Pasukan keselamatan menolak peserta-peserta himpunan di pintu masuk sebuah pusat beli-belah di Istiklal Avenue di bandar raya itu, menurut seorang koresponden agensi berita AFP.
Polis turut melepaskan tembakan gas pemedih mata terhadap kumpulan peserta dan mengancam mereka dengan kawanan anjing lalu menyebabkan ramai peserta lari ke kawasan tepi jalan.
Acara sambutan Hari Wanita berlangsung secara aman pada tahun lalu tetapi pihak berkuasa mengeluarkan kenyataan melarang sebarang kegiatan demonstrasi di kawasan tengah bandar sebelum perarakan tahun ini.
Sebelum bantahan diadakan, kawasan itu dikawal polis yang mendirikan penghadang di sekitar Dataran Taksim ketika banyak kedai ditutup.
Beribu-ribu penunjuk perasaan pada awalnya dibenarkan masuk ke kawasan kecil di situ untuk mengadakan bantahan.
Bagaimanapun, kumpulan himpunan itu kemudiannya terperangkap di antara dua kawasan yang dikepung polis dan diusir oleh anggota keselamatan menggunakan gas pemedih mata.
Kumpulan aktivis wanita me­nuduh kerajaan pimpinan Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan gagal menjalankan usaha menghentikan kekejaman terhadap wanita.
Pada tahun 2018, kira-kira 440 wanita terbunuh dalam kes pembunuhan berkait jantina mereka berbanding seramai 210 pada 2012, menurut kumpulan aktivis We Will Stop Femicide. – AFP
Polis terima aduan, sedang siasat perarakan LGBT di ibu negara Polis terima aduan, sedang siasat perarakan LGBT di ibu negara KL.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Di Malaysia Hari Wanita Antarabangsa dibenarkan, walaupun menteri di JPM menyelar perusuh yang mempertahankan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) menyalahgunakan demokrasi.
Mereka membawa sepanduk dan bendera pelangi turut melaungkan slogan hina Islam seperti ‘hentikan perkahwinan kanak-kanak’ dan ‘jangan kacau LGBT’.
Apa lagi bila peserta himpunan itu terdiri daripada Women Aid Organisation (WAO), Sisters in Islam (SIS) yang disokong pemerintah..
Tapi di Turki Presiden Recep Tayyip Erdogan bertindak  tegas membela Islam dan kedaulatan negaranya.
Lihat juga..