Friday, October 07, 2022

Kedah X bubar DUN tahun ini. & lanun bola sepak..

 


1. Kedah tegas tidak bubar DUN sehingga Mac tahun depan 

ALOR SETAR: Kerajaan Negeri Kedah yang dipimpin PAS kekal dengan pendirian untuk tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada tahun ini sekiranya Kerajaan Persekutuan membubarkan Parlimen bagi mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dalam masa terdekat.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata beliau telah menyembah maklum perkara itu kepada Sultan Kedah Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah pada Selasa lalu.

“Saya telah sembah maklum kepada Tuanku (Sultan Kedah) bahawa kerajaan negeri tidak akan membubarkan DUN pada tahun ini sehingga bulan Mac 2023, selepas daripada itu (Mac tahun depan) bolehlah dipertimbangkan untuk (DUN) dibubarkan.

“Tuanku titah (bahawa) itu kuasa Menteri Besar, (jadi) terpulanglah kepada pertimbangan Menteri Besar. (Jadi) saya selamat dah (sebab) untuk DUN tak gaduh (tiada) pilihan raya sampai tahun depan,” katanya ketika berucap merasmikan penutupan program Jelajah Kedah Sejahtera Daerah Kota Setar di sini hari ini.

Muhammad Sanusi berkata keputusan kerajaan negeri itu adalah berdasarkan ramalan Jabatan Meteorologi Malaysia yang menjangkakan cuaca buruk dan risiko bencana banjir mulai November ini hingga Mac tahun depan.

Menurutnya, sekiranya pilihan raya diadakan pada tahun ini ia akan menyukarkan orang ramai untuk keluar mengundi serta mungkin menyulitkan pasukan keselamatan seperti polis untuk menguruskan aspek keselamatan akibat banjir dan pada masa sama memantau perjalanan pilihan raya

PAS sebelum ini membuat ketetapan tidak membubarkan DUN tiga negeri yang diterajuinya (Kedah, Kelantan dan Terengganu) sekiranya Parlimen dibubarkan dalam tempoh terdekat. – BERNAMA


2. Apa perasaan kamu kalau saya kata kamu lanun bola sepak? 
Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berucap pada Majlis Penutup Program Jelajah Kedah Sejahtera di Masjid Nurul Ihsan, Langgar, hari ini. - BERNAMA

SUKAN

ALOR SETAR: "Apa perasaan kamu kalau saya kata kamu lanun bola sepak?," soal Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) berkata, pelbagai gelaran diberikan kepadanya hanya kerana bertindak mempertahankan sukan bola sepak di negara ini.

Jelasnya, apa yang sebenarnya beliau mahukan adalah sukan bola sepak negara ini mempunyai sistem yang adil kepada setiap pasukan yang bertanding.

"Pemilik kelab JDT (Johor Darul Ta'zim) ini tak boleh orang kata pada dia, dia kata pada orang, apa pun tak apa. Kalau orang kata dia lanun bola sepak apa dia rasa?

"Kata saya badut, pemecah belah. Saya nak kata dia lanun bola sepak, dia nak jawab apa? Apa perasaan kamu kalau saya kata kamu lanun bola sepak," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Terdahulu beliau merasmikan Majlis Penutup Program Jelajah Kedah Sejahtera Daerah Kota Setar di Masjid Nurul Ihsan, Langgar, yang turut dihadiri EXCO Penerangan negeri, Datuk Wan Romani Wan Salim.

Semalam, pemilik pasukan JDT, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, meminta pemilik Kedah Darul Aman (KDA) FC, Tan Sri Daud Bakar agar menasihati Muhammad Sanusi, melalui komen di media sosial peribadinya.

Dalam komen itu, Tunku Ismail turut menggesa Muhammad Sanusi agar dapat menjaga sikap dan menunjukkan keperibadiannya sebagai seorang Menteri Besar.

Mengulas lanjut, Muhammad Sanusi menafikan, menjadi pemecah kepada sukan bola sepak, sebaliknya berjaya menyatukan peminat sukan itu di negara ini.

"Saya bukan pemecah, saya menyatukan peminat bola sepak dalam satu kesatuan bola sepak untuk orang ramai di padang yang sama luas, pemain sama ramai dan pintu gol sama saiz.

"Rasanya pemain tak sama ramai jadi apabila pengadil masuk sebelah (pasukan) sana, jadi pemain (pasukan) dia lebih ramai. Saya mahu pemain sama ramai dan pengadil duduk di tengah mengadili," katanya.

Komen Weblog Ibnu HasyimKedah tidak bubar DUN tahun ini, kata MB Kedah, sebagai seorang tokoh politik. 

Beliau juga Presiden Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) berkata "Apa perasaan kamu kalau saya kata kamu lanun bola sepak?"

Itulah istimewanya MB Kedah, MB PAS yang bersama rakyat!


 Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails