Saturday, May 15, 2021

Erdogen: Panggilan Sokongan Ketenteraan ke Jalur Gaza!

 

1. Warga Palestin Membuat Panggilan Kepada Presiden Erdoğan untuk Sokongan Ketenteraan ke Jalur Gaza

Warga Palestin membuat panggilan kepada Presiden Recep Tayyip Erdoğan untuk sokongan ketenteraan ke Jalur Gaza pada demonstrasi yang diadakan selepas solat Jumaat di Masjid Al-Aqsa, yang terletak di Kota Tua Jerusalem Timur, yang diduduki.

Selepas solat Jumaat di Al Haram Al Sharif, warga Palestin menganjurkan demonstrasi sokongan untuk Jalur Gaza di bawah pagar antara Masjid Kiblat di Masjid al-Aqsa dan Qubbat al-Ṣakhrah.

Bendera Palestin dan Tauhid dibentangkan, dan takbir dan slogan-slogan yang memihak kepada Hamas dan menentang Israel diteriakkan.

Dalam demonstrasi yang dihadiri oleh beratus-ratus orang Palestin, seruan dibuat kepada Presiden Erdoğan untuk "sokongan ketenteraan untuk Gaza".

Sheikh Ikrime Sabri, bekas Mufti Jerusalem dan Palestin, menekankan dalam khutbah Jumaatnya bahawa Masjid al-Aqsa tidak mengalami serangan seperti itu sejak Israel menduduki Jerusalem Timur pada tahun 1967.

Sheikh Sabri mengatakan bahawa Masjid al-Aqsa hanya milik umat Islam dan bahawa "negara pendudukan" harus menarik diri dari situ.

Menarik perhatian serangan Israel di Jalur Gaza yang disekat, Sheikh Sabri menyatakan bahawa serangan itu mesti dihentikan.

Sheikh Sabri berdoa untuk Jalur Gaza dan Masjid al-Aqsa setelah khutbah.

Dalam kenyataan bertulis, Pentadbiran Yayasan Islam Jerusalem, menyampaikan bahawa lebih daripada 20 ribu penduduk Palestin mengambil bahagian dalam solat Jumaat di Masjid al-Aqsa. (IH)


2. Israel terus bedil Gaza, konflik berdarah makin memuncak

Tentera Israel berdiri di atas kereta Kebal ketika bersedia melancarkan serangan artileri menyasarkan Semenanjung Gaza dari pangkalan mereka di Sderot, Israel. - Foto AFP

GAZA: Israel dilaporkan terus melancarkan serangan meriam dan roket bertubi-tubi mengebom Gaza hari ini, dalam siri konflik yang setakat ini sudah meragut 127 nyawa.

Israel melakukan serangan itu susulan Hamas melancarkan ratusan tembakan roket sebelum ini ke arah Israel termasuk dua lapangan terbang utamanya.

Menurut tentera Israel, operasi sepanjang malam itu membabitkan jet pejuang dan kereta kebal yang menyerang rangkaian terowong Hamas di bawah kawasan perumahan awam.

Katanya, tiada peringatan kepada orang awam kali ini, seperti mana dilakukan sebelum serangan yang meruntuhkan blok menara di Gaza awal minggu ini.

Langit Gaza bermandikan cahaya oren ketika letupan menggegarkan bumi Palestin akibat daripada serangan itu.

Wartawan AFP melaporkan, beberapa buah rumah di kawasan berpenduduk padat di Gaza musnah atau rosak teruk akibat serangan itu.

Ketegangan sejak 2014 antara Israel dan Palestin di Gaza menyaksikan tentera Israel 'berkampung' di pinggir wilayah yang disekat.

Jurucakap tentera Israel, Jonathan Conricus, hari ini menjelaskan berlaku kekeliruan berhubung laporan semalam yang mengatakan tenteranya sudah memasuki Gaza.

Bagaimanapun, beliau mengesahkan tentera menyertai operasi yang mensasarkan terowong di bawah sempadan.

"Tiada askar Israel berada dalam Gaza buat masa ini," katanya.

Beberapa syarikat penerbangan antarabangsa termasuk KLM, British Airways, Virgin, Lufthansa dan Iberia membatalkan penerbangan susulan serangan udara itu. - AFP


3. Hipokrit AS mengenai Palestin. (IH)

ASIA TENGGARA

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah dan syabas kepada penggodam @ hacker Malaysia ,Indonesia dll kerana bersatu menyokong Palestin dan berjaya menyerang pusat pengkalan data Israhell !

Serangan siber perlu ditingkatkan untuk menghapuskan pelbagai propaganda jahat Israhell yang sedang menfitnah dan memburuk-burukkan Palestin.

Sesungguhnya rejim pengganas Israhell adalah lebih jahat dan lebih ganas dari rejim Nazi, rejim komunis dan rejim fasis dll. Pengganas zionis sedang menyiksa dab membunuh rakyat Palestin secara beramai-ramai. Sesungguh pengganas-pengganas IDF adalah penjenayah perang yang perlu dihapuskan.

Kita berharap umat Islam yang mempunyai kemahiran menggodam menyerang sistem pertahanan Israhell termasuk sistem pertahanan Iron Dome Israhell.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails