Monday, June 21, 2021

Sekolah Perubatan Pertama di Dunia. Anda tahu ini?

 

Sekolah perubatan pertama di dunia didirikan di Kayseri pada abad ke-13?

MADRASAH dan hospital di mana sains perubatan diajar, yang dibina pada tahun 1206. Dibina oleh kakak Gıyaseddin Keyhüsrev I, atas kehendak Sultan Gevher Nesibe, anak perempuan Kılıçarslan II dari penguasa Seljuk. 

Ia adalah pusat pertama di dunia yang menyediakan pendidikan perubatan dan perkhidmatan kesihatan bersama. Gevher Nesibe Sultan jatuh cinta dengan ketua istana dan kakaknya Gıyaseddin Keyhüsrev I tidak membenarkan mereka berkahwin. 

Gıyaseddin Keyhüsrev I menghantar ketua paderi untuk berperang dan menyebabkan dia mati dalam pertempuran. Setelah itu, Gevher Nesibe, yang jatuh sakit, mewariskan kepada saudaranya untuk membina sebuah hospital yang dapat digunakan orang secara percuma sebelum dia meninggal. 

Gıyaseddin Keyhüsrev, yang sangat menyesal atas kematian saudaranya, membina hospital antara 1204-1206 dan madrasah perubatan antara tahun 1210-1214. Farmasi bertugas di hospital bersama dengan perubatan dalaman, pembedahan dan oftalmologi, hospital sakit jiwa dan jabatan penyakit jiwa.

Pakar perubatan Turki yang terkenal pada masa itu dilatih dan diajar di madrasah ini. Hospital Gevher Nesibe dan Madrasa dianjurkan sebagai muzium oleh Universiti Erciyes dan dibuka kepada pengunjung sebagai Muzium Sejarah Perubatan Gevher Nesibe pada tahun 1982. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails