Tuesday, February 15, 2022

Terjebak 'bisnis hiburan malam' di Papua -4 wanita Sukabumi

 

Tempat dunia malam di Kota Papua..

Tolong! 4 Wanita Sukabumi Terperangkap, Dipaksa Melayan Mashers di Papua . Foto: Edi Wahyuno.

Sukabumi Id. - Empat wanita dari Sukabumi, Jawa Barat disyaki menjadi mangsa pemerdagangan manusia. Mereka dijanjikan untuk bekerja dengan baik di tempat hiburan di Papua, tetapi sebaliknya diminta untuk berkhidmat kepada penipu.

Empat mangsa terdiri daripada dua remaja, seorang dewasa dan seorang kanak-kanak berusia 15 tahun terperangkap dalam lingkaran perniagaan hiburan malam di Papua. Mereka berharap dapat pulang ke rumah dan bersatu semula dengan keluarga mereka.

“Saya minta tolong, saya mangsa dan saya nak minta tolong sebab saya sudah laporkan kepada polis di sini, laporan saya tidak ditangani,” kata seorang mangsa menerusi aplikasi pesanan kepada detikcom, Selasa (15/2/2022).

Detikcom kemudian menghubungi mangsa, beliau menyebut tentang daerah dan mukim tempat tinggalnya di Sukabumi. Beliau turut menyebut nama saudara yang boleh dihubungi di kampung halamannya.

“Saya bertolak ke Papua Oktober 2021, saya lupa tarikh tepatnya. Saya dijanjikan kerja bagus, ada tempat karaoke, tip boleh sampai Rp 1 juta, dia kata minimum, selebihnya boleh sampai. Rp. 7 juta,” kata mangsa melalui telefon.

Mangsa kini bergelar ibu tunggal kepada seorang anak, kesempitan ekonomi dan kesukaran mencari pekerjaan membuatkan dia mengambil keputusan untuk pergi bersama rakannya dari sebuah mukim.

Ketika itu, mangsa mengaku ada seorang lelaki menghubungi bos untuk meyakinkan ibu bapa rakan mangsa.

“Yang bawa saya bawa bos, sehingga dibawa kepada ibu bapa rakan saya, tetapi ternyata kami tertipu, kata-kata itu tidak padan dengan realiti,” kata mangsa.

Dia kemudian berkata bahawa dia pernah bekerja di tempat karaoke, dia menyebut nama lokasi. Detikcom mengesahkan lokasi sebenar dan mangsa mengesahkan lokasi yang dikatakannya di salah sebuah daerah di Papua.

“Itu lokasi pertama saya sampai, kerana jawatan saya kini telah berpindah. Saya buat kali pertama bekerja tetapi tidak padan dengan tarikan mereka, saya laporkan kepada polis. Sebaliknya saya dimarahi bos saya, katanya beberapa bulan selepas kontrak kamu tamat, kamu pulang ke rumah saya juga diminta untuk tidak melapor-laporkan,” kata mangsa.

Dia juga berkata bahawa sekitar April dia sepatutnya boleh pulang ke rumah. Namun entah kenapa dia dipindahkan ke lokasi lain oleh pemilik tempat hiburan itu. Beliau turut menyampaikan titik peta melalui aplikasi pesanan, seperti yang dilihat detikcom lokasinya berada di kawasan berbeza daripada lokasi pertama.

“Kami berempat dipindahkan ke lokasi yang dikatakan menebus Rp 95 juta. Kami juga dikatakan berhutang Rp 25 juta, walaupun saya tahu saya meminjam Rp 2 juta, tetapi sekarang. ialah Rp. 25 juta," kata mangsa.

“Saya tanya bos di sini, kami tak bayar apa-apa lagi kecuali duit pinjaman kami di kampung, cuma Rp 2 juta, dia kata tak boleh sebab ditebus dari sana. Kita pinjam 2 juta, kenapa jadi 25 juta, saya dapat rumah kontrak 4 bulan, tapi dia kata kalau contoh hutang belum dijelaskan, kamu tambah kontrak,” kata mangsa.

Terpaksa Melayan Nafsu

Selain menemani tetamu yang datang, dia dan tiga orang sahabatnya juga tidak dapat menolak permintaan untuk melayan selera tetamu.

“Saya suka disuruh melayan debar, kalau enggan boleh marah, kata bos, kalau tak tahu bayar hutang,” katanya.

Sementara itu, ditemui di Sukabumi, AS abang mangsa mengesahkan kisah anak abangnya. Dia berharap pihak berkuasa dapat memulangkan anak dan rakan abangnya.

"Keadaan ekonomi, (mangsa) ibu bapa tunggal. Bekas suaminya tidak memberi nafkah kepada anak, bapanya meninggal dunia, hanya ibu dan ibunya yang bermasalah dari segi ekonomi. Jadi jika ada gurauan di tempat kerja dia terpaksa pergi. Kerana dia terpikat dengan pendapatan besar di sana," kata AS.

Dia juga berkata bahawa sekitar April dia sepatutnya boleh pulang ke rumah. Namun entah kenapa dia dipindahkan ke lokasi lain oleh pemilik tempat hiburan itu. Beliau turut menghantar titik peta melalui aplikasi pesanan, seperti yang dilihat detikcom lokasinya berada di daerah berbeza daripada lokasi pertama.

“Kami berempat dipindahkan ke lokasi kononnya Rp 95 juta ditebus. Kami juga dikatakan berhutang Rp 25 juta, walaupun saya tahu saya meminjam Rp 2 juta, tetapi sekarang ini. adalah Rp. 25 juta,” kata mangsa.

“Saya tanya bos di sini, kami tak bayar apa-apa lagi kecuali duit pinjaman kami di kampung, cuma Rp 2 juta, dia kata tak boleh sebab ditebus dari sana. Kami pinjam 2 juta kenapa jadi 25 juta, saya dapat rumah kontrak 4 bulan tapi dia kata kalau contohnya hutang belum dijelaskan, anda akan tambah kontrak,” kata mangsa. (IH)


1 comment:

Anonymous said...

2 beradik maut selepas makan sisa makanan dalam tong sampah..TAK AMIN

Langkawi..AMIN

Dua beradik warga Myanmar maut dipercayai selepas makan sisa makanan dalam tong sampah di Kampung Baru Sungai Tepa, Bukit Malut di sini, hari ini...TAK AMIN

Mangsa, Nizambudin, 4, dan adiknya, Ngei Jamaludin, 2, dilaporkan meninggal dunia pada 5.40 petang.. AMIN

Ketua Polis Daerah Langkawi Asisten Komisioner Shariman Ashari berkata, polis menerima maklumat kejadian itu pada 6.15 petang..AMIN

Mana perginya wakil rakyat haramjadah Langkawi..AMIN

Dah sihat kuar spital pi buat kerja la...!!

Takkan makan gaji buta gentel telo yg laboh ajer..

KHALAS..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails