Saturday, September 25, 2021

Seorang guru culik &cabul 34 pelajar perempuan. Bagaimana?

 

Guru di Trenggalek yang mencabul 34 pelajar perempuan / Foto: Adhar Muttaqin / detikcom

Guru culik &cabul 34 pelajar perempuan. Bagaimana dia yakinkan mangsanya?

Trenggalek Id.- Polis menahan seorang guru/ustaz di Trenggalek yang mencabul 34 pelajar perempuan. Penganiayaan dilakukan oleh pelaku dengan alasan rumah tangga tidak harmoni.

Ketua Unit Siasatan Jenayah Polis Trenggalek AKP Arief Rizky Wicaksana berkata, suspek adalah SM (34). Suspek, yang merupakan penduduk Daerah Pule, telah melakukan tindakannya sejak tahun 2019.

Selama pemeriksaan, terungkap bahwa penyalahgunaan itu dilakukan oleh pelaku di lingkungan pusat pengajian/pesantren di situ. Arief melanjutkan, pemangsa anak-anak itu nekad melakukan penderaan seksual dengan alasan hubungannya dengan isterinya tidak harmoni.

"Pelaku dan isterinya adalah guru/ustaz di situ.. Nah, pelakunya sering pulang ke rumah pada waktu malam. Ketika pelaku mengajak isterinya melakukan hubungan seks, dia selalu ditolak," kata Arief, Jumat (9/24) 2021).

Puluhan pelajar perempuan menjadi mangsa nafsu usaz/guru itu. Semasa melakukan aksi tersebut, pelaku berpura-pura memanggil pelajar perempuan yang menjadi sasarannya. Mangsa dijemput ke tempat yang sunyi. Di lokasi itu, pelaku menyerang mangsa secara seksual.

"Jadi SM, biasanya menyampaikan ayat 'guru mesti patuh, anda tidak boleh membantah'" jelasnya.

"Dari pengakuan mangsa dan pelaku, wajar, ada 34 pelajar perempuan yang menjadi mangsa. Mangsa masih di bawah umur," katanya.

Kini pelaku penganiayaan ini ditahan di Balai Polis Trenggalek. Dia didakwa dengan Pasal 76 E Jo Pasal 82 ayat 1, paragraf 2, paragraf 4 Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2016, tentang ketentuan Perppu Nomor 1 Tahun 2016, tentang Perubahan Kedua terhadap Undang-Undang Republik Indonesia Indonesia Nomor 23 Tahun 2002, tentang Perlembagaan Perlindungan Anak.

Hukumannya adalah penjara minimum lima tahun dan maksimum 15 tahun. Juga denda maksimum Rp 5 bilion.

"Sekiranya jenayah cabul dilakukan oleh pendidik atau tenaga pengajar dan menyebabkan mangsa lebih dari satu orang jenayah ditambah satu pertiga daripada ancaman jenayah," jelasnya. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

PM ke-7, k'jaan Malaysia kena saman isu kedaulatan Pulau Batu Puteh.

Isu Pulau Batu Putih Tun sedekah pada Singapura. Bahana bila bersekongkol dengan DAP@barua Lee Kwan Yew dan Pakatan Harapan.

Abang besar DAP adalah PAP di Singapura. Bila jadi bahan bangangan DAP bermakna pemimpin Melayu ini otomatis jadi barua Lee Kwan Yew@DAP

Warganegara Malaysia Mohd Hatta Sanuri memfailkan tuntutan saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 Mei, dengan menyenaraikan perdana menteri (yang tidak bernama) dan kerajaan Malaysia masing-masing sebagai defendan pertama dan kedua.

Pada akhir Mei 2018, selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14), kerajaan PH pimpinan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad ketika itu menarik balik permohonan semakan terhadap keputusan ICJ, yang merupakan mahkamah tertinggi PBB.

Kerajaan Singapura dilaporkan "gembira" apabila Malaysia telah memberitahu ICJ pada 28 Mei tahun itu pihaknya akan menarik balik permohonan semakan itu.

Sebelum ini dilaporkan, Mohamed Apandi yang menjadi Peguam Negara dari 2015 hingga 2018, diarahkan bercuti beberapa hari selepas pentadbiran negara bertukar susulan keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang memihak Pakatan Harapan pada 9 Mei 2018.

"Masa itu saya diarah bercuti sebagai Peguam Negara," katanya kepada BH.

Pulau itu sudah hilang untuk selama -lamanya, pengkhianatan Tun Mahathir. Dia yang buat keputusan untuk menarik balik kes beberapa hari sebelum tarikh bicara di Mahkamah Antarabangsa (ICJ).

Semakan dari difailkan berdasarkan penemuan baharu Malaysia melalui tiga dokumen penting, menunjukkan bahawa pegawai tertinggi Singapura, tidak pernah menganggap ia memperoleh kedaulatan terhadap Pulau Batu Puteh daripada Johor.

Dua daripada dokumen itu yang hanya boleh diakses kepada awam selepas ICJ memberikan penghakimannya, juga menunjukkan pegawai Tentera Laut British mengakui perairan di pulau terbabit adalah milik Johor.

Sementara itu, Malaysia juga mendakwa peta operasi tentera laut menunjukkan sempadan wilayah Singapura tidak termasuk Pulau Batu Puteh atau dikenali sebagai Pedra Branca.

Menurut salinan writ saman yang dilihat oleh Malaysiakini, plaintif Hatta, 45, berkata tuntutan yang difailkan di mahkamah itu untuk dirinya sendiri dan 32 juta warganegara Malaysia yang lain.

Menurutnya, semua rakyat Malaysia menerima akibat tindakan secara sepihak daripada defendan menarik balik permohonan semakan ICJ tanpa terlebih dahulu membentangkan dan membincangkannya di parlimen.

Sayang seribu kali sayang. Pulau itu begitu strategik dan kita hilang pulau itu begitu sahaja. Celaka sungguh si barua Lee Kwan Yew@ DAP ini. Rakyat tidak dapat maafkan atas pengkhianatan nya.

#makinnakmatiperangaimacamcibai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails