Thursday, October 11, 2018

Sokong Mufti K'tan: Oktoberfest Tak Sesuai, Haramkan Serta-merta! -I/H

Imej yang berkaitan


SHAH ALAM - Program pesta arak Oktoberfest 2018 yang dijadualkan berlangsung esok di ibu negara tidak sesuai diadakan walaupun ia hanya untuk orang bukan Islam.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, ia tidak bertepatan dengan kehendak moral dan majoriti masyarakat di negara ini.

Katanya, ini kerana Islam merupakan agama rasmi negara seperti yang tercatat di dalam perlembagaan negara.

"Sebagai sebuah negara dengan Islam sebagai agama rasmi, penganjuran pesta seperti itu adalah tidak sesuai walaupun ia hanya untuk orang bukan Islam.
"Terserah kepada orang bukan Islam untuk minum minuman keras dan sebagainya kalau dalam agama mereka tidak dihalang, tetapi penganjuran pesta itu adalah satu (yang) boleh mencemarkan nama baik negara memandangkan Islam sebagai agama persekutuan dan agama lain boleh diamalkan secara aman," katanya kepada Sinar Harian.

Semalam, Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abdul Samad memberi lampu hijau penganjuran pesta itu jika penganjur membuat permohonan bagi mendapatkan permit dan mematuhi semua garis panduan ditetapkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Katanya, antara garis panduan yang perlu dipatuhi penganjur ialah orang Islam tidak dibenarkan terlibat dan tidak dijalankan di tempat terbuka.

Dalam pada itu, Mohamad Shukri berkata, penganjuran pesta itu dianggap sudah keterlaluan dan menampakkan tiada rasa hormat kepada penganut-penganut Islam.

"Ia seolah-olah ingin mencabar kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.
"Walaupun orang Islam tidak dibenarkan menyertainya, dari segi permuafakatan, orang bukan Islam dan Islam sepatutnya perlu mewujudkan keharmonian dan saling hormat-menghormati," katanya.

Beliau turut mempersoalkan bagaimana pesta itu boleh dilakukan secara tertutup.

"Tertutup macam mana kalau dah namanya pesta? Kalau pesta, ia tak jadi tertutup. Tertutup itu barangkali tertutup yang tidak boleh dihadiri orang Islam, tetapi sensitiviti umat Islam seharusnya dipelihara dan diberi rasa hormat kita," katanya.


Oktoberfest 2018 yang berasal dari Jerman dikatakan akan diadakan di Mid Valley, Kuala Lumpur, dengan pengisian festival makanan, hiburan, muzik dan arak.
Pada 2017 , penganjur membawa 250 jenama arak berbeza dari 43 syarikat pengusaha arak (breweries) untuk memenuhi citarasa pengunjung.
Penyertaan adalah dari seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Australia, England, Scotland, Belgium, Germany, Denmark, Norway, Japan, Thailand dan Vietnam.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ibnu Hasyim bersetuju dengan program pesta langgah kencing syaitan, atau 'arak Oktoberfest 2018' yang dijadualkan berlangsung esok di ibu negara tidak sesuai diadakan. Ianya perlu diharamkan serta-merta, walaupun ia hanya untuk orang bukan Islam.
Hasil carian imej untuk ibnu hsyim
"Orang Islam perlu diberikan kebebasan melaksanakan ajaran agama di negaranya sendiri, sesuai sebagai Islam sebagai agama bagi Persekutuan (Lihat perkara 3 Perlembagaan Persekutuan).

"Umat Islam perlu diberi kebebasan, itu yang pemimpin-pemimpin Malaysia baru kena tahu.. Jangan fikir macam orang yang bukan Islam dalam meminpin negara majoriti orang Islam." Jelas editornya Hj. Mohd Hasyim.

Berita hangat


54 comments:

cik siti said...

Kalau otak mereka dijajah oleh pemikiran yang bukan Islam mereka sanggah kata Mufti di negara ini..

ted manoff original said...

Aku lawan Mufti .

ted manoff said...

Tiba2 ada gambar tuan ibnu plk..pesta arak dh lama kenapa baru sekarang nk bersuara..nk slhkn ph juga kerr..cara fikiran tuan ibnu dh salah..entah2 tuan ibnu yg minum wain korea setiap hari..wain sedap kerr tuan ibnu..?

ted manoff said...

Apa nii tuan ibnu..klon2 nama plk..mufti xleh lwan kerr..

Anonymous said...

[ antilebaikulub said...
1. T.kasih. Kerana ramai yang kait PAS dengan kahwin 2,3,4,. Ada juga yang tuduh ahli PAS kahwin 5, itu tak perlu layan itu geng jahil agama. Nak fitnah pun biar menasabah.

2. Mengatakan ramai 'lebai PAS' kahwin poligami, menunjukkan lebai PAS itu mempunyai kesihatan seks yang baik, ramai anak dan tak takut, tak dapat rezeki seperti orang yang tak beriman.

3. Bukan seperti 'lebai kulub'. Lebai kulub ertinya mereka kuncu2 PH yang suka diperintah oleh orang kulub tak bersunat atau berkhatan, penuh tahi palat. Bukan perintah saja, bahkan dalam blog ini (ted manoff) ada yang mengaku sanggup beri 'puki bini'nya (maaf, itu yang dia sebut) kepada pakar rujuk mereka 'lebai kulup' Lim Guan Eng.

4. Lebai2 kulup ini, kebanyakannya beristeri 1, biasanya takut bini, nafsu ada tetapi tenaga tiada, bahkan ada yang rindu jadi pondan.(adanyang pilih nama kejora bapok dll). Atau isterinya jadi pkakas antik saja.]

cik siti said...

Tak salah minum arak.baik untuk kesihatan.walaun boleh minum rebina.

Anonymous said...

mufti Kelantan dgn fatwa dia.
mufti wilayah dgn fatwa dia.
situasi dua negeri tak sama.
Menteri wilayah betul merujuk kpd DBKL.

jika berlaku perlanggaran syarat, maka tindakan akan diambil.

boleh rujuk mufti wilayah

Anonymous said...

TAK PAYAH NAK AJAR ORANG...KAMI IKUT AL-QURAN BUKAN IKUT DEDAK ATAU SYIAH !

Anonymous said...

Maaf, nak tanya sikit, siapa tahu Ted Manoff ni Islam ke Kafir? Kalau Islam kesian kat mak bapak dia diakhirat nanti, kerana tak bagi pengajaran Islam pd anaknya, baru saja nak melangkah ke Syurga Malaikat akan menghalangnya kerana mempunyai anak spt Ted Mannof yg tak dididik dgn sempurna.
Arak itu adalah salahsatu drp DOSA BESAR, walaupun tak meminumnya hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan dikilangnya saja pun berdosa. HUKUM tetap HUKUM
Kalau Tef Mannof ni bukan Islam memang "berbaloilah" kerana setiap kali aja mendengar Islam aje dah menggelupur macam BABI GILA.
Ya Allah ya Tuhan ku, kau tunjukkanlah kekuasaan mu, bagilah pembalasan yang setimpal kepada Ted Mannof didunia ini sebagai pengajaran kepada yang lain-lainnya. Amin.

Anonymous said...

Banyak betul org kafir berlakon jadi melayu islam ni....

Anonymous said...

Masa najib berkuasa tak ade lobai berani suruh haramkan oktoberpest...kenape?..

Anonymous said...

Banyak betul sijahil mengaku alim mcm puak pas..

Anonymous said...

Ko tak ade beza dgn kapir..yg makan duit haram pon ko sokong..

Anonymous said...

Kenape mufti kelantan tak haramkan penjualan arak di kelantan? Lobai sksyen...

Anonymous said...

Lobai kulup pas baham pil kuda ..tu pasal kuat napsu...duit dan betina pantang lepa...

Anonymous said...

Lobai munapikk..

Anonymous said...

Bila kelantan nak haramkan jual arak kerana DOSA BESAR...


Berlagak alim kununye..

Anonymous said...

masa najib walaun join pesta dedakbest

Anonymous said...

Islam tak mengharamkan orang bukan Islam minum arak juallah dan minumlah sebanyak mana yg kau mampu, begitu jugalah diKelantan, orang2 kafir dibenaarkan menjual dan meminum arak, tapi bukanlah ditempat awam.
Lain kali kalau nak ulas itu biarlah berilmu sikit kalau tak terserlah sangat akan keTOLOLanya.
Anon 1.30pm terlalu jauh ketinggalan tak ikut perkembangan (orang baca dia pun nak baca, tapi dia tak faham apa yang dia baca - baru 2 atau 3 bulan ni pandai membaca kok
Anon 1.34pm: tuan manusia yg paling hebat (cerdik tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar) tuan boleh dilantik sebagai Mufti Hong KONG

ikan said...

ha ha ha lebai kahwin 2, 3,4 sihat seks. kalau ikut sunnah nabi poligami lepas saidina khadijah wafat. lebai bini pertama masih ada dok tambah bini. kalau tambah bini hidup je pak lebai. ni dengan budak 11 tahun pun jadi.

Anonymous said...


Satu cara utk haramkan pesta arak ia lah PAS kena menang PRU sehingga dpt menguasai Putrajaya.

Buat masa ini rakyat telah tolak PAS bukan sbb arak tp sbb politik PAS mcm sampah dan pemimpin PAS tdk pandai jaga amanah dlm percakapan dan berdakwwh.

Kegagalan PAS ada lah satu dosa pada PAS kerana PAS tlh memilih cara yg salah semasa PRU yg lepas. Ia itu bersekutu dgn UMNO yg melukuskan pesta arak sejak dulu lagi.

Dosa arak dgn dosa berbaik dgn raja penyamun hampir sama. Org Islam jd keliru.

Apa yg sepatutnya PAS lakukan ? Kembali pd Islam yg mengikut cara yg betul. Bersih dan suci. Mulakan dgn buang pemimpin yg tlh mengengkari pakatan dgn mengadakan hubungan sulit dgn musuh politik, UMNO.

Buang semua pemimpin yg menolak pengampunan penuh yg di beri oleh Agung pd Anwar Ibrahim.. Kerana tindakan mereka mesabitkan kesalahan liwat pd Anwar Ibrahim.. Sedangkan mangsa yg di liwat elok dan boleh tersenyum ketika berkempen. Apa kah dlm Islam tidak ada ilmu psychology atau ilmu ttg perangai buruk dan ilmu akhlak?

tajnur said...

http://www.abc.net.au/news/2018-09-12/oktoberfest-in-the-west-bank-palestine/10229852
Tebing Barat, Palestine yang kuat dengan pejuang2 berani mati dan keutuhan Islamnya mengalahkan org Islam di Malaysia pun tak ada kedengaran demonstrasi dan berlaku pergolakan kerana Oktoberfest...

Anonymous said...

Lebai tak munafiq. Yang munafiq tu ialah yang sokong oktoberfest. Yang ilmu agama takda tapi jadi hero konon. Ted adalah pelaku dosa besar kalau islam. Kalau kafir tak perlu layan. Tapi aku dengo nama dia muhd nor.

Anonymous said...

Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

Sesungguhnya setan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu).

orang sempitkan pintu maksiat
ni nak buka lagi luas
jenih ngaku ja islam tapi takut kapir marahhh
nanti tak dapat undi

murah sungguh pegangan Islam puak ni
tak cukup arak rata tempat nak buat pesta lagi
apa punay bahalool duk ada

Mohammad Azren said...

Mengapa hujah seperti ini tidak digunakan oleh Mufti Pahang untuk menutup Casino diatas gunung tu. Kalau mahu berpilih untuk meletak hukum. Kepala Taik Mufti lah. Mufti pun macam Lobai gak.
Agama cari makan.c Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Betul kan dulu niat dihati sebelum berdoa. Takut nanti jadi macam doa pemimpin Lobai yg memohon bala pengajaran buat TUN. Alih- alih Allah takdir kan beliau menjadi PM buat kali kedua.. " adakah kamu tidak memikirkan nya wahai Lobai" Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

sdr ikan 2.36 pm, simpanlah sikit kebodohan tu, nampak sangat sdr tak pernah baca dan ambil tahu sirah nabi. kalau nak cakap tentang Islam belajarlah dulu jangan sebarang cakap. pergi kat kedai buku tolong beli buku2 atau kitab Sirah nabi, baca dan kemudian barulah ulas, barulah nampak cerdik sikit.
Kalau macam ni cara saudara ulas saya pasti nama ibu dan ayah Rasullullah saw pun saudara tak tahu, apa tah lagi rukun islam atau rukun islam. Jangan harap nak baca Al Quaran lagilah tolol

Anonymous said...

Kenape baru sekarang berani bantah?....dulu sokong maknanye lobai pon dulu tak ade ilmu agama jugalah mcm cai..

Anonymous said...

Cai pas dan umno bodoh....orang kapir nak buat ape lantak dia lah selagi tidak ganggu dan memerangi orang islam..

Anonymous said...

Puak ni ikut nabi mana tak tahu laa...lobai kulub pas songsang..

Anonymous said...

Sebab lobai pas menipu makan duit haram...

Anonymous said...

Dinegara arab tak sde arak..fikelantan pon tak ade arak..yg dijual kincin setan...

Anonymous said...

Murah sungguh iman puak pas...benarkan arak dijual di negeri pas ...bodooh sungguh puak pandai bermuka2

Anonymous said...

2. Ada orang berkata Nabi SAW tidak berpoligami ketika menikahi Khadijah RA dan berkata Nabi hanya berpoligami setelah Khadijah wafat dan menganggap ianya sunnah. Al-Jawab, jika begitu maka hendaklah setiap lelaki itu menikahi janda kerana Khadijah janda dan Khadijah lebih berusia dari baginda maka hendaklah lelaki menikahi perempuan yang lebih tua darinya.


Lobai dah hantam blm bini pertama mati..

Anonymous said...

Anwar kini ibarat kain putih, kata Rais

Shakira Buang
11 Okt 2018, 11:11 tengahari (Dikemaskini 11 Okt 2018, 11:16 tengahari)


A A
Pengerusi BERSATU Negeri Sembilan, Tan Sri Rais Yatim mengingatkan PAS bahawa tidak timbul soal sama ada calon Pakatan Harapan pada pilihan raya kecil Port Dickson layak atau tidak bertanding di parlimen tersebut.

Bekas menteri besar itu berkata ini jelas dalam Perkara 42 Perlembagaan Malaysia bahawa apa yang diperlukan oleh calon HARAPAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu adalah cuma pengampunan penuh.

“PAS pun ada mengkritik, kononya Anwar ini nak dicabar kelayakkan. Tapi saya tak payah sebut siapalah yang menyebut perkara ini.

“Dia macam mahir benar undang-undang, tapi saya yakin dia mungkin mahir dari segi undang-undang, tapi bila bicarakan satu persatu akan kalah.

“Dia lupa, di bawah Perkara 42 Perlembagaan Malaysia, yang diperlukan cuma pengampunan penuh dan apabila dikatakan pengampunan penuh 42 perlembagaan kita, selesai semua,” katanya ketika berucap dalam Majlis Pemimpin Bersama Pesara di Taman Intan Perdana, Port Dickson, malam tadi.

Mengulas lanjut, Rais menegaskan Anwar kini ibarat kain putih selepas mendapat pengampunan dari Yang di-Pertuan Agong atas kesalahan lampaunya.

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara pak ibnu hasyim. Ana nak tanya ikhlas..pak ibnu pernah tak melancap dolu2?

Sekian

Anonymous said...

Mohammad azren bawak mengucap.

Anonymous said...

Beribu tahun pas tentang termasuk masa pas bersama pr lagi bukan baru sekarang. Dulu pr salahkan umno sebab pas ada bersama tapi ph benarkan jadi macai ph apa beza ph dng bn?

Anonymous said...

Pasal bikini separoh bogel bukan Islam dipusat2 pelancongan Terengganu, PAS kata ok beres kerana menghormati hak2 bukan Islam, menjaga harmoni dan kelangsongan dasar kerajaan dulu. Suroh PAS gi royat Tok Peti Kelantan tu apa maksud hormati bikini separoh bogel bukan Islam.

Lagi pun Mufti Kelantan, Perak dan Pahang ni semua dah lama ikut telunjuk UMNO dulu benci PAS tapi bila PAS dah berdedak dgn Najib mereka pun senada dgn PAS belasah Kerajaan PH.



Anonymous said...

Perbandingan kedua golongan itu orang-orang kafir dan orang-orang mukmin,
seperti orang buta dan tuli dengan orang yang dapat melihat dan dapat mendengar.
Adakah kedua golongan itu sama keadaan dan sifatnya?
Maka tidakkah kamu mengambil pelajaran daripada perbandingan itu?

dasar parti kpair tolak hukum hukum Islam
ada orang ngaku islam pi masuk parti kapir
syarat jadi ahli setuju ngan dasar perjuagan pati kapir

apalah punya bahalollll

Anonymous said...

Kah kah,,,al juburi dah jadi bersih....agaknya babi dap pun dah jadi halal kepada puak2 ph ni...

Anonymous said...

Husam minta polis siasat dakwaan 'wang RM90 juta' diterima PAS

N Faizal Ghazali
11 Okt 2018, 3:22 petang (Dikemaskini 11 Okt 2018, 3:26 petang)

A A
Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Senator Husam Musa meminta pihak polis supaya turut menyiasat dakwaan beliau mengenai penyaluran wang kepada pemimpin PAS seperti yang didedahkan sebelum ini.

Menurutnya, sudah tiba masanya perkara itu disiasat untuk pendedahan umum.

"Saya berharap polis akan menyiasat dakwaan pemimpin PAS melalui pihak-pihak tertentu sebelum ini, melalui Affin Bank yang saya sebutkan sebelum ini.

"Jumlahnya antara RM90 juta hingga RM200 juta, supaya perkara ini juga disiasat dan jika belum ada laporan polis dibuat bolehlah mana-mana pihak buat laporan polis.

"Bila saya bangkitkan perkara ini, PAS mengugut untuk menyaman saya tetapi sekarang ini sudah tiba masanya perkara seperti ini perlu didedahkan kepada rakyat," katanya kepada media selepas merasmikan majlis penutup program Senario Jenayah Komersial peringkat Jabatan Pendidikan Negeri di Kota Bharu, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim yang menyatakan komitmen untuk meneliti laporan berhubung dakwaan menyaluran wang RM2.5 juta daripada Umno kepada PAS.

Anonymous said...

Berape kali dah jubo kena sula dgn anwar?...

Anonymous said...

Ko mcm orang buta kenal gajah..

Anonymous said...

Mca terima islam?...mca bukan kapir?...kenapa pas terhegeh2 nak berbaik fgn mca?.....munapik..

Anonymous said...

waah ada walaun nyamar malekat maut blh tau akidah org dlm blog. jenis ini yg mnyamar malekat mngundi yg kalah hari tu

Anonymous said...

huhuhu...dulu tu pasti...entah2 sekarang pun masih lg bila tgk foto seksi sukan.

Anonymous said...

eeeheheh.. yg bersuara tu mufti wilayah atau mufti kelantan? silap alamat kot.

mu pi benteras ajaran sesat syirik kaki bomoh tahyul santau sihir kt kelantan tu. itu merosak akidah org islam. lbh parah.

Anonymous said...

awak YB ke saya YB ma...halo...U YB ko I YB awak YB ke saya YB ma...halo...U YB ko I YB awak YB ke saya YB ma...halo...U YB ko I YB awak YB ke saya YB ma...halo...U YB ko I YB undilah yab pakatan dap supaya kepala bana dap ...apa//..lai bai den nak tepuk tepuk bai..pak ibnu ruang komen khusus utk kapiaq sdap je ke baguis punya komen dok ada hah...tepuk...ha//ha//tepuk awak YB ke saya YB ma...halo...U YB ko I YB

Anonymous said...

Babi MCA pun ana pulun demi undi. Dulu Anwar ana peluk pun boss ana Pakatan Rakyat, byk kerusi menang, dapat merasa jadi exco2 lumayan negeri kaya.

Anonymous said...

Terbaiknya, Husam atau wakil buat laporan polis dan sertakan SD Rafizi dulu yang namakan Nasha sbg Broker yang terima duit curi Najib.

Biar PDRM siasat kerana ada ura2 Hadi dan Taki nak gugurkan kes saman fitnah diLondon keatas Claire Brown menuduh PAS terima RM90 juta duit curi Najib kerana maslahat dan kepentingan umum walaupun Taki baru berkata diMuktamar PAS besar peluang menang saman.

Byk hasil dari dedak Najib ini. PAS keluar Pakatan Rakyat, jebon2 keluar PAS, PAS bertaawun dgn Najib, Nasha dapat habuan lagi CEO Moderate dan Hadi jadi jurucakap Najib. PAS dah jadi keliru politik semenjak itu.

Ini perlu utk membawa PAS balik kelandasan perjuangan yang sebenar spt time Arwah2 TGFN dan TGNA.

Anonymous said...

Haram kpala jubo mopti..mopti pahang setan

Anonymous said...

Bodoh punya Barua2 Tokong...

Bila Tokong nak anjur Oktorberfest, Barua2 Tokong kata biarlah itu hak Kapir nak minum...

Tapi bila Orang Islam nak memperkasakan undang2 syariah mereka contoh RUU355... Barua2 Tokong ni juga yang menentang bersama Tokong kapir.... Bukankah itu juga Hak orang Islam...kenapa ditentang...?

Barua2 Tokong ni kalau tak kapir mesti golongan Liberal yang nak memuaskan nafsu ikut akal certot mereka.... Komen macam taik mengulang ulang tuduhan tanpa fakta...

Die Ngerawat said...

Kebanyakan baruah PH adalah peminum arak tegar ,sbb tu diorang melompat bila mufti cakap macam tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails