Wednesday, September 08, 2021

Mangsa Gangguan Seksual datang dengan sepasukan peguam..

 

Jakarta - Mangsa gangguan seksual dan buli sesama pekerja lelaki di Suruhanjaya Penyiaran Indonesia (KPI) mengunjungi Komnas HAM. Mangsa datang dengan ditemani oleh sepasukan peguam untuk memberikan maklumat berkaitan dengan kejadian itu.

"Sebelumnya, kami dan MS pergi ke Komnas HAM dan bertemu langsung oleh Pesuruhjaya Beka Ulung Hapsara. Di Komnas HAM, Korban MS telah memberikan maklumat langsung mengenai kesnya," kata ketua pasukan hukum mangsa, Mehbob, kepada wartawan, Rabu (8/9/2021).).

Mehbob mengatakan MS telah memberikan keterangan mengenai insiden gangguan dan buli yang dialaminya. Mehbob mengatakan pihaknya juga telah menyerahkan semua bukti kepada Komnas HAM.

"Kesaksian MS mengenai buli dan gangguan telah disampaikan. Kami telah menyerahkan semua bukti awal kepada Pak Beka. Komnas HAM telah berjanji untuk mengawasi kes ini hingga akhir sehingga para korban mendapat keadilan dan para pelaku dihukum," katanya.

Mehbob berkata, selain mengunjungi Komnas HAM, mangsa juga datang ke Agensi Perlindungan Saksi dan Mangsa (LPSK). Kedatangan mangsa ke LPSK untuk mendapatkan perlindungan.

"Selain Komnas HAM, kami juga pernah ke LPSK untuk meminta perlindungan resmi. Di LPSK, Korban MS juga telah menjelaskan kes itu dan Pasukan Perundangan juga telah mengirimkan data," katanya.

"Kami mengucapkan terima kasih kepada Komnas HAM dan LPSK kerana menerima mangsa MS dengan baik," tambahnya.

Seperti diketahui, kes ini terungkap ketika mangsa memberitahu bahawa dia sering dibuli dan dianiaya sesama lelaki dari rakan sekerjanya yang juga merupakan pekerja KPI. Rawatan ini telah berlangsung sejak 2012.

Mangsa mengatakan bahawa dia telanjang dan difoto. Mangsa khuatir bahawa foto telanjangnya akan disebarkan oleh rakan-rakannya. Selain itu, rakan sekerja mangsa sering memerintahkan mangsa untuk membeli makanan. Ini berterusan selama 2 tahun. Seterusnya Tahun demi tahun berlari, pelbagai buli diterima oleh mangsa. Dari dibuang ke kolam renang, membuang beg mereka, hingga dikutuk dengan kata-kata dengan nuansa SARA.

Gangguan seksual ini menjadikan mangsa jatuh sakit dan tertekan dalam jangka masa yang lama. Gangguan dan buli, kata mangsa, mengubah corak mentalnya. Kes ini juga telah dilaporkan kepada Komnas HAM. Komnas HAM sendiri, kata mangsa, telah mengkategorikan gangguan dan buli yang dialaminya sebagai bentuk jenayah dan menyarankan agar mangsa melaporkannya kepada polis. Polis kini sedang menyiasat kes ini.

Yang Dilaporkan Berpura-pura Bercanda

Pihak yang dilaporkan, EO dan RS, menafikan tuduhan gangguan seksual dan buli di kalangan pekerja KPI lelaki. Pihak yang dilaporkan berpendapat bahawa buli mangsa hanyalah gurauan.

"Itu hanya perkara yang normal sesuai dengan persekitaran sosial mereka setiap hari. Mereka mengusik sesama lelaki. Secara kebetulan, wartawan ini selalu berpakaian kemas, pakaiannya dimasukkan, dia sering dibuat-buat dan tiba-tiba pakaiannya ditarik "Sama seperti itu," kata peguam RD dan EO, Tegar Putuhena, ketika dihubungi, Isnin (6/9/2021).

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Masalah-masalah begini adalah masalah umat manusia sedunia. Maka elok kita paparkan dan 'islah', terutama di kalangan negara umat Islam yang sepatutnya tidak terbatas hanya dalam kelompok dan sempadan negara sahaja. Jslam adalah mendunia..

Rentas Mendunia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails