Saturday, June 26, 2021

Vaksin Buatan Turki &Eksport Buah.

 

1. TURKOVAC Nama Vaksin Buatan Turki

Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengumumkan bahawa nama vaksin  jenis baru coronavirus (Covid-19) tempatan adalah "TURKOVAC".

Program vaksinasi, yang dilakukan dengan sukarelawan dalam ruang lingkup kajian Tahap-3 vaksin Covid-19 tempatan, dimulakan di Ankara City Hospital dengan penyertaan Presiden Erdoğan secara dalam talian.

"Penting bagi kita mempunyai vaksin sendiri bagi menyelamatkan negara kita dari wabak secepat mungkin. Dengan vaksin ini, penerapan pertama fasa ketiga dijalankan, Turki kini membuka pintu era baharu dalam hal ini. Dalam beberapa minggu, kami akan memasukkan seluruh populasi yang berusia lebih dari 18 tahun dalam skop vaksinasi," kata Presiden Erdoğan dalam Ucapannya.

Presiden menyatakan bahawa nama vaksin Covid-19 domestik adalah "TURKOVAC".


2. Eksport Buah dan Sayur Segar Turki pada Bulan Mei Melebihi 200 Juta Dolar

Eksport buah dan sayur segar Turki meningkat 27 peratus pada bulan Mei dan melebihi 200 juta dolar.

Nejdat Sin, Presiden Persatuan Pengeksport Buah dan Sayuran Segar Mediterranean, memaklumkan bahawa rekod telah pecah di beberapa pasar,

"Walaupun pasaran utama kami adalah Rusia, Romania, Iraq, Jerman dan Ukraina pada bulan Mei, Asia Selatan, Eropah dan Timur Tengah adalah wilayah di mana kami mencapai peningkatan eksport yang ketara.
Kami mencapai angka yang paling mencolok di pasaran India.
Industri kami, yang mengeksport hanya 38 ribu 192 dolar ke negara ini pada Mei tahun lalu, merealisasikan eksport sebanyak 4 juta 679 ribu dolar pada bulan Mei tahun ini.
Berbanding dengan tempoh yang sama tahun sebelumnya, kami mencapai peningkatan 12 ribu 153 peratus dalam eksport kami ke India.

Di negara-negara di mana kita mencapai peningkatan dalam jumlah eksport, Syria menduduki tempat kedua setelah India dengan kenaikan 341 peratus dan 11,5 juta dolar, dan Belarus mengambil tempat ketiga dengan kenaikan 167 peratus dan 1,4 juta dolar.''katanya.

(IH)

2 comments:

Anonymous said...

Siapa kata yg ada strong islamic back ground tidak mampu memerintah. Ini contoh pimpinan yg bersih yg tiada guna kedudukan utk jadi kaya. Kepimpinan iran juga di lingkungi oleh kumpulan ulamak. Pesat pembangunan teknologi termasuk nuklier. Di malaysia, kita juga punya kepimpinan dari kelompok islamik politician terutama dlm kalangan kepimpinan pas. Tapi perjuangan liberal punya peranan memburukkan islam dan banyak menaburkan fitnah. Hinggakan presiden parti liberal kukuhkan kedudukan dgn bergabung mini zionist dan bersama2 tabur fitnah. Tapi rakyat dah sedar perjuangan ph tidak ada kualiti selain kualiti fitnah. Itu yg terbaik. Agama jauh sekali. Saranan bak kata atok, tiada saranan. Apa yg ada pada ph ialah kucar kacirkan kestabilan politik utk kejar kerusi pm.

Anonymous said...

Kelompok liberal juga, dengan peneraju utama presiden parti liberal promosikan lgbt sebagai norma baru. Ini akibat bila tiada back ground agama yg kukuh dan banyak guna logik bersandarkan akal. Habis tercemar cara pemikiran bersifat ilahi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails