Thursday, January 22, 2009

Siapa Dapat Bantu Usaha Dakwah Kami Di Rusia?

Masjid Soltan merupakan sebuah masjid di Kazan, Rusia. Dibangunkan tahun 1868 dengan bantuan peniaga Cihanşa Ğosmanov. Tahun 1931 masjid ini ditutup oleh Soviet. Pada 1994 masjid dibuka kembali.

Ibnu Hasyim: Catatan Santai

SELEPAS paparan catatan santai ‘Friday, August 29, 2008 Gadis Katholik Rusia Menulis: Kumpulan Mafia Islam? melalui e-mailnya kepada Ibnu Hasyim, yang tidak mahu namanya disebutkan, telah disambut oleh FMM (Nov11, 08). Beginilah kata-kata dan harapan beliau itu..

“Asalamualaikum. Saya nak respon artikel saudara berkenaan kumpulan mafia Islam, di sebuah universiti di Russia. Masjid /surau tersebut sebenarnya adalah bekas stor/bilik memasak di hostel kami. dan sehingga hari ini status masjid/surau tersebut masih non-legal.. Alhamdulillah, semenjak beberapa tahun,pihak pengurusan hostel sanggup toleran pasal benda ni. Sebenarnya hampir setiap tahun masjid/surau ini telah diarahkan untuk di tutup dan baru je beberapa minggu lepas, Rektor Universiti telah keluarkan notis untuk kosongkan serta merta surau/masjid ni.

Memang sudah pasti, ada yang tidak puas hati bila kumpulan-kumpulan Islam kat sini dapat kemudahan macam ni kat hostel. Student-student Islam kat sini sebenarnya telah berhempas pulas sejak sekian lama untuk pertahankan masjid/surau ni. Tapi masjid/surau yang ada kat Moscow ni sangatlah sedikit berbanding jumlah gereja & lain-lain tempat ibadah kuffar. Untuk pengetahuan, dekat dengan kawasan tempat tinggal kami ni ada 1 gereja besar. Plan awal sebelum pembinaan gereja ni sebenarnya adalah untuk mendirikan masjid. Tetaip, penduduk kawasan ni menentang pembinaan masjid dan mahukan ianya djadikan sebuah gereja. mungkin saudara sedia maklum. Dah banyak masjid lama kat sini yang telah di tukar kepada church dan gudang-gudang serta muzium.

Oh ya, saya nak tanya, ada tak siapa-siapa kenalan saudara yang boleh dikenalkan di sini? Untuk membantu aktiviti-aktiviti dakwah kat sini.. Kami berharap dapat menembusi civilian, masyarakat Russia.. Membawa risalah tauhid.. Kalau kami dapat Islamkan penduduk Russia, insyaallah Islam akan bangkit di sini, dan kita semua dapat pahala..., kan?

Dan kalau ada maklumat-maklumat yang mungkin boleh bagi manfaat untuk dakwah kat sini, kongsi-kongsi lah ek..... Itu saja untuk kali ini. Sebelum tu, boleh berkenalan tak?”

Demikian FMM. Maaf, kami jawab agak lambat, kerana terpaksa mendapat restu dari Gadis Rusia itu. Apa lagi bagi yang ingin berkenalan dengan gadis itu. Kami paparkan tulisan ini bertujuan kepada sesiapa yang ingin berkenalan dan membantu usaha dakwah mereka, sila hubungi kami seterusnya. Sekian, As-salamu ‘alaikum.

Ibnu Hasyim
Jan22, 2009 KL.

Sila rujuk tulisan berikut dalam blog ini:

1.. Friday, August 29, 2008 Gadis Katholik Rusia Menulis: Kumpulan Mafia Islam?
2…November 17, 2008 8: Monday, September 1, 2008 Gadis Rusia: Mengapa Aku Minat Sejarah Islam?
3…Thursday, September 4, 2008 Gadis Rusia: Di Tebing Sungai Volga..

1 comment:

Anonymous said...

Allahuakabar...sedih membaca seruan ni..di dunia lagi sudah ada yg menuntut. bagaimana di akhirat?

Saya syorkan tuan bentangkan perkara ini kepada pergerakan tabligh..mungkin mereka boleh mengesyorkan atau mengenengahkan perkara ini dalam mesyuarat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails