Saturday, September 10, 2022

Bandar baharu, politik Melayu terpinggir.. & Bukit Cerakah

 


1. Harga rumah, premis niaga bandar baharu tinggi, kuasa politik Melayu makin terpinggir

KUALA LUMPUR: Penganalisis politik, Dr Mohd Noor Yazid, meminta kerajaan memberikan perhatian kepada proses perbandaran terutama bandar baharu di negara ini yang tidak seimbang hingga meminggirkan orang Melayu dari sudut politik dan ekonomi.

Mohd Noor berkata Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan EXCO perumahan serta kerajaan tempatan pada peringkat negeri perlu memastikan proses perbandaran mempunyai paradigma baharu untuk mengelak penyisihan Melayu.

Malah bekas Pensyarah Program Hubungan Antarabangsa, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah (UMS) itu berkata, isu penyisihan berlaku sekian lama terus berulang dalam pembentukan bandar baharu yang lokasi asalnya adalah kawasan luar bandar dimiliki orang Melayu.

Apabila dibangunkan, harga rumah kediaman, bangunan kedai dan pejabat meningkat beratus kali ganda yang tidak lagi mampu dimiliki orang Melayu biasa.

'Penipuan tanpa sedar' atas nama pembangunan ini sedang berlaku. Proses pembangunan berlaku, tetapi Bumiputera tersisih daripada proses pemilikan harta dalam arus pemodenan.

Beliau mempersoalkan sejauh mana pihak berkuasa mengambil kira kestabilan sosial dan politik kerana ketidakseimbangan pembangunan bandar akan memberikan kesan buruk kepada hal terbabit khususnya politik Melayu?


2. Bukit Cerakah khazanah negara yang wajib dilindungi  

Hutan Simpan Kekal Bukit Cerakah di Shah Alam, Selangor kian dihimpit ancaman pembangunan dari semasa ke semasa. (FOTO: Facebook Persatuan Rimba Komuniti Shah Alam)

SHAH ALAM: Hutan Simpan Kekal Bukit Cherakah (HSKBC) merupakan khazanah negara dan kekayaan awam yang yang dilindungi dalam segala aspek kerana ia tidak boleh diganti apabila telah dimusnahkan.

Persatuan Rimba Komuniti Shah Alam (SCAF) dalam kenyataan media pada Jumaat, (9 Sept) berkata, HSKBC telah  menyediakan kemudahan awam yang jauh lebih berharga kepada masyarakat dari segi perkhidmatan ekologi dan rekreasi daripada mana-mana jalan atau tanah perkuburan, dan ia mesti dibiarkan utuh sepenuhnya.

“Pembinaan jalan raya atau sebarang infrastruktur akan memecah-belahkan hutan yang sudah terdedah dan mengakibatkan ia tidak boleh diperbaiki kerosakan ekosistem yang akan menjejaskan hidupan liar dan hidrologi di kawasan tersebut,” ujar kenyataan itu.

Tambah kenyataan berkenan,  HSKBC mempunyai tujuh tasik, menjadikannya kawasan tadahan air yang penting untuk mengelakkan banjir di sekitar kawasan perbandaran.

“Sebagai salah satu daripada sebilangan kecil hutan hujan tanah pamah yang masih wujud di Selangor, HSKBC penuh dengan kekayaan biokepelbagaian (biodiversity) dengan mempunyai lebih 400 spesies tumbuhan dan 200 spesies hidupan liar termasuk yang terancam seperti tapir malaya, kukang sunda dan tenggiling jawa. 

“Ia juga mempunyai rangkaian laluan mendaki yang terbesar di Lembah Klang dikenali sebagai Hutan Komuniti Shah Alam, yang sering dikunjungi beribu-ribu orang pelawat pada setiap minggu untuk tujuan kesihatan, rekreasi dan Pendidikan,” ujar kenyataan itu.

Sehubungan itu, SCAF yang memuji keputusan kerajaan untuk membatalkan pembangunan di kawasan yang dipegang mengikut negeri anak syarikat, berkata pihaknya menentang keras sebarang bentuk pembinaan dalam HSKBC termasuk jalan raya atau tanah perkuburan.

“Kami juga ingin menunjukkan kepada kerajaan Selangor bahawa semasa perundingan awam Draf Rancangan Tempatan 2035 MBSA pada 2021 bahawa cadangan rancangan pembinaan jalan raya dan tanah perkuburan mereka  dibina di Hutan Komuniti Shah Alam menerima bantahan tertinggi daripada orang ramai pada 2021,” tegas kenyataan itu.

Sehubungan itu ujar kenyataan itu lagi, demi kepentingan rakyat Selangor, SCAF menggesa kerajaan Selangor menerima pakai ke-4 Rancangan Fizikal Negara (RFN-4) diluluskan pada 22 Okt 2021 yang menyatakan bahawa semua hutan dan tanah lembap kawasan perlindungan di luar tidak boleh dibangunkan untuk pembangunan tanah.

“RFN-4 ialah pelan strategik dengan matlamat menjadikan Malaysia lebih berdaya tahan dari segi ekonomi, alam sekitar dan sosial kesejahteraan,” jelas kenyataan tersebut.

Justeru kenyataan itu menegaskan bahawa  sudah tiba masanya kerajaan Selangor mengejar masa dan memasukkan perlindungan hutan dan tindakan iklim sebagai mandat asasnya jika mahu terus menikmati sokongan rakyat negeri itu.

 “Ia boleh bermula dengan mengambil tanggungjawab yang sewajarnya ke atas perlindungan menyeluruh Hutan Simpan Kekal Cherakah Rizab, tanpa mengira kosnya,” katanya. – HARAKAHDAILY 9/9/2022.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bandar baru, politik Melayu terpinggir.. Dan Bukit Cerakah, khazanah negara yang wajib dilindungi.

Berkata pantun Melayu Pulau Pinang: Balik Pulau Bayan Lepas, sana terpelau sini terlepas. 

Pulau Pinang Bandar Baharu, Captain Light menjadi raja, bagaimana hati tak haru, lihat bunga kembang seroja.

Berlaku penaklukan, bermula di Singapura, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, dan terus ke mana lagi?

Akhirnya, mesti kembali kepada Islam..

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails