Thursday, May 13, 2021

Buat semua bakal imam solat sunat Aidilfitri, ini panduan buat anda

 

Sempena sambutan hari raya kali ini, tentu sekali ramai kaum lelaki yang akan memikul cabaran kali pertama menjadi imam dan khatib bagi solat sunat Aidilfitri. - Gambar hiasanU.

UMAT Islam di negara ini bakal menyambut hari raya Aidilfitri atau 1 Syawal.
Namun, tahun ini bakal menyaksikan kelainan dan perbezaan dalam menyambutnya ekoran penularan pandemik COVID-19 yang menghalang kita untuk berkumpul bertakbir raya dan menunaikan solat sunat Aidilfitri berjemaah di masjid
Berikutan itu, umat Islam bukan sahaja dibolehkan malah diseru untuk mengimarahkan ibadah ini di rumah masing-masing bersama keluarga.
Bagi memudahkan kaum lelaki yang bakal mengimamkan solat sunat Aidilfitri di rumah, Astro AWANI lampirkan panduan menunaikan solat sunat raya dan teks khutbah seperti yang diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada Jumaat.
Kit Panduan Sambutan Aidilfitri di Rumah semasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini mengandungi panduan umum sambutan Aidilfitri seperti amalan sunat dan wajib sempena hari raya, panduan takbir, solat dan khutbah hari raya.
Berikut merupakan lafaz takbir raya:
.
Lafaz takbir raya.
Selain itu, ini pula tatacara atau rukun bagi mengerjakan solat sunat hari raya Aidilfitri:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Untuk panduan penuh, klik disini.
Sementara itu, berikut merupakan panduan untuk membaca khutbah hari raya Aidilfitri:
.
Panduan khutbah raya.
Dalam pada itu, Jakim berkata teks khutbah boleh di muat turun melalui portal Jakim di www.islam.gov.my atau portal Jabatan Agama Islam Negeri-negeri (JAIN) di seluruh Malaysia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails