Sunday, September 04, 2022

Negeri PN, PH tolak bubar DUN -T/Ibrahim. Muslimat, anak muda & wanita.

 

Timbalan Presiden PAS, Dato' Sri Tuan Ibrahim Tuan Man ketika ditemubual Harakahdaily dalam Wawancara Khas, di Kompleks PAS Kedah, pada 3 September 2022. Foto ZHARIF ZULKIFLEE/HARAKAHDAILY

1. Negeri diterajui PN, PH tolak bubar Dun tahun ini

ALOR SETAR: PAS yakin Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 tidak akan diadakan tahun ini dengan mengambil kira negeri-negeri yang tidak dikuasai Barisan Nasional (BN) sebelum ini memberi komitmen tidak akan membubar Dewan Undangan Negeri (Dun) lebih awal.

Timbalan Presiden PAS Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, setakat ini tiga negeri di bawah penguasaan PAS iaitu Kelantan, Terengganu dan Kedah tidak akan membubarkan Dun tahun ini.

Selain itu negeri yang diterajui di bawah Pakatan Harapan (PH) iaitu Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan juga tidak akan membubar Dun tahun ini.

“Selain itu keputusan untuk membubarkan parlimen perlu mendapat persetujuan kabinet di mana sekarang terdapat gabungan PN dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).

“Ini bermakna kekuatan anggota kabinet bukan didominasi Umno dan BN sepenuhnya. Malah dua pertiga daripada anggota kabinet sekarang di luar BN.

“Jadi untuk membolehkan Perdana Menteri Dato’ Seri Ismail Sabri memohon untuk membubarkan parlimen perlu mendapat persetujuan parti-parti terbabit terlebih dahulu,” katanya ketika ditemui sempena muktamar di Kota Sarang Semut petang tadi.

Baru-baru ini Tuan Ibrahim pada kenyataan media memberitahu PAS memutus untuk membubarkan Dun bagi tiga negeri yang ditadbir parti itu selepas Mac 2023.

Menurutnya PAS berpendirian kerajaan perlu memberi tumpuan kepada pemulihan semula ekonomi negara, selain isu kebajikan rakyat yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

Tuan Ibrahim yang Menteri Alam Sekitar dan Air berkata, untuk mengadakan PRU melibatkan kos yang besar yang melibatkan peruntukan kewangan kerajaan.

“Sekiranya Umno memilih mengadakan PRU tahun ini, sudah tentu tahun hadapan terpaksa diadakan sekali lagi PRU kerana enam negeri setakat ini memberi komitmen tidak akan membubarkan Dun,” katanya.

Beliau juga melihat desakan supaya perdana menteri membubarkan segera PRU tidak dapat ditolak ada kaitan dengan kluster mahkamah yang melibat beberapa pemimpin Umno. – HARAKAHDAILY 3/9/2022


2. PAS perlu cakna mendepani kebajikan rakyat 

ALOR SETAR: Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) mengambil cakna kepada dua isu utama pada era pemulihan pasca pandemik, iaitu isu anak muda dan wanita.

Pembahasnya, Dr Mastura Mohamad, berkata beberapa perkara berkaitan dua isu berkenaan perlu diberi perhatian agar PAS dilihat cakna mendepani kebajikan rakyat.

Menurutnya, antara perkara yang masih membelenggu anak-anak muda ialah peluang pekerjaan, pemilikan rumah dan rekod Pusat Sistem Maklumat Rujukan Kredit (CCRIS) kepada peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

“Banyak isu berkaitan anak-anak muda berkaitan kehidupan seharian. Oleh itu, mereka perlu dibantu untuk memulakan hidup,” katanya pada Muktamar PAS Ke-68 di Kompleks PAS Kedah di sini, hari ini.

Lebih merisaukan, Dr Mastura berkata, 75 peratus anak muda lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak mahu melanjutkan pelajaran.

Sehubungan itu, katanya mereka disarankan diberi peluang bekerja sambil belajar agar tidak tercicir dari pembinaan insan.

Sementara itu, beliau memuji langkah kerajaan melaksanakan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dan meluluskan Rang Undang-Undang Antigangguan Seksual untuk melindungi kebajikan dan keselamatan wanita.

Namun, Ketua Pengarah Ameerah Malaysia itu berpandangan bahawa perlaksanaan inisiatif berkenaan perlu diperkemaskan agar manfaatnya dapat dirasai.

“Justeru itu, muslimat memerlukan dokongan padu, termasuk sistem sokongan yang efisyen semua kepimpinan muslimin, termasuk golongan suami,” katanya. – HARAKAHDAILY 3/9/22

Komen  Weblog Ibnu Hasyim: Negeri PN, PH tolak bubar DUN -T/Ibrahim. Muslimat, mendepani kebajikan rakyat -Dr Mastura.

Al-hamdulillah!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails