Sunday, May 09, 2021

Terbongkar! 750 Mayat Covid-19 Masih Disimpan Dalam Peti Sejuk New York.

 

TERNYATA masih ada 750 mayat di dalam trak peti sejuk yang ditempatkan bagi mereka yang mati akibat jenis baru coronavirus (Covid-19) tahun lalu di New York, Amerika Syarikat (AS).

Di laman web organisasi Nonprofit The City, dinyatakan bahawa mayat 750 orang Covid-19, yang tidak pasti bila mereka akan dikebumikan di tanah perkuburan di wilayah itu, disimpan lebih dari setahun dalam trak digunakan sebagai bilik mayat sementara di Pier 39th Street Brooklyn.

Penyelidikan 13 bulan organisasi City dengan organisasi Missing Them dan Columbia Consistent Research Reporting Center mendedahkan bahawa sejak April 2020, ratusan mayat dari 500 hingga 800 telah disimpan di dalam trak yang lebih sejuk dan belum ada kemajuan yang jelas mengenai bila dikuburkan.

Dina Maniotis, Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pemeriksa Perubatan, dalam mesyuarat Majlis Bandaraya New York,

"Pemerintah kota akan berusaha mengurangkan jumlah mayat ini dalam waktu terdekat dan berusaha memberitahu keluarga mengenai pemindahan tersebut." katanya.

Maniotis menyatakan bahawa banyak saudara-mara mayat yang disimpan di dalam trak berhenti berkomunikasi dengan mereka,
Dia mengatakan bahawa mayat akan dikebumikan di Hart Island, New York, di mana ribuan mayat dengan pendapatan ekonomi tidak mencukupi atau tidak diakui semasa wabak Covid-19 dikebumikan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails