Saturday, September 18, 2021

Doktor di Mesir paksa jururawat ‘sembah’ anjing. Zalim..

 


Doktor di Mesir paksa jururawat ‘sembah’ anjing ditangkap

KAHERAH, 8 Safar 1443H, Rabu – Pihak berkuasa Mesir menangkap doktor yang memaksa seorang jururawat menyembah anjingnya, selepas video berdurasi 2 minit 19 saat tular di media sosial.

Menurut laporan media yang dikendalikan kerajaan, Ketua Jabatan Ortopedik di Hospital Universiti Ain Shams, Doktor Amr Khairy dan seorang lagi pekerja di hospital itu telah ditahan sementara menunggu siasatan, selepas orang ramai berang dengan kejadian buli itu.

“Doktor Amr Khairy didakwa mengeksploitasi agama dalam mempromosikan idea ekstremis dengan tujuan memprovokasi hasutan, menghina agama, melanggar prinsip keluarga dan nilai masyarakat Mesir. 

“Lebih malang dia memuat naik klip video awam yang melanggar privasi mangsa,” lapor Egypt Independent.

Pengguna media sosial mengecam doktor tersebut kerana meminta jururawat lelaki yang sudah berusia itu sujud dan berdoa kepada anjingnya, yang kemudian ditolak oleh jururawat itu.

“Kamu kena sujud dua kali di hadapan anjing. Berdoa kepada anjing itu, berdoalah kepada anjing itu, dan katakan bahawa Tuhan itu hebat,” kata doktor itu kepada jururawat bernama Adel Salem.

Adel bagaimanapun dengan sopan menolak dan berkata, ”Tidak, tidak boleh. Ini berdosa untuk kita berdua,” jawab jururawat itu.

“Aku akan menanggung dosa-dosamu,” balas doktor tersebut.

“Tidak, saya hanya akan tabik kepadaNya,” jawab Adel.

Doktor itu turut memaksa Adel untuk melompat dengan tali skip, sementara seorang lagi doktor yang dapat dilihat dalam video mencuba menyuruh Adel melakukan aksi tarian gelek.

“Saya tidak akan menari, cukuplah penghinaan ini,” katanya kepada mereka.

Doktor itu mendakwa bahawa itu adalah gurauan antara rakan lama, kejadian di antara mereka dibuat-buat dan Adel telah menjadi ‘subjek’ buli mereka selama lebih dari dua bulan. – Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Imbas kezaliman di Mesir, mahkamah kekalkan hukuman mati 12 anggota Ikhwanul Muslimin. Jun 14,2021.

KAHERAH: Mahkamah Mesir hari ini mengekalkan hukuman mati terhadap 12 anggota Ikhwanul Muslimin, termasuk dua pemimpin kanan gerakan yang diharamkan itu, kata pegawai mahkamah.

Mahkamah Agung Mesir itu turut mengurangkan hukuman terhadap 31 anggota Ikhwanul Muslimin kepada penjara seumur hidup, dalam perbicaraan berkaitan pembunuhan beramai-ramai oleh pasukan keselamatan pada 2013.

Individu yang dihukum mati bersabit kesalahan 'menyediakan senjata kepada kumpulan jenayah yang menyerang penduduk dan melawan polis serta memiliki senjata api dan peluru dan bahan menghasilkan bom'.

Mahkamah dalam penghakimannya turut menyenaraikan pertuduhan lain termasuk membunuh anggota polis, melawan pihak berkuasa dan menceroboh serta memusnahkan harta awam.

Menurut sumber mahkamah, keputusan itu adalah muktamad dan tidak boleh dirayu lagi.

Bekas Presiden Mesir yang juga ketua sayap politik Ikhwanul Muslimin, Mohamed Morsi, memegang jawatan itu selama setahun sebelum digulingkan tentera pada 2013.

Pihak berkuasa Mesir kemudian mengharamkan kumpulan Islam itu pada 2013 dan melakukan tangkapan dan memenjarakan ribuan pengikut gerakan itu.

Pertuduhan asal pada 2013 membabitkan lebih 600 defendan dan kes itu dikenali sebagai 'kes pembersihan Rabaa', merujuk pada Dataran Rabaa Al-Adawiya di timur Kaherah.

Ia menjadi lokasi protes besar-besaran bagi menuntut jawatan Presiden Mesir dikembalikan kepada Morsi selepas beliau digulingkan.

Pasukan keselamatan menyerbu dan membunuh ratusan penduduk dalam sehari pada Ogos 2013, beberapa minggu selepas penyingkiran Morsi.

Pada 2018, mahkamah Mesir menjatuhkan hukuman mati terhadap 75 individu, manakala selebihnya dikenakan penjara, termasuk anak Morsi, Osama, yang dikenakan hukuman penjara selama 10 tahun.

Pihak berkuasa mendakwa anggota Ikhwanul Muslimin ketika itu dilengkapi senjata dan tindakan penyuraian secara paksa itu dibuat sebagai langkah menentang keganasan. - AFP


Imbas rampaskuasa zalim di Mesir.

1. Pada 3 Julai 2013 adalah tarikh Almarhum Dr. Mohamed Morsi, bekas Presiden Mesir yang telah dipilih secara demokrasi digulingkan dari jawatannya dalam satu rampasan kuasa oleh tentera Mesir yang diketuai oleh Presiden Mesir ketika ini, Abdel Fattah Al Sisi.

2. Pasca Revolusi Mesir 2011: Selepas tumbangnya regim Hosni Mubarak, Mesir telah ditadbir oleh “Military Council“ yang diterajui oleh tentera Mesir di mana Abdel Fattah Al Sisi adalah salah seorang dari anggota “Military Council“ tersebut.

3. Jun 2012: “Military Council“ atau Majlis Suruhanjaya Tentera Mesir mentadbir Mesir sehingga pilihanraya baru diadakan selepas membubarkan Parlimen Mesir.

4. 30 Jun 2012: Almarhum Dr. Mohamed Morsi, calon Parti Kebebasan dan Keadilan yang merupakan sekutu kepada Ukhwanul Muslimin memenangi piliharaya Presiden Mesir yang pertama kali dijalankan secara demokrasi.

Pilihanraya tersebut dipantau oleh jawatankuasa bebas yang terdiri dari negara kuasa-kuasa besar dunia turut mengakui bahawa pilihanraya tersebut dijalankan dengan telus dan adil.

5.12 Ogos 2012: Abdel Fattah Al Sisi telah dilantik sebagai Menteri Pertahanan Mesir oleh Dr. Mohamed Morsi. Beliau juga telah dilantik menjadi Ketua Turus Angkatan Tentera Mesir di mana beliau mengetuai keseluruhan angkatan tentera Mesir.

6. Ogos 2012: Perdana Menteri Mesir Hashem Qandil telah diserang oleh sekumpulan rakyat Mesir ketika menghadiri pengkebumian 16 anggota tentera Mesir yang terbunuh di Sinai.

Abdel Fattah Al Sisi kemudiannya meminta Dr. Mohamed Morsi supaya menuntut Hamas menyerahkan anggotanya yang terlibat dalam insiden tembakan yang menyebabkan 16 anggota tentera Mesir terbunuh di Sinai.

Dr. Mohamed Morsi enggan berbuat demikian dan meminta Abdel Fattah Al Sisi supaya menemui pemimpin Hamas untuk berunding namun Abdel Fattah Al Sisi tidak berbuat demikian.

7. November 2012: Abdel Fattah Al Sisi menggesa pemimpin parti-parti politik dan juga orang-orang kenamaan di Mesir membincangkan tentang perlembagaan baharu Mesir yang diumumkan oleh Dr. Mohamed Morsi di mana ia telah membangkit demonstrasi di seluruh Mesir.

Dalam masa yang sama, Dr. Mohamed Morsi juga telah mengarahkan Abdel Fattah Al Sisi agar menamatkan operasi ketenteraan di Sinai.

8. Dalam satu temuramah dengan BBC Radio selepas berlakunya rampasan kuasa, Mejar Jeneral (B) Ayman Salama mendedahkan bahawa pertikaian antara Dr. Mohamed Morsi dan Abdel Fattah Al Sisi yang memuncak beberapa bulan sebelum berlakunya rampasan kuasa adalah disebabkan keengganan Dr. Mohamed Morsi untuk menutup terowong yang menghubungkan Semenanjung Gaza dan Sinai.

9. 3 Julai 2013: Dr. Mohamed Morsi digulingkan sebagai Presiden Mesir. Penyokong Abdel Fattah Al Sisi menyatakan rampasan kuasa tersebut sebagai revolusi dan Dr. Mohamed Morsi kemudiannya dipenjarakan.

Selepas berlakunya rampasan kuasa, Abdel Fattah Al Sisi menyatakan bahawa pengawai kanan tentera Mesir telah meragui banyak dasar dan polisi-polisi ketika Dr. Mohamed Morsi menjadi Presiden.

10. Mengapa Tentera Mesir Merasakan Bahawa Menggulingkan Dr. Mohamed Morsi Perlu Dilakukan.

Tentera Mesir sejak sekian lama telah menguasai Kerajaan Mesir, satu legasi sejak rampasan kuasa pada tahun 1952.

Pegawai-pegawai kanan tentera Mesir telah menguasai hampir seluruh Mesir dengan mendapat banyak faedah ekonomi daripadanya.

Menurut laporan yang diterbitkan Washington Post, hampir 60% peratus ekonomi Mesir dikuasai oleh tentera Mesir, di mana pihak tentera mempunyai peruntukan rahsia dan pengecualian cukai daripada keuntungan yang tidak dinyatakan daripada perniagaannya.

Negara-negara Teluk menyokong rampasan kuasa Abdel Fattah Al Sisi dengan pembiayaan berbillion dollar kerana merasakan bahawa kejayaan Ikhwanul Muslimin adalah ancaman kepada kedudukan mereka.

Ia adalah satu harga kecil yang perlu dibayar demi untuk mengekalkan kekuasaan mereka dan mereka juga telah mula melancarkan kontra-revolusi di seluruh negara-negara Arab.

11. Pada November 2012, Dr. Mohamed Morsi menyatakan sokongan dan solidariti terhadap Semenanjung Gaza apabila diserang regim zionis Israel.

Perhatian:

Sebenarnya, masalah-masalah begini adalah masalah umat manusia sedunia. Maka elok kita paparkan dan 'islah', terutama di kalangan negara umat Islam yang sepatutnya tidak terbatas hanya dalam kelompok dan sempadan negara mereka sahaja. Kerana Jslam adalah mendunia..

Rentas Mendunia.

1 comment:

Anonymous said...

MoU antara kerajaan dan pembangkang ada unsur rasuah. Tapi Tun kata "kalau pi beli kapai terbang kita minta sesuatu itu Tun kata 'offset'".

Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG) tidak mahu terbabit dengan Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik di antara Kerajaan Persekutuan dengan Pakatan Harapan (PH), Isnin lalu.

Pengerusi PEJUANG, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata parti itu kekal dengan keputusan menjadi blok bebas yang tidak berpihak dengan mana-mana gabungan parti, termasuk PH.

“Kami tidak diundang untuk berbincang perkara ini. Kami berpendapat perlu ada kebebasan bagi parti lawan untuk membuat apa jua teguran yang perlu kerana dalam sistem demokrasi, kita perlu ada parti lawan untuk memberi teguran kepada kerajaan.

“Jadi, ini kita dapati kalau kita ambil bahagian kerana kita dapat pulangan tertentu. Itu bagi kita tidak sesuai kerana dia nampak seolah-olah dia ada unsur rasuah di situ, iaitu kami akan sokong kalau kamu bagi sekian-sekian kepada kami.”

Tapi lain tahun dolu dolu masa jadi PM ke 7 kalu kita minta sesuatu umpamanya kalau kita beli kapal terbang, kita minta ‘offset’.

Sama ada kita anggap ‘offset’ itu sebagai rasuah atau tidak, terpulang kepada anda.

“Bagi saya kalau kita boleh dapat sesuatu kerana kita membeli sesuatu dengan harga tinggi, kenapa kita tak boleh terima?

Walau dah tua nak mati kata kata dan lidah bercabang Tun masih berbisa..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails