Sunday, April 25, 2021

Patung Pertama Ataturk di AS, Apa rahsianya?

 

PADA 10 November 2013, ulang tahun ke-75 kematian Mustafa Kemal Atatürk, pembukaan patung Atatürk pertama yang dipamerkan di ruang awam AS diadakan di Sheridan Circle, salah satu dataran paling penting di Washington.


Setelah proses yang panjang dan sukar, Kedutaan Turki di AS dan Ataturk American Society menganjurkan pertandingan untuk merancang patung tersebut. Dalam pertandingan tersebut, pemahat JeffreyHall dipilih sebagai pemenang pertandingan. 


JeffreyHall, yang tidak tahu banyak tentang Atatürk, menjadi akrab dengan pendirian, penampilan dan pergerakan Atatürk yang luar biasa setelah menonton beratus-ratus gambar dan bahkan filem lama yang menunjukkan sikap dan pergerakan umum Atatürk.


Selesai hasil persiapan selama 6 bulan, patung itu menggambarkan gambar Atatürk, yang sedang memegang sebuah buku, pada akhir usia 40-an. Patung itu menekankan peranan utama Atatürk secara keseluruhan. "Ucapan" ditulis pada buku di tangannya.


Terletak di kawasan umum di hadapan kediaman Kedutaan Turki di kawasan EmbassyRow Washington D.C., Patung Atatürk adalah salah satu tarikan pelancongan yang paling menarik di antara sekitar 75 kedutaan, konsulat dan kediaman kedutaan.


Tentu kedua-dua negara tersebut ada maksud tersirat dalam memproklomir patung tersebut. (IH)

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails