Monday, September 06, 2021

Taliban wajibkan pelajar perempuan di universiti niqab. -&Komen IH.

 

Wanita Afghanistan menyertai tunjuk perasaan di Kabul menuntut hak mereka dihormati dan diberi peluang menyertai kerajaan baru Taliban. - Foto EPA

KABUL: Taliban mewajibkan pelajar perempuan yang mahu menyambung pengajian di universiti swasta di Afghanistan memakai jubah dan niqab.

Selain itu, pelajar lelaki dan perempuan juga disyaratkan supaya diasingkan dalam kelas berbeza atau sekurang-kurangnya dipisahkan dengan tirai.

Dalam dokumen panjang lebar yang dikeluarkan pihak berkuasa pendidikan Taliban, mereka turut mengarahkan pelajar perempuan hanya diajar oleh pensyarah wanita.

Namun jika tiada pensyarah wanita, lelaki berusia dengan 'perwatakan yang baik' boleh dipertimbangkan sebagai pengganti.

Peraturan sama terpakai untuk kolej swasta dan universiti yang banyak ditubuhkan sejak pentadbiran terdahulu Taliban berakhir pada 2001 susulan serangan tentera Amerika Syarikat (AS).

Sepanjang tempoh terbabit, gadis dan wanita sukar mendapatkan pendidikan berikutan peraturan kelas perlu dipisahkan antara wanita dan lelaki selain perempuan harus ditemani saudara lelaki setiap kali keluar dari rumah.

Tiada arahan untuk wanita memakai burqa dalam peraturan baharu yang dikeluarkan semalam, sebaliknya hanya niqab yang menutupi sebahagian besar wajah dengan hanya mendedahkan mata.

Dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini, burqa dan niqab hampir tidak digunakan di Kabul dan hanya digunakan di beberapa bandar lebih kecil.

Arahan baharu Taliban itu dikeluarkan ketika universiti swasta dijangka dibuka semula esok.

"Universiti diminta menyediakan pensyarah wanita untuk pelajar wanita berdasarkan kemudahan yang mereka miliki.

"Selain itu, pihak pengurusan mesti menyediakan pintu masuk dan keluar yang berbeza bagi pelajar perempuan serta lelaki," menurut arahan itu.

Disebabkan pelajar perempuan diwajibkan belajar di kelas berasingan, mereka juga perlu mengakhiri pembelajaran lima minit lebih awal berbanding pelajar lelaki untuk mengelakkan mereka bergaul di luar.

Mereka kemudian perlu menunggu di ruangan khas sehingga rakan pelajar lelaki meninggalkan bangunan.

Seorang profesor yang enggan dikenali berkata secara praktikal, ia adalah syarat yang sukar kerana institusi pendidikan tidak mempunyai kelas atau tenaga pengajar perempuan yang mencukupi untuk tujuan itu.

"Namun, perkembangan di mana mereka membenarkan perempuan untuk bersekolah dan melanjutkan pengajian di sekolah adalah satu langkah positif, " katanya kepada AFP.

Sebelum Taliban kembali berkuasa di Afghanistan pada 16 Ogos lalu, wanita dan lelaki di Afghanistan boleh belajar serta menghadiri seminar bersama. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Saya Ibnu Hasyim pernah sampai ke Afghanistan pada pertengahan 1980an sewaktu Afghanistan diperintah oleh Rusia dulu. 

Waktu itu rakyat menyokong perjuangan mujahidin yang diketuai oleh beberapa pemimpin seperti Burhanuddin Rabbani, Gulbuddin Hekmatiar dan beberapa lagi. Saya masuk melalui Karachi, Islamabad, Peshawar, dan Kyberpass ikut jalan darat. Waktu itu Osama Laden dan Taliban belum memainkan peranan lagi.

Dan kini setelah Rusia berambus, Mac 2020, kemajuan Taliban pun telah meningkat, penjajah AS menggantikun penjajah Rusia, Biden pimpinan AS baru pula terpaksa cabut lari dari Afghan. Afghanistan kini di bawah era Taliban.  

Ke mana Era Taliban?

Menurut penyelidik, ada tiga senario dihadapan mereka.

I. Taliban membentuk kerajaan yang inklusif.

Pemerintahan seperti itu, yang akan merangkumi kumpulan etnik dan agama yang berbeza dan bekas pekerja, dapat membolehkan Taliban memerintah negara dengan lebih mudah dan mendapat sokongan masyarakat antarabangsa.  Dalam senario ini, kementerian penting seperti pertahanan, keselamatan, perisikan dan ekonomi berada di bawah pentadbiran Taliban.

Sementara kementerian yang lebih rendah dapat diagihkan kepada kumpulan bukan Taliban. Walau bagaimana pun, senario sederhana tidak terhad kepada bagaimana pemerintahan akan dibentuk. Isu bagaimana Taliban akan menerapkan peraturan syariah juga sangat penting agar senario sederhana dapat direalisasikan. 

Taliban, yang telah memberikan pesan sederhana mengenai penyertaan wanita dalam kehidupan kerja dalam pernyataan yang dibuat hingga hari ini, harus terus memberikan pesan yang sama setelah 31 Ogos dan mencerminkan pesan-pesan ini dalam tindakan mereka. Sebenarnya, walaupun banyak pelaku antarabangsa menyokong senario ini, mereka menyatakan bahawa yang penting adalah tindakan Taliban.

II. Senario, terdiri dari Taliban yang menyedari kekuatan mutlak mereka. 

Dalam senario seperti itu, alih-alih berkongsi kuasa, Taliban ingin mendapatkan kawalan mutlak di Afghanistan dengan mengambil seluruh struktur di bawah kawalannya. Ini juga bermaksud meletakkan masyarakat terkawal dengan menerapkan peraturan Syariah dengan lebih ketat. 

Dalam senario ini, mungkin menghadapi pentadbiran Taliban yang lebih sukar dalam bidang seperti keselamatan, ekonomi dan kehidupan sosial.

III. Senario ketiga adalah adalah pelaksanaan rejim ketakutan berdasarkan keganasan. 

Pada periode 1996-2001, Taliban menubuhkan sebuah rejim di mana mereka benar-benar menindas dan menguasai masyarakat dengan amalannya yang keras. 

Oleh itu, diketahui bahawa Taliban mempunyai pengalaman berkuasa seperti itu. Keterlihatan keganasan dan penindasan dengan rejim Taliban yang baru pasti akan melemahkan tangan Taliban di dalam dan di luar. Namun, ketika dianggap bahawa Taliban bukanlah satu struktur, walaupun pesan sederhana diberikan, jika ada perbedaan pendapat antara sayap agama, politik dan ketenteraan, suatu praktik kekuatan di mana keganasan dan penindasan terjadi di pusat mungkin muncul. 

Senario seperti itu juga boleh menyebabkan pemberontakan tempatan terhadap Taliban dari pelbagai negara. Apa jenis pemerintahan yang akan ditubuhkan Taliban sangat penting untuk masa depan Afghanistan. Pembentukan rejim yang ditutup sepenuhnya dapat memperdalam masalah yang ada di Afghanistan. 

Menurut laporan PBB, 10 juta kanak-kanak di negara ini berisiko kelaparan. 14 juta orang mempunyai masalah keselamatan makanan yang serius. Ini sesuai dengan sepertiga penduduk Afghanistan. Tidak kira apa jenis pemerintahan yang ditubuhkan Taliban, ia menghadapi masalah berduri. 

Menyelesaikan masalah ini dan memerintah Afghanistan hanya bergantung pada realisasi senario sederhana. Jika tidak, Afghanistan mungkin menghadapi perang saudara yang lebih dahsyat.

Begitu kira-kira. -Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails