Sunday, June 20, 2021

RM5.25 juta lagi. Itu istimewanya Agama &Zakat. Al-hamdulillah.

 

Bangunan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP).

MUIP sedia RM5.25 juta untuk 19,405 pemohon BPZ

KUANTAN: Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) telah meluluskan permohonan Bantuan Prihatin Zakat (BPZ) sebanyak RM5.25 juta kepada 19,405 pemohon yang layak.

Bantuan sekali bayar yang kali pertama diperkenalkan itu memberi peluang kepada individu yang layak menerima antara RM200 hingga RM300.

Ketua Unit Pembiayaan Zakat MUIP, Mohd Nasrul Hakim Mat Daut, berkata MUIP membuka permohonan BPZ selama dua minggu (8Jun hingga 14 Jun) sebelum ini dan permohonan diterima begitu menggalakkan.

Katanya, disebabkan masih ramai lagi mereka yang tidak sempat membuat permohonan secara dalam talian, MUIP mengambil keputusan untuk melanjutkan tarikh tutup permohonan hingga 28 Jun ini.

"Skim kali pertama diperkenalkan ini adalah bukti keprihatinan MUIP kepada golongan terkesan susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dan memerlukan bantuan.

"Ia diharap dapat meringankan beban yang ditanggung terutama bagi mereka yang tidak dapat bekerja kerana ditamatkan perkhidmatan termasuk peraturan melarang melakukan kerja di sektor tertentu," katanya dihubungi, di sini hari ini.

Beliau berkata, antara syarat permohonan BPZ ialah beragama Islam, rakyat Malaysia, berumur 21 tahun ke atas, pemastautin, bukan penjawat awam dan tiada pendapatan tetap.

Mohd Nasrul Hakim berkata, MUIP berharap mereka yang layak dapat merebut peluang kedua disediakan sebelum tarikh tutup pada 28 Jun ini.

"Saya berharap lebih ramai individu yang layak di negeri ini tidak melepaskan peluang ditawarkan, bayaran akan dibuat terus ke akaun pemohon yang diluluskan dalam masa terdekat.

"Urusan permohonan adalah dalam talian dengan melayari https://easnaf.muip.gov.my atau hubungi talian: 011-3016 3882 (WhatsApp)," katanya. (IH)

8 comments:

Anonymous said...

Biasalah barua @ RBA muka tembok ternakan puak kafir harbi roket suka menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam kerana parti Islam berjuang membela hak Islam dan hak umat Islam dan mempromosi kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Sebaliknya, barua-barua roket memuja dan mendewa-dewakan puak kafir harbi roket yang memuja dan mendewa-dewakan pengganas komunis dan menghina Islam dan menafikan hak umat Islam dan kencing rakyat secara terbuka.

Cukuplah 22 bulan puak kafir harbi roket dan khadam liberal mereka kencing rakyat dengan menipufesto Pee H dan menindas Islam dan umat Islam dan menjual aset tabung umat Islam dan aset kerajaan dan melingkupkan ekonomi dan menambah hutang negara. PoliTIKUS roket cuba membaiki labu.

Kera jaan Pee H pimpinan abang besar roket juga gagal menjaga kebajikan rakyat dengan alasan kononnya kera jaan Pee H tidak ada wang. Jika puak Pee H masih memerintah negara, rakyat mungkin mati kerana kebuluran atau tidak mampu membayar vaksin.

Sebaliknya badan-badan zakat Islam sibuk menolong meringankan beban umat Islam dengan memberi bantuan kepada umat Islam yang layak di zaman covid-19 ini.

Puak Pee H pimpinan abang besar roket hanya pandai sembang lebat kencing rakyat habuk pun tarak ! Rakyat hanya mampu menelan air liur sendiri sahaja. Tepuk ....

Jika musuh Islam berkuasa 22 tahun, mungkin umat Islam akan menjadi pelarian seperti rakyat Palestin. Kelantan mungkin menerima nasib seperti Gaza.

Cukuplah 22 bulan !

Anonymous said...

Inilah masalah SESETENGAH pegawai2 kerajaan.

Org susah yg nak kena isi borang...

Siap buat kenyataan (klau betullah).. "berharap lebih ramai individu yang layak di negeri ini tidak melepaskan peluang".

Berharap????

Patutnya pegawai kerajaan kerja dibayar gaji oleh duit rakyat, CARI org susah. Bukan orang susah terpaksa cari peluang.

Cara pemerintahan pemimpin amno yang sama dibawa oleh PeNd. Sekali dgn geng parti Islam asyik dgn kemewahan yg baru terasa.

Anonymous said...

Hanya ada satu parti jer yg consisten, tidak meraban. Waktu kalah atau waktu menang tiada yg lompat parti. Istiqamah dan matang. Ada kuasa tidak ambil komisyen, tiada kuasa tidak beri rasuah. Tiada kain pelikat atau anak ayam untuk pikat pengundi. Ini sebuah parti yg disenangi ramai pihak. Ttp senjata musuh berpelurukan fitnah, itulah yg dipikul oleh ph. Spt barat menyerang islam dgn lebel terrorist, inilah panduan ph utk serang pas. Hari ini laknat sejagat kerana lebel terrorist kpd umat islam, adalah propaganda utk memburukkan islam dan penganutnya. Semakin Islam menambah jumlah muallafnya. Begitu diserang dgn fitnah dan tohmahan, pas semakin mendapat tempat. Hanya pas yg membawa idea baru yg jadi kream kpd kuasa politik. Abam dengan retorik dan pidato pukau, tapi lumpuh sistem imannya. Pan dgn drop outnya, adalah puaka sistem ilmuannya. Dapic dgn mini zionist adalah algojo kpd sistem peribumi.

Anonymous said...

Puak barua Pee H dan RBA ternakan puak kafir harbi roket terbukti meletakkan otak mereka pada lutut mereka sendiri bukan di kepala. Komen RBA menyuruh pegawai kerajaan mencari rakyat miskin adalah tidak masuk akal kerana bilangan pegawai kerajaan kecil sedangkan bilangan rakyat miskin berjuta orang.

Maka cara yang terbaik ialah rakyat yang merasakan diri mereka miskin perlu memohon bantuan kerajaan dan pegawai menyiasat dan memproses permphonan rakyat untuk mendapat bantuan kerajaan kecuali kes luar biasa.

Jika rakyat mahu memohon lesen memandu atau memperbaharui lesen, rakyat perlu pergi JPJ dan pejabat pos atau pegawai JPJ dan pegawai pejabat pos perlu mencari rakyat yang berkenaan ?

Ini jelas membuktikan barua Pee H dan RBA bodoh berlapis-lapis akibat makan dedak cap roket.

Anonymous said...

Puak RBA suka sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak.

Yang sangat jelas di sini ialah RBA ternakan puak kafir harbi roket telah gagal untuk menjawab pelbagai isu dalam komen 10:00 AM.

Untuk menyembunyikan kegagalan puak RBA menjawab pelbagai isu kegagalan puak Pee H pimpinan abang besar roket, puak RBA mencipta fitnah @ persepsi baharu.

Puak RBA tulis fitnah x bleh habis dari dulu, kini dan selamanya.

Anonymous said...

Jangan pakai otak zaman amno.

Inilah masalah klau ikut pemikiran pengikut/pemimpin parti Islam skrg.

Bilangan pegawai kerajaan kecil????

Pegawai kerajaan ada dimana-mana bang woi...

Zaman teknologi...

Salah satu cara link saja ke kementerisn pendidikan. Kementrian pendidikan/sekolah perlu ada data murid miskin dan kadang2 masalah kewangan tapi ibu bapa susah x lapor ke jabatan berkaitan. Beribunkes boleh jumpa.

Semua di hujung jari.

Dah malas atau segan sangat nak maju. Boleh saja dapat dr Penghulu/Ketua kampung dll. Tapi masalahnya budaya amno dan PeNd skrang sama sj.

Rakyat pergi berlutut di pegawai kerajaan dan pemimpin kayangan.

Anonymous said...

Memang jelas otak puak RBA terletak di lutut kerana mahu semua pegawai kerajaan mencari rakyat miskin di seluruh negara sedangkan semua pegawai berkhidmat di bawah pelbagai agensi kerajaan yang mempunyai fungsi dan peranan yang berbeza di bawah kerajaan yang sama.

Menang bodohlah puak RBA jika mereka mahu semua polis dan tentera dikerah mencari orang miskin maka siapa yang akan menjaga keselamatan rakyat dan negara ? Nak harapkan puak RBA menjaga rakyat dan negara, maka hancur musnahlah negara dan rakyat kerana strategi persepsi @ fitnah yang diamalkan oleh puak RBA dan tuan roket mereka.

Di zaman teknologi, orang miskin boleh menggunakan kemudahan ICT di hujung jari untuk memohon bantuan kerajaan. Mereka juga boleh menghubungi penghulu, wakil rakyat, badan zakat, jabatan kebajikan masyarakat, NGO dll untuk memohon bantuan.

Wakil rakyat Pee H buat apa untuk rakyat selain dari sembang lebat babi pun boleh terbang ?

Nampaknya puak RBA ternakan abang besar roket masih hidup di zaman Qin Shi Huang (220–206 BC) dan zaman Pushyamithra Sunga (Reign: c. 185 – c. 149 BCE) dan Mao Zedong bapak komunis.

Anonymous said...

Pembetulan komen 12:20 pm:

MEMANG bodohlah puak RBA jika mereka mahu semua polis dan tentera dikerah mencari orang miskin maka siapa yang akan menjaga keselamatan rakyat dan negara ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails