Saturday, June 06, 2009

Muslimat, Generasi Muda & Hiburan -A. Hadi




SHAH ALAM, 5 Jun 2009 - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang meminta Dewan Muslimat PAS Pusat membina hubungan dengan generasi muda bagi mengukuhkan lagi sokongan golongan tersebut kepada PAS. Katanya, melalui acara-acara kebersamaan dengan golongan muda, Muslimat harus memahami jiwa segar di kalangan mereka dalam usaha mendekati golongan tersebut, yang dilihat cenderung kepada program berbentuk hiburan.

"Sehubungan itu, pendekatan pengisian berbentuk ilmiah dan hiburan tidak boleh dikesampingkan dari naluri generasi muda yang memerlukan program-program yang terarah dan terpimpin," kata beliau ketika menyampaikan ucapan dasar, di Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-55, di Stadium Shah Alam, Selangor.

Tambah beliau, hiburan yang mendidik dan membina kekentalan agar jiwa taat kepada Allah SWT harus dipupuk yang dilihat mampu menghasilkan generasi yang faham dan memihak kepada Islam dan menyokong perjuangan Islam yang dibawa PAS. Dalam pada itu, Ustaz Hadi menegaskan muslimat harus menjadi ikon kebanggaan masyarakat dengan menjalin hubungan dengan kelompok yang kurang bernasib baik dan kurang kemampuan.

Justeru, katanya muslimat mesti meletakkan diri sebagai pelaksana perkhidmatan dalam hal kebajikan, termasuklah menjalankan program- program kemasyarakatan yang berbentuk memberi kaunseling, klinik guaman dan sebagainya. Tambah beliau, program khidmat kebajikan tidak seharusnya dijadikan program tempelan, tetapi hendaklah ia menjadi kerja asas yang dilaksanakan di setiap masa dengan mewujudkan pasukan-pasukan sukarelawan di satu-satu lokasi bagi mencurahkan bakti. (2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails