Tuesday, April 27, 2021

Ramadhan, Rakyat Palestin di Jerusalem Timur, Turki lwn AS, HAMAS &India.

 

1. Kesatuan Ulama Muslimin Sedunia Hargai Perjuangan Rakyat Palestin di Jerusalem Timur.

Setiausaha Agung Kesatuan Ulama Muslimin Sedunia Profesor Dr Ali Muhyiddin Al-Qarah Daghi, menghargai rakyat Palestin di Jerusalem Timur yang menentang campur tangan polis Israel sejak awal bulan Ramadan.

Selepas penghapusan sekatan di kawasan tempat duduk di hadapan Gerbang Damsyik di Jerusalem Timur hari sebelumnya, kenyataan bertulis telah dibuat oleh kesatuan dengan tandatangan Setiausaha Agung Kesatuan Ulama Muslimin Sedunia Al-Qarah Daghi.

Dalam kenyataan itu, disebutkan bahawa penentangan rakyat Palestin terhadap pengusiran, pembunuhan, rancangan pemindahan dan penindasan yang mereka hadapi setiap hari dihargai.

Kenyataan itu berkata bahawa Kesatuan menganggap isu Palestin sebagai masalah utama umat Islam, dan mengutuk campur tangan Israel terhadap rakyat Jerusalem dan mereka yang bersolat di Masjid al-Aqsa.

Menggambarkan pelanggaran di atas sebagai "keganasan negara" yang bertujuan untuk Judaize Jerusalem, kesatuan menyeru dunia Islam untuk bersatu menentang rancangan Israel.

Dengan permulaan bulan Ramadan, polis Israel menyekat kawasan tempat duduk di hadapan Gerbang Damsyik dengan barikade.

Setelah berhari-hari rakyat Palestin berjuang, polis Israel mundur dan membiarkan sekatan di kawasan tempat duduk di hadapan Gerbang Damsyik dikeluarkan.

2. Erdoğan: AS Gunakan "Kenyataan Tidak Berasas, Tidak Adil, Menentang Kebenaran"

Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengatakan bahawa Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden menggunakan "kenyataan tidak berasas, tidak adil, menentang kebenaran" mengenai peristiwa menyedihkan yang berlaku lebih daripada satu abad yang lalu (1915).

"Anda tidak boleh meletakkan label 'pembunuhan beramai-ramai' pada orang Turki, kepada bangsa Turki." Katanya.

Presiden Erdoğan membuat kenyataan selepas mesyuarat kabinet.

Presiden Erdoğan bertindak balas terhadap keterangan Joe Biden pada 24 April mengenai peristiwa 1915 sebagai apa yang disebut "pembunuhan beramai-ramai".

''Kami berpendapat bahawa (penggambaran ini) diberi tekanan oleh Kumpulan radikal Armenia dan kumpulan anti-Turki.'' Katanya.

Presiden Erdoğan mengatakan bahawa Biden menggunakan kenyataan yang tidak berasas, tidak adil dan tidak realistik mengenai peristiwa menyakitkan yang berlaku lebih daripada satu abad yang lalu,

"Sekiranya Amerika Syarikat (AS) dan Eropah bersaing dengan kami dalam sejarah, mereka akan berada dalam keadaan tidak selesa. Bukan kami, ini kata sejarawan Eropah. Sekiranya anda mengatakan pembunuhan beramai-ramai, anda mesti melihat cermin dan menilai diri sendiri." Katanya.

"Kerajaan Uthmaniyyah tidak menghantar penduduk Armenia ke tempat lain, mereka berpindah ke tanah mereka. (Orang-orang ini) diberi masa satu minggu, mereka yang mempunyai alasan dikecualikan.'' Kata Presiden Erdoğan berkongsi maklumat.

"Jumlah orang Armenia yang mengalami deportasi dan penempatan semula dinyatakan paling banyak 600 ribu dalam laporan AS, yang bahkan jumlah yang sebenar lebih sedikit." Tambah dia.

Presiden juga menekankan bahawa terdapat kubur besar orang Turki yang dibantai oleh orang Armenia di banyak tempat (pada masa itu), tetapi tidak ada kuburan besar orang Armenia yang dapat dijumpai di mana saja.

"Tidak ada yang berlaku pada 24 April atas nama tragedi kemanusiaan. 24 April 1915 adalah hari ketika Negara Uthmaniyyah menutup organisasi yang beroperasi menentang mereka dan menangkap 235 eksekutif. Geng Armenia tidak bertempur dengan tentera Turki atau milisi yang melindungi bandar-bandar mereka, tetapi membantai orang-orang yang tidak berdaya. Semua fakta jelas, Anda tidak boleh bangun dan meletakkan label "pembunuhan beramai-ramai" pada orang Turki, pada bangsa Turki. " Katanya.

"Menyelidiki peristiwa dalam sejarah dan mengungkapkan kebenaran harus diserahkan kepada sejarawan, bukan ahli politik. Kami masih belum menerima jawapan untuk cadangan kami untuk menubuhkan komisi sejarah bersama mengenai tuntutan Armenia yang telah disuarakan selama bertahun-tahun." Tambah Presiden Erdoğan.


3. Hamas: ''Kami Berpihak Kepada Turki Hadapi Tekanan dan Campur Tangan AS''

Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri, memberikan sokongan kepada Turki terhadap Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden yang menggambarkan peristiwa 1915 sebagai "Pembunuhan beramai-ramai."

Menerusi akaun Twitter, Abu Zuhri membuat kenyataan berbahasa Turki, dia bertindak balas terhadap perihal pembunuhan beramai-ramai.

"Kami berpihak kepada Turki dalam menghadapi tekanan dan campur tangan AS. AS yang cuba menggunakan isu minoriti adalah permainan yang murah sehingga tidak ada yang tertipu lagi," kata Abu Zuhri.


4. Covid-19, Turki Tawarkan Bantuan Ke India

Turki menawarkan bantuan kepada India kerana wabak jenis baru coronavirus (Covid-19).

Menurut maklumat yang diperoleh dari sumber diplomatik, Menteri Luar Turki Mevlüt Çavuşoğlu melakukan perbualan telefon dengan rakan sejawatannya dari India, Subrahmanyam Jaishankar.

Dalam pertemuan itu, kepada rakan sejawatnya, Menteri Turki Çavuşoğlu menyampaikan ucapan semoga cepat sembuh untuk India dan mengatakan bahawa Turki sedia membantu.

(IH)


Hibur Hibur Sikit













I was a foolish little child Crazy things I used to do And all the pain I put you through Mama now I'm here for you For all the times I ...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails