Friday, April 30, 2021

Arab Saudi Ingin Berdamai dengan Iran..

 

Mohammed bin Salman ditunjuk jadi putra Mahkota Arab Saudi (Foto:Hassan Ammar/AP)

Riyadh - Putera Mahkota Arab Saudi Putera Mohammed bin Salman (MBS) memberikan nada yang lebih lembut ketika ditanya mengenai Iran.

Ini dia ungkapkan dalam wawancara televisyen yang disiarkan pada 27 April 2021, di mana dia juga mengatakan bahawa Arab Saudi dan pemerintah Biden menyetujui kebanyakan isu yang menjadi perhatian bersama.

"Iran adalah negara jiran, dan semua yang kita cita-citakan adalah hubungan istimewa dan baik dengan Iran," kata Putera Mahkota Saudi, Muhammad bin Salman.

"Kami tidak mahu keadaan Iran menjadi sukar. Sebaliknya, kami ingin Iran berkembang dan mendorong wilayah dan dunia menuju kemakmuran," katanya seperti dikutip di laman web AFP.

Riyadh telah bekerjasama dengan rakan serantau dan global untuk mencari penyelesaian terhadap "tingkah laku negatif" Teheran.

Kedua-dua negara memutuskan hubungan pada tahun 2016 setelah penunjuk perasaan Iran diserang oleh misi diplomatik Saudi berikutan pelaksanaan kerajaan seorang ulama Syiah yang dihormati.

Mereka juga mendukung pihak lawan dalam perang di Yaman, di mana gabungan yang dipimpin Arab Saudi memerangi pemberontak Houthi yang berpihak kepada Iran.

Komen MBS berbeza dari wawancara sebelumnya di mana dia mengecam Teheran, menuduhnya menimbulkan rasa tidak aman serantau.

Putera itu tidak menyebutkan adanya rundingan dengan Teheran, tetapi ada laporan mengenai rundingan rahsia langsung yang berlangsung bulan ini di Baghdad antara kedua negara.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails