Friday, September 17, 2021

‘Keluarga M'sia'. Orang kaya wajar bayar cukai lebih? Lihat zakat Islam.

 

Komen rakyat dalam blog ini..

Mengisi konsep ‘keluarga M'sia’. ‘Orang kaya wajar kena cukai lebih tinggi’.

Anonymous said...

Bajet 2022: Mengisi konsep ‘keluarga Malaysia’. ‘Orang kaya wajar kena cukai lebih tinggi’. Kerajaan digesa kaji balik umur persaraan wajib pekerja kepada 55 tahun.

Fokus utama yang perlu diberikan perhatian oleh kerajaan adalah untuk membantu rakyat dan syarikat-syarikat kecil dan golongan bawahan pekerja swasta dan penjawat awam.

‘Orang kaya wajar kena cukai lebih tinggi’. Kerajaan perlu mempertimbangkan cadangan untuk mewujudkan cukai ‘durian runtuh’ kepada golongan kaya atau T20 dalam Belanjawan 2022 yang akan dibentangkan tidak lama lagi.

Pada 9 September 2021, Akademi Profesor Malaysia (APM) sekali lagi menganjurkan sidang meja bulat (RTD) tertutup yang dihadiri oleh 30 orang profesor pelbagai bidang untuk berbicara tentang beberapa soal penting negara sebagai masukan bagi Bajet 2022.

Sebagai salah seorang pembicara dalam panel enam orang pakar untuk RTD itu menumpukan perhatian terhadap beberapa aspek penting dalam masyarakat khususnya masalah dan cabaran yang dihadapi oleh keluarga dan golongan-golongan lain yang menerima dampak serius pandemik Covid-19 dan krisis ekonomi.

Kesan Pendemik Covid 19 kesemua sektor ekonomi terjejas teruk. Pengangguran bertambah, peluang kerja terjejas terutama golongan muda, ekonomi menguncup dan pendapatan negara terjejas teruk.

Ini lah masa kerajaan mengkaji semula tempoh persaraan wajib dari 60 tahun ke 55 tahun. Memberi peluang pada tenaga muda yg lebih inovatif untuk mengisi jawatan terutama sektor awam.

Tahap kesihatan rakyat semakin merudum dan rakyat terdedah dengan tekanan dan stres menjadi faktor utama golongan muda pun maut akibat serangan jantung apa lagi golongan sudah berumur.

Pengamal perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad berkata, serangan sakit jantung bukan hanya dipengaruhi oleh faktor kesihatan seperti tekanan darah tinggi, diabetes dan obesiti, bahkan stres telah dibuktikan berdasarkan penemuan baharu oleh pakar perubatan.

Dalam masa yang sama golongan muda adalah golongan celik IT. Golongan muda terdedah pada ilmu teknologi maklumat dan gabungan ketiga-tiga komponen komputer, komunikasi dan tahu-guna celik IT.

Bagi golongan vateran dan sudah berusia sekitar 50 hingga 55 golongan dibiarkan bertugas keadaan stress dan berpenyakit akan menjejaskan produktiviti perkhidmatan awam.

Kita tengok ada keluarga terpaksa hantar kakitangan awam yang sudah berusia ini dari jauh, ada yang naik kerusi roda datang pejabat, muka dalam keadaan tertekan dan stress.

Ini lah masa golongan muda celik IT kreatif dan boleh menganalisis data menjadi maklumat berguna dan bermakna. Situasi 'work from home' banyak kelebihan pada golongan muda dalam era global IT.

Era Teknologi Maklumat dan komunikasi digital ini membolehkan individu atau kelompok individu bertukar data dan maklumat dalam ruang waktu dan tempat yang tidak terbatas, dengan cepat.

Dari data KKM Seramai 45,684 orang daripada 32.4 juta rakyat negara ini menderita penyakit jantung koronari sehingga kini rakyat negara ini turut mencatat menghidap penyakit kardiovaskular pada usia yang jauh lebih muda.

Lebih membimbangkan, bilangan kematian akibat penyakit berkenaan meningkat hampir 100 peratus iaitu 18,267 kes direkodkan tahun lalu berbanding 9,371 pada 2010.

Perlu diketahui bahawa penyakit tidak berjangkit seperti diabetes, darah tinggi, obesiti, hiperkolesterolemia tanpa kawalan dan gaya hidup yang tidak sihat adalah penyumbang utama peningkatan penyakit kardiovaskular.

Oleh itu adalah lebih baik umur persaraan di kaji balik sehingga 55 tahun oleh kerajaan semasa pembentangan bajet tahun 2022 nanti. Beri peluang generasi muda mengisi jawatan sektor aaam dan swasta. Pada golongan umur 55 ke atas sektor awam dan swasta inilah masa untuk buat pengorbanan pada negara.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails