Wednesday, February 16, 2022

Projek di Makkah SR1 bilion & kes rasuah Saudi.

 

Projek pembangunan di Makkah bernilai SR1 bilion meliputi kawasan gabenor Rabigh, Al-Kamil dan Khulais.
1. Putera Khaled umum butiran projek di Makkah SR1 bilion

MAKKAH: Gabenor Makkah, Putera Khaled Al-Faisal mengumumkan nilai projek yang diluluskan dan dilaksanakan di gabenor Rabigh, Al-Kamil dan Khulais di sini yang  dianggarkan lebih SR1 bilion (RM1.15 bilion).

Beliau yang melawat muhafazah diiringi oleh pengarah jabatan kerajaan di kawasan berkenaan mengetuai mesyuarat awam di hadapan penduduk tiga gabenor berkenaan dan menyemak projek yang telah siap, sedang dijalankan dan akan datang. Selain itu, Putera Khalid membuat tinjauan bagi mencari kaedah untuk mempercepatkan kerja-kerja projek yang tertangguh di situ. 

Projek-projek itu masing-masing bernilai SR732 juta di Rabigh, lebih daripada SR121 juta di Khulais dan SR180 juta di Al-Kamil. Putera Khaled juga merasmikan beberapa projek pembangunan di Rabigh, termasuk projek transformasi digital, pembangunan dan pemulihan pusat kebudayaan, bangunan keselamatan sosial dan kediaman jemaah haji di Meeqat Al-Juhfah.

Di Al-Kamil, beliau merasmikan projek Kementerian Perumahan, serta beberapa projek perbandaran dan beliau mengkaji beberapa projek di Khulais. Semasa lawatannya itu, beliau bertemu penduduk tempatan untuk mendengar tuntutan dan cadangan pembangunan mereka.  Beliau juga menerima beberapa anak syuhada di tiga gabenor berkenaan. Sehubungan itu, Putera Khaled menyaksikan pemeteraian beberapa perjanjian di Rabigh, termasuk perjanjian kerjasama antara majlis perbandaran wilayah itu dan Universiti King Abdulaziz (KAU). 

Perjanjian itu bertujuan untuk menggalakkan kesedaran awam tentang tanggungjawab sosial, menggalakkan orang ramai untuk mengambil bahagian dalam inisiatif sosial, melaksanakan program pembangunan dan menggalakkan sukarelawan.

Satu lagi perjanjian kerjasama telah ditandatangani antara pejabat keselamatan sosial dan majlis perbandaran untuk melatih mereka mengenai keselamatan sosial dan membolehkan mereka memasuki pasaran pekerjaan. Beliau turut menyaksikan pemeteraian perjanjian kerjasama antara Kementerian Sumber Manusia dan Pembangunan Sosial dan muhafazah bagi meningkatkan kerjasama. 

Di samping itu, perjanjian perkongsian komuniti telah ditandatangani antara gabenor Rabigh dan KAU di Rabigh, untuk mengadakan program dalam bidang pendidikan, sosial, budaya dan sosial. – Arab News

2. Nazaha dedah butiran kes rasuah di Arab Saudi 
Bangunan ibu pejabat Nazaha di Riyadh, Arab Saudi.

RIYADH: Pihak Berkuasa Pengawasan dan Anti Rasuah Arab Saudi, atau dikenali sebagai Nazaha, baru-baru ini telah mendedahkan butiran beberapa kes jenayah rasuah di Arab Saudi  yang dalam proses siasatan dan pendakwaan.

Dalam salah satu kes skandal rasuah terbesar di negara itu, seorang pekerja bank telah ditangkap kerana menerima suapan hadiah, yang termasuk perbelanjaan perjalanan dan penginapan daripada seorang warganegara dan seorang pemastautin, yang turut ditangkap, sebagai balasan kerana mendepositkan sebanyak SR7 juta (RM7.83 juta) daripada sumber yang tidak diketahui di akaun bank milik entiti komersial.

Menurut laporan badan penyiasat di Nazaha, sebanyak SR136 juta telah didepositkan oleh warga Saudi di bank-bank di kerajaan dan dipindahkan ke luar negara dalam tempoh lima bulan. Dalam kes kedua, seorang pemastautin yang bekerja di firma perunding kejuruteraan di negara itu ditahan atas dakwaan menerima wang sogokan sebanyak SR400,000, daripada jumlah bayaran sebanyak SR2.8 juta, sebagai balasan untuk mengeluarkan lesen bagi pembinaan haram kompaun industri. 

“Skim itu turut membabitkan seorang pekerja di majlis perbandaran tempatan, yang ditangkap terbabit dalam skandal berkenaan dengan menerima wang suapan berjumlah SR1 juta,” ujar kenyataan Nazaha.

Satu lagi kes melibatkan seorang jurutera di sebuah syarikat komunikasi dan dua orang tengah yang ditangkap menerima wang sogokan sebanyak SR225,000 daripada bayaran SR450,000 sebagai balasan untuk melanjutkan kontrak pelaksanaan rangkaian antara syarikat dan entiti komersial, selepas jurutera terbabit menghantar e-mel mengancam penamatan kontrak, melainkan pembayaran telah dibuat.

Dalam kes berasingan, seorang warga Saudi ditangkap atas dakwaan menerima suapan wang sebanyak  SR162,000 sebagai balasan untuk mengurangkan penalti yang dikenakan oleh sebuah majlis perbandaran ke atas pengendali gudang. 

Penyiasat Nazaha turut mendapati bahawa penerima muktamad bayaran itu adalah pengurus hal ehwal teknikal di majlis perbandaran itu, yang ditangkap menerima bayaran daripada penduduk. Siasatan juga mendedahkan pengurus itu menerima SR1 juta sebagai balasan membantu pembelian hartanah haram.

Sementara itu, seorang pekerja majlis perbandaran Saudi  ditangkap atas dakwaan menerima SR150,000 sebagai sebahagian wang suapan daripada bayaran SR250,000 atasi balasan meluluskan lesen untuk bangunan yang dibina secara haram.

Satu lagi kes membabitkan seorang penduduk yang bekerja untuk sebuah pertubuhan amal sebagai penganalisis prosedur perubatan yang ditangkap dalam perbuatan itu menerima bayaran sebanyak SR15,000 kerana mengeluarkan kelulusan oleh pertubuhan itu untuk seorang penduduk menerima rawatan perubatan.

Nazaha berkata ia terus berusaha untuk mengenal pasti dan mendakwa sesiapa yang terlibat dalam penyelewengan dana awam, salah guna kuasa dan kedudukan untuk kepentingan peribadi, atau sebaliknya merugikan kepentingan awam. 

“Pesalah rasuah tetap akan didakwa biarpun selepas individu terbabit bersara kerana tiada statut pengehadan tempoh ke atas jenayah tersebut,” ujar kenyataan Nazaha. – Arab News

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails