Sunday, September 19, 2021

Keluarga mangsa hanya tuntut mohon maaf. Itukah Strtegi ganas AS?

 

Seorang ahli keluarga Ezmarai Ahmadi, berdiri di sebelah kenderaan yang musnah dalam serangan dron AS di Kwaja Burga, Kabul. - Foto AFP

Keluarga mangsa serangan dron tuntut AS mohon maaf bersemuka.

KABUL: Ahli keluarga mangsa serangan dron Amerika Syarikat (AS) yang mengorbankan 10 orang awam termasuk tujuh kanak-kanak menuntut permohonan maaf secara bersemuka dan pampasan.

Ezmarai Ahmadi secara salah dikaitkan dengan anggota militan DAESH oleh perisikan AS yang menjejaki kenderaan Toyota putih milik mangsa selama lapan jam di Kabul pada 29 Ogos lalu sebelum menyasarkan kenderaan itu dengan peluru berpandu.

Setiausaha Pertahanan AS, Lloyd Austin mengakui serangan itu satu kesilapan dan memohon maaf kepada ahli keluarga mangsa.

Bagaimanapun, anak saudara Ezmarai, Farshad Haidari, 22, berkata ia tidak memadai dengan apa yang telah berlaku.

"Mereka perlu datang ke sini dan memohon maaf kepada kami secara bersemuka," katanya kepada AFP ketika ditemui di rumahnya di Kwaja Burga, barat laut ibu negara Afghanistan.

Haidari yang turut kehilangan abang, Naser dan sepupu dalam kejadian itu berkata, AS tidak berhubung dengan keluarga mereka secara langsung.

"Mereka perlu datang dan membayar ganti rugi. Keluarga kami bukan pengganas dan ia sudah disahkan," katanya.

Dia juga menuntut individu yang bertanggungjawab dalam serangan itu ditahan dan didakwa.

"Hampir semua (mangsa) bekerja dengan orang Amerika. Naser pernah bekerja dengan orang Amerika hampir 10 tahun dan bapa saudara saya bekerja dengan organisasi antarabangsa," katanya.

Ketika kejadian, Ezmarai bekerja dengan kumpulan bantuan AS.

Haidari berkata kesemua mangsa menerima surat pemindahan dan berhasrat untuk ke AS dalam masa terdekat seperti mana ramai rakyat Afghanistan yang teruja untuk keluar dari negara itu.

Sebelum ini Komander tentera AS, Jeneral Kenneth McKenzie mengakui tentera negara itu tersilap ketika melancarkan serangan dron di Kabul bulan lalu.

Beliau dilaporkan berkata, serangan berkenaan menyasarkan suspek pengganas Daesh selepas pihak perisikan menerima maklumat kumpulan terbabit dipercayai mahu melancarkan serangan di lapangan terbang Kabul, pada 29 Ogos lalu.

"Serangan itu satu kesilapan yang tragik," kata McKenzie kepada pemberita selepas siasatan berakhir sambil menambah kerajaan mengkaji pampasan setimpal kepada keluarga mangsa yang terbunuh.

McKenzie turut mengesahkan tiada seorang pun mangsa mempunyai kaitan dengan Daesh. - AFP


Komen Weblog Ibnu HasyimKeluarga mangsa hanya tuntut mohon maaf? Itulah strategi samseng AS penaja keganasan yang menjajah dunia. Kembalilah dunia kepada keadilan Islam. Allahu Akbar!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails