Friday, March 15, 2019

Sawit Jual Pada Kroni M, Peneroka Tanam Buloh. Ha ha ha !!!


Sawit Jual Pada Kroni Mahathir, Peneroka Di Suruh Tanam Buloh!!!

Berita Baik Untuk Industri Sawit Malaysia (Tapi Untuk Siapa?)

4 Mac 2019, China tandatngan perjanjian untuk beli US$891 juta atau 1.62 juta tan minyak sawit daripada Malaysia (BACA DI SINI)...
Wahhh... Macai2 PH kemain bersorak sorai bila dapat tahu berita nie... Mahacai2 kata kerajaan akan kembalikan harga sawit negara seperti zaman BN...

Sorak mahacai lagi, nie permulaan jer tau, akan datang nanti, harga sawit akan jadi lagi tinggi dari zaman BN dulu... Bukti apa lagi yang korang nak untuk tunjukkan yang kerajaan PH nie tolong rakyat?
Kan dah cakap, PH Menang, Rakyat Senang!!!
Cuma perlu bersabar, kata mahacai...
Siapa Sebenarnya Yang Untung Dari Perjanjian Tu?

Tapi tau tak korang???
Yihai Kerry (Shanghai) Trade Co tandatangani perjanjian dengan PGEO Marketing Sdn Bhd untuk beli minyak sawit... Perjanjian tu di saksikan oleh si Teresa Kok yang sibuk cadangkan peneroka tanam buluh tu.

Yihai Kerry beli daripada PGEO Marketing Sdn Bhd...
BUKANNYA DARI FELDA!!!
Maknanya langsung tak der kaitan dengan peneroka...

PGEO Marketing ni syarikat milik Wilmar International Limited... Syarikat milik keluarga Robert Kuok (kroni Mahathir)... Wilmar International Limited tu pulak berpangkalan kat Singapura (BACA SI SINI), bukan Malaysia...

Jadi segala cukai di bayar di Singapura... 
Rakyat dapat apa??? Dapat ler kencing yang hancing barang sebalang dua...
Tujuan Teressa Suruh Tanam Buloh Nak Tolong Siapa Sebenarnya?

Persoalannya kenapa si Teresa sibuk suruh peneroka tanam buluh ganti sawit? (BACA DI SINI)...Logiknya, supaya syarikat kroni tak der saingan dalam industri sawit... FELDA ni pengeluar hasil sawit terbesar dalam negara... Jadi, korang nampak apa yg ada dalam kepala hotak berjambul puak DAP???
Baru Terdedah Peranan Robert Kuok Dalam Majlis Penasihat Ekonomi

Tentu korang semua tahukan, si Robert Kuok nie salah sorang dari Majlis Penasihat Ekonomi... Siapa yang lantik dia?

Tak lain dan tak bukan, Tun Mahathir lah yang lantik dia... Nak buat pencerahan sikit, Robert Kuok nie dah kawal pasaran sawit kat Indonesia (BACA DI SINI)...
Dan sekarang, Robert Kuok dapat pulak kawal pasaran sawit kat Malaysia... Malaysia dengan Indonesia, 2 pengeluar sawit terbesar dunia... Maknanya, Robert Kuok sekarang nie dengan rasminya dah kawal pasaran sawit dunia!!!

Korang tahukan, Felda banyak buka ladang kat Indonesia... 
Kat Indonesia, FELDA kena jual pada Syarikat PT Wilmar Nabati, syarikat milik Robert Kuok... Kat Malaysia pulak, kalau FELDA nak jual sawit, kena jual pada PGEO Marketing Sdn. Bhd. juga syarikat milik Robert Kuok...

Bermakna, FELDA sekarang nie bawah cengkaman Robert Kuok dan dengan sendirinya peneroka2 FELDA berkerja untuk Robert Kuok... Majoriti peneroka ialah Melayu dan FELDA sendiri adalah antara aset terbesar orang Melayu... Tapi sekarang terpaksa tunduk dengan arahan dan perintah Robert Kuok!!!

Dan Robert Kuok adalah kroni Tun Mahathir... 
Nampak tak apa yang ada dalam kepala hotak berjambul puak DAP dan Tun Mahathir? Jadi fahamlah kita apa yang Tun Mahathir kata, Selamatkan Malaysia!!!
PH MENANG, MELAYU KENA GANYANG!!!

11 comments:

Anonymous said...

pakatan memang hancing
matde n kroni
kaki kelentong

dulu matde kate anwar tumbok muka sendili
sampai lobammm
baru tau apa itu amno n pakatan

Anonymous said...

Selepas PRU14, ekonomi telah merosot untuk tahun 2018 lepas walaupun jelas meningkat sebelum PRU14.

Tetapi, data dan laporan yang sedang dikeluarkan tiap-tiap minggu jelas menunjukkan bahawa ekonomi Malaysia akan terus merosot lagi tahun 2019 ini.

Anonymous said...

Mengapa ada orang yang mengharapkan orang Cina mengambil berat tentang perpaduan nasional atau soal integriti sebagai keutamaan? Tidak pernah orang Cina mempertahankan Sultan apabila Kit Siang mengilhamkan serangan terhadap institusi beraja semasa Langkah Kajang. Adakah anda secara jujur benar-benar memikirkan bahawa kebanyakan orang Cina menghormati pemimpin-pemimpin kita?

Anonymous said...

Pengeluar sawit malaysia dikuasai oleh syarikat2 persendirian...felda hanye ade 25% sahaja...

Unknown said...

Isu sawit nie memerlukan fahaman dalam pandangan yang lebih besar dan luas. Ini isu ekonomi.

Tahukah anda Eropah dan US sedang melancarkan kempen 'No Palm Oil' atau anti minyak sawit di negara mereka? Itu sebab harga sawit jatuh, kerana tiada pembeli. Eropah boikot minyak sawit sebab nak jaga pasaran minyak kacang soya mereka.

Jadi tak ada guna kita jadi pengeluar terbesar minyak sawit tapi kurang pembeli. maka sebab itu terjadinya lambakan minyak sawit di pasaran dan akhirnya harga sawit jatuh.

Jadi ke mana lagi yang boleh di eksport minyak sawit kita? maka pasaran China lah jawapannya.
Tapi negara kita tiada pengaruh besar untuk jual direct pada China. Sebab itu muncul watak Robert Kouk (urusniaga melalui Wilmar dan PGEO).
Kenapa Robert Kouk? Kalau bukan jual pada Robert Kouk habis sapa lagi yang nak beli?
Memang dia yang punya pengaruh untuk jual beli minyak sawit ke China.
Tahun 2018 eksport minyak sawit ke China 800 ribu tan. Dengan perjanjian baru dianggarkan kita dapat eksport 1.6 juta tan. kan 2 kali ganda peningkatan tu. (anggaran di atas kertas)
Tak payah la nak cerita FELDA bawah cengkaman Robert Kouk ke apa, kita keluar sawit banyak2 tapi tak boleh jual, harga jatuh, tak guna juga.

sampaikan walau satu ayat...

Anonymous said...

Kenapa robert kuok?! Sebab dia senang saja...sebab melayu USELESS!!!! Ada faham?

Dr Ahmad Parveez Hj Ghulam Kadir TKP (R&D) MPOB said...

AsSalam Penulis Blog dan yang komen, pohon rujuk kepada kenyataan Datuk Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) mengenai perkara ini seperti pautan dibawah di Sinar Harian. Harap tidak disensasikan cerita tidak benar ini.

https://www.sinarharian.com.my/article/16799/BERITA/Nasional/MPOB-bidas-pihak-kritik-kerjasama-jual-162-juta-tan-minyak-sawit

Ibnu Hasyim said...

T. kasih tuan.
Saya siar semula kenyataan pihak tuan. -Ibnu Hasyim.

Ibnu Hasyim said...

Maaf ada sedikit masalah teknikal untuk menyiarkan semula..
https://www.sinarharian.com.my/article/16799/BERITA/Nasional/MPOB-bidas-pihak-kritik-kerjasama-jual-162-juta-tan-minyak-sawit

Dr Ahmad Parveez Hj Ghulam Kadir TKP (R&D) MPOB said...

Terima kasih, cuba copy pautan tersebut atau lihat dilaman Sinar Harian

Lelakidicermin said...

Blog ni kita tahu pro pd sape..kalau betul china akan beli minyak kelapa sawit kita 2 kali ganda sape yg untung.
Bg aku tun m guna robert kouk utk serampang dua mata je.. Cuma nak balik budak gemok tu..itu pun ubnu hasyim tak faham...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails