Wednesday, May 12, 2021

Serangan Israel, Erdogan Bincang Dengan Agung Malaysia. Tindak Lanjut..

 

1. Presiden Erdoğan Bincangkan Masalah Serangan Israel dengan Agung Malaysia.

Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengadakan perbualan telefon dengan Yang di-Pertuan Agung Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, Malaysia dan Emir Qatar Sheikh Tamim bin Hamed Al Sani.

Dalam pertemuan dengan Raja Malaysia, hubungan dua hala dan serangan Israel ke atas Masjid al-Aqsa dan Palestin dibincangkan, menurut pernyataan yang dibuat oleh Direktorat Komunikasi Presiden.

Presiden Erdoğan, dalam mesyuarat itu, mengatakan bahawa perlu memiliki satu hati dan satu suara dalam menghadapi penganiayaan yang ditimbulkan oleh Israel ke atas rakyat Palestin dengan menyerang Masjid Al-Aqsa.

Erdoğan menjelaskan bahawa dia percaya bahawa Turki dan Malaysia akan bekerjasama erat dalam semua platform yang berkaitan, terutama PBB dan Pertubuhan Kerjasama Islam.

Dalam pertemuan Erdoğan dengan Emir Qatar Al Sani, serangan Israel terhadap Masjid Al-Aqsa dan Palestin dibincangkan.

Presiden Erdoğan menekankan bahawa kerja sama Turki dan Qatar adalah penting untuk menggerakkan negara-negara serantau dan pendapat umum antarabangsa terhadap serangan Israel terhadap Yerusalem, Masjid Al-Aqsa dan Palestin.

Presiden Erdoğan membuat panggilan telefon berasingan semalam dengan Raja Abdullah II dari Jordan dan Emir Kuwait, Nawwaf al-Ahmad al-Jabir al-Sabah, dan kedua-dua rundingan itu membincangkan serangan Israel ke atas Masjid al-Aqsa dan Palestin.


2. Tel Aviv Dihujani 80 Roket Hamas Ketika Gaza Kebumikan 26 Mangsa Kekejaman Israel (VIDEO)


CYBERJAYA – Kota Tel Aviv di Israel dihujani sekitar 80 tembakan roket yang dilancarkan dari Tebing Gaza bagi membalas kekejaman Israel ke atasa penduduk Tebing Gaza sejak beberapa hari lalu.

Sayap Bersenjata Hamas, Briged Qassam mengaku bertanggungjawab sebagai membalas serangan udara yang dilancarkan oleh Israel sebelumnya.

“Kami sekarang menunaikan janji kami,” kata sayap bersenjata Hamas dalam satu kenyataan. “Briged Qassam melancarkan serangan roket terbesar mereka ke Tel Aviv dan pinggir bandarnya, dengan 130 roket, sebagai tindak balas terhadap serangan Israel ke atas sebuah bangunan Pangspuri di Semenanjung Gaza”.

Tentera Israel semalam melancarkan serangan udara yang meruntuhkan sebuah blok kediaman 13 tingkat di Semenanjung Gaza yang dikatakan menempatkan pejabat kepemimpinan politik Hamas. Tenaga elektrik di kawasan sekitar padam, dan penduduk menggunakan lampu suluh.

Rakaman video menunjukkan tiga kepulan asap hitam tebal yang naik dari menara Gaza, tingkat atasnya masih utuh ketika jatuh.

Media antarabangsa melaporkan, Israel telah mengirim 80 jet untuk mengebom Gaza dan menggerakkan kereta kebal di perbatasan ketika rentetan roket melanda bandar-bandar Israel. Konflik ini setakat ini telah mengorbankan sekurang-kurangnya 28 orang di wilayah Palestin dan dua di Israel.

Sementara itu, Jurucakap polis Israel Mickey Rosenfeld memberitahu The Independent bahawa lebih daripada 80 roket telah ditembakkan ke arah bandar dari Gaza.“Salah satu roket jatuh di sebelah sebuah bas di Holon, mencederakan empat orang. Di Givatayim, serpihan roket yang dipintas oleh sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome mengenai sebuah rumah, mencederakan empat orang di dalamnya.”

Palestin pula berduka dengan pengebumian pertama membabitkan 26 orang termasuk sembilan kanak-kanak yang terbunuh akibat serangan Israel ke atas Gaza sejak beberapa hari lalu.-SuaraTV

Video Player
00:00
00:09


3. Turki Kirim Bekalan Perubatan ke Bulan Sabit Merah Palestin

Bulan Sabit Merah Turki mengirim 500,000 TL bekalan perubatan dan perubatan segera ke Bulan Sabit Merah Palestin, berikutan keperluan mendesak untuk mendapatkan bantuan perubatan yang muncul sebagai akibat serangan Israel ke atas penduduk Palestin di Masjid Al-Aqsa dan Gaza.

Menurut pernyataan yang dibuat oleh Bulan Sabit Merah, Bulan Sabit Merah Turki, yang terus-menerus melakukan kegiatan bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin melalui perwakilan tetapnya di Yerusalem dan Gaza, menjadi organisasi pertolongan pertama yang segera menyokong Bulan Sabit Merah Palestin setelah serangan baru-baru ini.

Setelah diberitahu mengenai Bulan Sabit Merah Palestin, Delegasi Yerusalem mula membekalkan 500 ribu lira perubatan dan bekalan perubatan kecemasan dan menyampaikan bekalan pertama ke Bulan Sabit Merah Palestin.

Bulan Sabit Merah Turki juga melancarkan kempen bantuan atas nama solidariti dengan Palestin, berikutan banyak permohonan yang dibuat dari www.kizilay.org.tr yang mengatakan "kami juga ingin menyokong". Sumbangan untuk pekerjaan bantuan akan digunakan untuk keperluan yang dinyatakan oleh rakyat Palestin.

(IH)

3 comments:

Anonymous said...

Malaysia perlu segera melancarkan segala bantuan kemanusiaan, kewangan, perubatan dan sebaginya kepada rakyat Palestine, gunakan peluang hari terakhir bulan ramadhan yang penuh berkat hari ini untuk melancarkan kempen.

Gerakkanlah tabung2 derma untuk rakyat Palestine kerana mereka yang telah disekat aktiviti ekonominya buat sekian lama sangat2 memerlukan bantuan!

Jom sama2 bantu! #BMF!

Anonymous said...

Baru2 ni dap pun kutuk zionist. Kononnya prihatin. Tapi dap tak kutuk pulak yg cina merah bunuh bangsa uighur. Nilah mini zionist kat msia. Pandai pura2.

Anonymous said...

Ayuh pkr, bantu palestin. Jangan dok fitnah Islam dan ilmuan agama kat malaysia. Jangan jadi agent dapic yg agendanya mirip zionist.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails