Saturday, September 25, 2021

"..kami akan laksanakan undang-undang mengikut Al-Quran" -Nooruddin Turabi


Taliban di Afghanistan (Foto AP)

Kabul - Taliban kembali berkuasa di Afghanistan setelah pentadbiran sebelumnya dan tentera AS lari meninggalkan negara itu. Kembalinya pemerintahan Taliban juga akan mengembalikan sistem perundangan Islam termasuk hukum 'potong tangan'.

Dilaporkan oleh The Associated Press (AP), Jumaat (24/9), salah seorang pengasas Taliban, Mullah Nooruddin Turabi, menjelaskan mengenai hukuman mati yang dilakukan Taliban. Hukum potong tangan telah dikenakan oleh Taliban pada akhir 90-an.

Taliban pada masa lalu telah menghukum penjenayah di hadapan orang ramai di stadium. Nooruddin Turabi memberi amaran kepada dunia agar tidak mengganggu dan campur tangan.

Turabi yang berusia 60 tahun telah berkhidmat sebagai Menteri Kehakiman dan Ketua Kementerian Penyebaran Kebajikan dan Pencegahan Jenayah atau polis agama.

"Semua orang mengkritik kami mengenai hukuman di stadium, tetapi kami tidak pernah mengatakan apa-apa mengenai undang-undang dan hukuman mereka," kata Turabi di Kabul.
"Tidak ada yang dapat mengajar kami bagaimana menerapkan undang-undang. Kami akan mengikuti Islam dan kami akan melaksanakan undang-undang mengikut Al-Quran," katanya.

Turabi yang berusia 60 tahun telah berkhidmat sebagai Menteri Kehakiman dan Ketua Kementerian Penyebaran Kebajikan dan Pencegahan Jenayah atau polis agama. Pada waktu itu, dunia mengutuk hukuman ala Taliban yang berlaku di stadium sukan Kabul atau di halaman masjid Eid Gah, kadang-kadang dihadiri oleh ratusan lelaki Afghanistan.

Mata dunia tertumpu kepada Afghanistan sama ada Taliban akan mengimplementasikan semula peraturan yang telah dipraktikkan pada akhir 90-an atau tidak. Turabi menjelaskan bahawa pemimpin Taliban masih mempunyai akar dan pandangan konservatif mereka dan menyesuaikan diri dengan teknologi masakini.
(IH/AP)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails