Sunday, September 04, 2022

Penyokong PAS ‘Juara Perpaduan’ . Rasuah 'khadam' melantun?

 


1. DHPP mahu jadi ‘Juara Perpaduan’ dan isu rakyat

SUNGAI PETANI: Dewan Himpunan Pendukung PAS (DHPP) berharap agar dapat menunjukkan bukti bahawa mereka adalah Juara Perpaduan, demikian kata Ketua DHPP Pusat, Senator Balasubramaniam Nachiappan. 

“Ucapan sulung saya di dalam Dewan Negara telah saya fokuskan kepada perkara yang berkaitan dengan perpaduan kaum. Isu ini semakin meruncing ketika negara yang kita sayangi ini diperintah oleh Pakatan Harapan selama 22 bulan,” ujarnya. 

Menurut beliau ketika itu kebencian di antara kaum semakin menjadi-jadi di mana ia menuntut betapa pentingnya rakyat kembali memahami kontrak sosial dan menghayati semula Rukun Negara . 

Di mana katanya, penting pelaksanaan silang budaya untuk memperkukuhkan hubungan di antara kaum, sekali gus berusaha memastikan bahawa DHPP mampu untuk menjadi juara kepada isu-isu rakyat.  

“Ketika ini rakyat sedang berhadapan dengan isu kos sara hidup yang semakin tinggi. Kita sebagai sebahagian daripada kerajaan mestilah memainkan peranan kita termasuklah memberi teguran dan cadangan terhadap isu yang dihadapi.  

“Rakyat mahukan solusi bukannya demonstrasi seperti mana yang dilakukan oleh sesetengah pihak yang ketandusan idea. Salah satu daripada isu yang sedang saya fokus ketika ini adalah isu penipuan atas talian yang semakin berleluasa.  

“Saya telah menubuhkan sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang khusus untuk memfokuskan isu ini dan telahpun berjaya mengadakan pertemuan dengan Jabatan Siasatan Jenayah Kormersial (JSJK) beberapa bulan yang lalu.  

“Saya berharap DHPP juga dapat terlibat di dalam menangani isu ini,” ujarnya menyampai Ucaptama Ketua DHPP Pusat pada Konvensyen DHPP Pusat di Dewan Gandhi, di sini petang tadi. 

Beritahunya, antara isu turut pernah diperjuangkan pihaknya adalah berkaitan dengan cukai yang dikenakan kepada rakyat di mana menuntut kerajaan mengkaji semula cukai terhadap rakyat hendak keluar negara bagi tujuan bukan pelancongan.  

Antaranya menurut beliau, seperti untuk beribadah, kesihatan dan melanjutkan pelajaran ketika membahaskan Rang Undang-Undang Levi Pelepasan (Pindaan) 2022 berikutan rakyat masih berhadapan dengan pemulihan ekonomi. 

“Begitu juga isu yang melibatkan keselamatan rakyat dan saya khususkan dengan gejala Mat Rempit, saya telah bangkitkan berkaitan dengan undang-undang yang lebih tegas kepada mereka yang terlibat dengan tindakan lebih keras.  

“(Ini) bagi membanteras masalah perlumbaan haram dengan mengenakan tindakan terhadap bengkel yang membuat pengubahsuaian kenderaan dan tindakan juga akan diambil terhadap mereka yang menonton perlumbaan haram dan ia telah mendapat respon yang positif daripada Menteri. 

“Dalam isu yang melibatkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) saya menegaskan supaya kerajaan jangan mengulangi kesilapan dalam melaksanakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) supaya tidak berulang.  

“SOSMA mestilah memastikan negara kekal bebas daripada ancaman keselamatan khususnya serangan dan kegiatan pengganas. Campur tangan pihak lain khususnya orang politik termasuk daripada kalangan pemimpin kerajaan, seperti mana yang pernah berlaku ketika ISA dilaksanakan mestilah dielakkan,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 2/9/2022


2. Seruan ‘hapuskan pemberi rasuah’, kenapa khadam melantun? 


SIKAP yang betul ialah menyalahkan orang yang mula-mula menciptakan kesempatan tersebut. Ini adalah ungkapan yang dinyatakan oleh Syed Hussein Alatas dalam bukunya Rasuah: Sifat, Sebab dan Fungsi. 

Ungkapan ini membuatkan saya teringat dengan perumpamaan bijaksana yang dibuat oleh YB Tan Sri Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam siri penulisannya minda Presiden yang bertajuk ‘Hapuskan Pemberi Rasuah’.

Perumpamaan yang dibuat oleh Presiden PAS mengenai perbandingan melawan rasuah dengan usaha mencegah penyakit denggi.

Mengikut pandangan Presiden PAS mencegah denggi bukan sekadar merawat pesakit dan membunuh nyamuknya, tetapi hendaklah juga bertindak terhadap takungan air yang membiakkan nyamuk. Pada masa yang sama, bertindak terhadap manusia yang tidak menjaga kebersihan.

Lalu sebagai perumpamaan bagi usaha menangani penyakit rasuah, Presiden PAS berpendirian wajib dilakukan secara holistik supaya tidak menjadi wabak apabila diambil tindakan yang tidak menyeluruh sehingga ke akar umbinya.

Presiden PAS memberi penekanan bahawa punca rasuah kerana mengejar harta secara haram oleh pihak tertentu yang tak pedulikan soal dosa pahala dan halal haram. 

Presiden PAS menambah penjelasan bahawa pihak yang hidup dengan mengejar harta secara haram ini menguasai ekonomi negara lalu menggunakannya bagi merosakkan politik, urusan pentadbiran dan kehakiman. 

Melihat pada keselarasan pandangan Syed Hussein Alatas dan Presiden PAS sebenarnya adalah untuk memberi peringatan kita terhadap perspektif perbincangan mengenai rasuah disempitkan pada soal siapa penerima rasuah.

Di mana acapkali dikaitkan secara halus secara rasis yang menghala kepada bangsa Melayu Bumiputera dalam kalangan penjawat awam. 

Perbincangan terhadap watak-watak tauke yang sentiasa melobi peluang dan ruang dengan berfungsi seumpama kolam takungan pembiak nyamuk di mana penyakit rasuah bagaikan dosa besar apabila disebut. 

Kes Durian Raub yang menjadi polemik sebelum ini adalah rahsia terbuka akan peranan tauke yang mempunyai kuasa membayar tidak pula dianggap bermasalah bagi sebahagian pihak.

Bahkan kelompok politik yang membela tauke-tauke Durian Raub ini tidak pula rasa segan silu membela mereka dan malangnya naratif mereka mainkan hanya mempertikaikan penjawat awam yang dikata makan rasuah. 

Seolah-olah pemberi-pemberi rasuah dalam kalangan tauke tiada dosa?

Kelompok politik sebegini sebenarnya adalah satu jenis rasis yang dimaksudkan oleh sarjana sains sosial sebagai kelompok ‘closet racist‘. Mereka adalah kelompok yang mulutnya sangat manis tanpa sebarang kata-kata berunsur rasis. 

Tapi hakikatnya, dalam tindakan dan dasar-dasar pemerintahan yang mereka buat nampak jelas elemen rasis yang menguntungkan puak mereka sahaja. 

Amat malang apabila wujud bangsa Bumiputera minda tertawan yang mungkin naifnya kerana mulut telah polot dipenuhi dedak yang untungnya hanya secupak, tapi rugi bergantang-gantang bagi memelihara kepentingan bangsa sendiri. 

Kelompok rasis yang menyorok dalam almari dan konco-konco berminda tertawan ini tidaklah tulus, bahkan dangkal dalam menilai fakta. 

Mereka hanya mampu menjadi terperinci melihat separuh masak, namun amat penakut untuk menilai secara adil maklumat-maklumat empirik yang ada dalam fakta sejarah. 

Kelompok tertawan takkan berani menggigit ekor tuannya. Mereka hanya hamba yang mengikut telunjuk naratif berat sebelah dan separuh masak. 

Topik rasuah yang dibicarakan hanya untuk menjadi bahan untuk kepentingan politik berat sebelah mereka sahaja. 

Mengapa begitu? Kerana mereka tahu jika penyelesaian rasuah secara holistik yang akan mengganggu ekosistem kelestarian ekonomi khadamnya. Takkan khadam hilang apa ada dalam temboloknya!

ANAS KARIMI AHMAD THANI
Darulnaim Research Centre
30 Ogos 2022 – HARAKAHDAILY 30/8/2022


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Semoga penyokong PAS (DHPP) berperanan sebagai ‘Juara Perpaduan’. Persetankan khadam-khadam rasuah yang melantun!


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails