Imam Samudra selama bergulat bersama pejuang Mujahidin di Afganistan yang dituangkan dalam buku sebanyak empat bab ini. Bab Dua pula berjudul ‘Samudra dan Paham KeIslaman’, dia banyak perkatakan mengenai jihad.

Bab Tiga, diberi judul ‘Aku Melawan Teroris’ sebagai intinya. Ya, bab inilah yang membuat penerbitnya Jazera, iaitu Bambang Sukirno kelabakan. “Dalam bab ini saya harus ekstra mengedit tulisan yang banyak nukilan ayat,” ujar pemilik Jazera itu.

Terutama dalam sub-bab, Luka yang Membesar, Biarpun terluka di Mata Sejarah, Bom Bali, Jihadkah dan sebagainya. Pada bab ini, Imam banyak berbicara soal keyakinan jihad sejak awal hingga akhir. Dia menyimpulkan bahawa, pertahanan terbaik adalah menyerang (the best deffence is offence). Menurut Bambang, Imam Samudra atau Qudama kawan Amrozi ini, juga romantis orangnya.. jelas terlihat semasa bercerita mengenai isteri beliau yang asalnya ketua Osis di SMP atau sekolah dulu.

Juga beliau seorang penjenaka, terutama semasa diintrogasi pihak polis, beliau menyebut polis itu sebagai ‘orang yang sakit gigi’. Dikatakan juga, Imam Samudra menolak pemberian tinta dan buku oleh pihak polis, kerana itu wang negara, katanya.

Bab Empat, diberi judul ‘Penjara’. Saya salin sikit sebahagian dari bab akhirnya…

Teori umum mengatakan bahwa kenangan atau lamunan, biasanya timbul saat kita tidak memiliki kesibukan atau ketika waktu senggang. Tetapi aku tidak, justru kenangan itu timbul di saat-saat aku sibuk, di saat tanganku menyandang kalashinkov, di tengah gelegar mortar, di tengah hujan peluru dan bau mesiu. Saat menghisab diri yang entah untuk kesekian kali, hampir selalu tak ketemu jawaban. Mengadu pada teman sebaya, atau konsultasi pada senior? No! aku bukan tipe seperti itu. “Solve Yourself Problem!” Itu mottoku. Hanya Allah, hanya Allah, dan hanya Allah yang Maha Tahu. Dialah tempat mengadu. Akhirnya… Di musim salju tahun kedua, kujumpa jawabannya. Gerangan apa?

SEBAB AKU ADALAH MANUSIA..

Rabbi…
Telah aku berdoa pada-Mu
Dalam hampir tiap-tiap waktuku.
Aku berkata pada-Mu

Cabutlah segala rinduku, kecuali kerinduan padaMu

Dalam simpuh dan sujudku
Selalu aku mengadu

Jangan gugurkan pahalaku
Hanya karena secuil rindu yang mengganggu

Robbie…
Jika Kau takdirkan peluru menembus ulu hatiku
Dan lalu aku menjumpai Mu
Terimalah ke syahidanku
Telah aku bertaubat, atas segala kenangan yang kuingat.

Ini ada peluru, ini ada mesiu
Aku rindu Ayah Bunda, aku rindu Si Dia,

Tetapi aku lebih rindu padaMu.

Saat musim salju tiba
Maka rindu pun menjelma
La hawla wala quwwata illa billah…”

Imam Samudra telah dituduh salah seorang dalang pemboman salah satu klab malam di Kuta, Bali pada 2002. Pada 9 November 2008 dinihari beliau dihukum mati oleh regu tembak bersama Muklas dan Amrozi menyusul vonis pengadilan di Indonesia atas keterlibatan mereka tersebut.

Bagaimana anda nak dapatkan tulisan bukunya?? Mudah saja, klik ini…
Biografi Imam Samudra ( Aku Melawan Teroris ) « TIADA KEMULIAAN... DOWNLOAD BUKU AKU MELAWAN TERORIS

Apa pandangan saya pula? Tak perlu tulis banyak-banyak. Memadai lihat tulisan-tulisan saya yang lalu, antaranya Ibnu Hasyim Saturday, September 15, 2007 Pertahan Terengganu Dengan Darah? , berbunyi..

“Pada saya, kalau kita lihat sejarah gerakan Islam selepas Perang Dunia Kedua, ianya bermula dengan penubuhan Ikhwanul Muslimin oleh Hassan Al-Banna di Mesir. Dikatakan berasal-usul dari ulama modenis Muhammd Abduh dan Jamaluddin Al-Afghani yang digerakkan bersama Sultan Abdul Hamid dari Turki bagi memulihkan institusi khalifah. Hasil dari gerakan tersebut
kalau di Asia Tenggara, dikatakan PAS adalah parti Islam pertama yang berjaya membentuk kerajaan.

Atau juga parti Islam pertama selepas kemenangan Ikhwanul Muslimin di Yaman yang mampu membentuk kerajaan (sekitar tahun 40an), di mana wilayah-wilayah lain di dunia (pertengahan kurun 20) tidak mendapat peluang sepertinya. (Lihat Ibnu Hasyim ‘1950-2000 Sejarah Kebangkitan Dan Masa Depan PAS Kuasai Malaysia?’ terbitan 1993). Di mana PAS berjaya menguasai negeri Kelantan dan Terengganu di Tanah Melayu melalui pilihan raya umum ke 2 tahun 1959. Ertinya, berjaya tubuh kerajaan melalui peti undi.

Itulah proses pertama penubuhan kerajaan Islam tersebut, walaupun penguasaannya terus silih berganti. Kedua, penubuhan kerajaan Islam melalui revolusi seperti yang berlaku di Iran pada tahun 1979 kekal hingga sekarang. Dan ketiga, ada lagi satu aliran gerakan Islam yang dianggap sesat, melampau dan disebut-sebut menjadi ancaman kepada dunia. Kononnya secara ‘keganasan’, ditampilkan melalui kegiatan Taliban dan Al-Qaeda. Serangan mereka ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York tahun 2001 merupakan tarikh permulaan kepada aliran ini. Begitu juga Jamaah Islamiah (JI) di Indonesia dan lain-lain. Berjayakah mereka menubuhkan kerajaan Islam? (Lihat Ibnu Hasyim Tuesday, December 11, 2007 Strategi Osama Laden Di Zaman Nabi... )

Yang penting, ada tiga saluran gerakan Islam masa kini, iaitu demokrasi, revolusi dan terorisme. Kalau saluran pertama tertutup seperti di Iran sebelum 1979, ia akan beralih ke saluran kedua. Kalau saluran kedua pula tertutup seperti di Afghanistan dan Iraq, ia akan beralih ke saluran ke tiga. Yang lebih penting lagi, Islam mesti berada di tempat tertinggi seperti yang dikehendakiNya, dan manusia Muslim sebagai KhalifahNya.”

Cukup catatan santai untuk kali ini. Wassalam.

Catatan santai: Ibnu Hasyim
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Nov27, 08. KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails