Saturday, May 15, 2021

PM M'sia-Ismail Haniyeh Berbincang. Kesatuan Kesihatan Islam Sedunia..

 

1. PM Malaysia &Ismail Haniyeh Bincangkan Serangan Israel. 

Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin membincangkan serangan Israel ke atas penduduk Palestin di Jerusalem Timur dan Gaza, dengan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh.

Presiden Pertubuhan Kebudayaan Palestin (PCOM) Muslim Imran mengumumkan bahawa semasa panggilan telefon setengah jam antara kedua-dua pemimpin itu, Ismail Haniyeh memberitahu Muhyiddin Yassin mengenai serangan Israel dan korban awam di wilayah itu baru-baru ini.

"Mr Haniyeh menyatakan dia menghargai solidariti Malaysia dengan rakyat Palestin sejauh ini, dan menyampaikan kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlunya sokongan Malaysia untuk memberi tekanan kepada Israel di arena antarabangsa." Kata Muslim Imran.

Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin mengulangi bahawa dia akan memberikan sokongan penuh kepada Palestin, kata Imran,

"Perdana Menteri Malaysia menyatakan bahawa dia akan mengambil sikap terhadap Israel, bersama negara-negara di rantau ini, Indonesia dan Brunei, di bawah pengawasan PBB." Katanya.

Imran juga menyatakan bahawa Muhyiddin menjemput Haniyeh ke Malaysia setelah bahaya Covid-19 berlalu.


2. Kesatuan Kesihatan Islam Sedunia Menyeru Pertolongan Untuk Rakyat Palestin

Kesatuan Kesihatan Islam Sedunia meminta pertolongan untuk rakyat Palestin yang berada di bawah serangan Israel.

Dalam kenyataan bertulis yang dibuat oleh Kesatuan Kesihatan Islam Sedunia, diingatkan bahawa budaya yang berbeza hidup dalam kedamaian dan ketenangan di bawah pentadbiran Uthmaniyyah selama 400 tahun di Jerusalem, di mana Masjid al-Aqsa, kiblat pertama umat Islam, berada.

Kesatuan Kesihatan Islam Sedunia menyebutkan bahawa dengan Deklarasi Balfour, diisytiharkan pada tahun 1917 bahawa sebuah negara Yahudi akan didirikan di Palestin, dan bahawa dengan penubuhan Negara Zionis Israel pada tahun 1948, proses di mana darah dan air mata tidak berhenti bermula di Jerusalem.

Rakyat Palestin terpaksa berhijrah dari tanah yang mereka tinggali selama berabad-abad kerana penindasan Israel dan mereka telah dijatuhkan ke status pelarian, kata kenyataan itu.

"Sebagai ummat Islam, kita mesti bekerja keras untuk menghilangkan serangan terhadap kiblat pertama kita dan menjadikan keamanan dan ketenteraman berlaku di Jerusalem. Di mata negara-negara Islam, Pasukan Damai Islam harus ditubuhkan untuk melindungi Jerusalem. Dunia Islam harus menggerakkan semua cara untuk saudara Palestin kita untuk menyembuhkan luka daripada serangan, dan keperluan asas, terutamanya bantuan perubatan, perlu segera dihantar ke Palestin.'' Kata kenyataan itu.

Kenyataan yang dibuat oleh Persatuan Doktor dan Ahli Kesihatan Palestin mengatakan,

"Hari-hari ini lebih banyak bantuan perubatan diperlukan daripada sebelumnya, jadi kami menjemput semua institusi rasmi dan badan bukan kerajaan untuk bantuan kecemasan kepada institusi kesihatan Palestin."

(IH)


3. Anak-anak magsa penganiaan Israel.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails