Sunday, September 04, 2022

'Kerjasama' dengan Israel 5 dihukum mati. Pekerja PBB diculik..

 

Pejuang Hamas melakukan rondaan di Gaza. - Foto AP

2. Hamas hukum mati 5 rakyat Palestin 'kerjasama' dengan Israel

BANDAR GAZA: Pergerakan Hamas yang memerintah Semenanjung Gaza hari ini mengumumkan telah menjatuhkan hukuman mati ke atas lima orang rakyat Palestin, termasuk dua daripadanya kerana 'bekerjasama' dengan Israel.

"Pada pagi Ahad, hukuman mati dijalankan terhadap dua orang yang dikutuk kerana bekerjasama dengan Israel dan tiga lagi yang terbabit dalam kes jenayah," kata Hamas dalam satu kenyataan.

Katanya, defendan sebelum ini telah diberikan 'hak penuh untuk membela diri'.

Kementerian Dalam Negeri Hamas mendedahkan huruf pangkal dan tahun kelahiran lima warga Palestin yang dihukum mati itu tetapi tidak memberikan nama penuh mereka.

Kedua-dua lelaki yang dihukum mati atas kesalahan 'kerjasama' dengan Israel masing-masing dilahirkan pada 1978 dan 1968.

Pesalah yang direkodkan paling berusia dalam kalangan mereka adalah penduduk Khan Yunis di selatan Semenanjung Gaza.

Menurut Hamas, lelaki itu disabitkan bersalah kerana membekalkan 'maklumat kepada Israel pada 1991 mengenai lelaki yang melakukan penentangan, kediaman mereka... dan lokasi tempat pelancaran roket'.

Kenyataan itu menambah, pesalah kedua dihukum pada 2001 kerana membekalkan Israel dengan maklumat perisikan yang membawa kepada individu yang menjadi sasaran dan mati syahid di tangan tentera Israel.

Tiga lagi yang dihukum mati hari ini telah disabitkan dengan kesalahan membunuh. - AFP


2. Al-Qaeda Yaman keluarkan video pekerja PBB yang diculik 

Gambar fail menunjukkan militan Al-Qaeda Yaman memegang kain rentang ketika perbicaraannya di mahkamah di Sanaa, Yaman. - Foto AP

DUBAI: Al-Qaeda Yaman semalam mengeluarkan video menunjukkan seorang pekerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang diculik di negara itu lebih enam bulan lalu, menurut Kumpulan Perisikan SITE.

Jurucakap PBB, Eri Kaneko, sebelum ini memaklumkan lima kakitangan PBB itu diculik di wilayah selatan Yaman, Abyan pada Februari lalu sebaik mereka kembali ke bandar pelabuhan Aden selepas menyelesaikan misi lapangan.

Dalam mesej video semalam, kelihatan dirakam 9 Ogos lalu, Akam Sofyol Anam, dikenal pasti SITE sebagai warga Bangladesh, menggesa PBB, masyarakat antarabangsa dan pertubuhan kemanusiaan tampil serta memenuhi tuntutan penculik, namun tidak memaklumkan apa tuntutan mereka.

Anam berkata beliau menghadapi masalah kesihatan serius, termasuk jantung dan memerlukan sokongan perubatan serta perlu mendapatkan rawatan di hospital. 

Anam, yang juga Pengarah di Pejabat Keselamatan PBB di Yaman, memberitahu beliau dia dan empat rakannya yang lain diculik pada 11 Februari lalu.

Yaman dicengkam konflik sejak pemberontak Huthi yang disokong Iran menguasai ibu kota Sanaa pada 2014, mencetuskan campur tangan tentera diketuai Arab Saudi untuk menyokong kerajaan yang terkepung pada tahun berikutnya.

Ratusan ribu orang maut ekoran konflik itu, sementara berjuta-juta yang lain kehilangan tempat tinggal dalam apa yang disebut PBB sebagai krisis kemanusiaan terburuk di dunia.

Aden menjadi pangkalan kerajaan Yaman yang diiktiraf antarabangsa selepas Huthi menggulingkannya dari ibu kota Sanaa pada 2014.

Jurucakap pegawai PBB di Yaman, Russell Geekie, pada Februari lalu memberitahu kakitangan berkenaan diculik di Wilayah Pentadbiran Abyan dan pihaknya sedang berhubung rapat dengan pihak berkuasa untuk memastikan mereka dibebaskan.

Al-Qaeda Semenanjung Arab (AQAP) dan militan Daesh mengeksploitasi kelompangan kuasa yang tercetus akibat konflik antara kerajaan dan pemberontak Houthi Syiah, dalam usaha untuk meluaskan pengaruh mereka di Yaman terutama di selatan dan tenggara negara itu.

Ditubuhkan dalam penggabungan rangkaian Yaman dan Al-Qaeda Saudi, AQAP sudah melakukan serangan ke atas kedua-dua sasaran pemberontak dan kerajaan di Yaman serta warga asing.

Mereka juga dituduh merancang serangan di luar Timur Tengah dan pemimpinnya menjadi sasaran perang dron Amerika Syarikat (AS) sejak lebih dua dekad, biarpun jumlah serangan berkurangan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim'Kerjasama' dengan Israel 5 dihukum mati. Ertinya Hamas hukum mati 5 rakyat Palestin kerana 'kerjasama' dengan Israel, mengampu, atau belot kepada Israel atau musuh-musuh Islam.

Tetapi perjuangan Islam di Malaysia berbeza teknik, tektik seperti di Palestin. Pertarungan melalui 'peti undi'. Pengampu atau penjilat musuh-musuh Islam tidak di 'hukum mati' seperti di Palestin. Kalau tidak, ramailah 'puak-puak Melayu mengaku Islam di Malaysia yang dihukum pancung.

Puak-puak yang disebut juga 'penjilat juboq tak basuh' di Malaysia ini, begitu bebas mengfitnah perjuangan Islam dan parti Islam. Mereka juga patut dihukum. Hukumlah melalui 'tidak mengundi' parti atau barua mereka dalam PRU 15 akan datang ini.. 

Undilah PAS dan parti kumpulannya. Sekian.


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails