Friday, October 12, 2018

MRT2: Bukan Soal Jimat Tapi Cara Menyamun Kontrak




1. Tony Pua menulis panjang lebar menyalahkan MMC-Gamuda kerana tidak lagi mahu berunding menurunkan kos membina laluan bawah tanah untuk MRT2.
2. Beliau menyalahkan MMC-Gamuda kerana tidak mahu berkongsi data mengenai projek dengan pihak konsultan yang dilantik bagi mengesahkan kos sebenar kontrak. 
3. Perunding beliau mendakwa projek tersebut boleh dikurangkan kos sehingga sekitar RM4.5 bilion.
4. Kerajaan juga menyatakan akan membuat tender terbuka antarabangsa bagi menjimatkan kos laluan bawah tanah.
5. Persoalan pertama kita ialah siapakah perunding kerajaan? Apakah perunding sama yang dibayar beratus juta hanya untuk “konsultasi” terowong Pulau Pinang?
6. Kedua, MMC-Gamuda memenangi tender terbuka antarabangsa bagi projek ini. (http://www.theedgemarkets.com/article/mmc-gamuda-bags-largest-mrt2-contract-worth-rm155b). Jadi apa kejadah kerajaan hendak buat tender terbuka lagi?
7. Ketiga, MMC-Gamuda menang tender terbuka bermakna data dan butiran projek sememangnya ada pada kerajaan. Jadi apa sebab kerajaan dakwa MMC-Gamuda tidak bekerjasama memberi data.
8. Apakah perunding yang dilantik cuba mendapatkan maklumat pembekal dan teknikal projek yang menjadi rahsia syarikat supaya memudahkan kontraktor baharu bakal dilantik menyambung kerja dan pintas jalan mudah penyelidikan dan kajian awal?
9. Keseluruhan naratif kerajaan dalam isu MRT2 soal penjimatan adalah untuk menyedapkan telinga rakyat tapi di belakang tabir rakyat melihat ia adalah cubaan “menyamun” kontrak.
-Fb Ab Jalil Backer.


30 comments:

ted manoff said...

Kahkahhh..jalil backer nii mamaq lidah biawakk..tulisan mcm nii pun tuan ibnu ambil asal boleh dikaitkn dgn ph..konon 20 ribu pekerja utk raih simpati..insaflah tuan ibnu..hentikn sikap adudomba..

Mokhtar senik said...

Gaji MD & BOD MMC & Gamuda

*Pengarah Urusan
MMC: RM5.5J setahun / RM458K sebulan / RM15K sehari
Gamuda: RM4.8J setahun / RM400K sebulan / RM13K sehari

*Seluruh Lembaga
MMC: RM8.13J setahun / RM677K sebulan / RM22k sehari
Gamuda: RM16.36J setahun / RM1.36J sebulan / RM45k sehari

cik siti said...

Ya, mulalah meroyan an menggelupur lagi..
babi tunggang si kulup.
ha ha ha

Anonymous said...

Mmc gamuda sbnrnya dah kantoi. Disebalik menang tender..sub kon blik kpd kroni paknteri. Menteri lama boleh la kincing..kahkhkah. Skrg mnggelupur labko dgn fraud

Jalil fucker. Sila bljr lagi

ted manoff original said...

betul tu

Mohammad Azren said...

Tony Pua sudah menjelaskan bahawa merawani melantik juru perunding antarabangsa yg telah menyiapkan ratusan projek di 37 buah negara. Hampir 5 Billion dapat dijimatkan wang Rakyat. Berapa banyak infrastruktur untuk kesejahteraan rakyat dapat disediakan. Kalau Gamuda tak boleh, Orang lain boleh. Apa ada hal.....Janji jadi Kerajaan yg BERTANGGUNGJAWAB. 5 billion Bhai....bukan sikit yg disakau Kabilah Puak Penyamun ni dengan menaikkan harga sebenar. Lobai apa tahu?, BERANCHUK @ NGENTOT ajelah yg Lobai tahu. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ilmu hal ehwal perniagaan , membuat untung yg nampak betul dlm undg2 walhal ada byk salah guna kuasa dan aliran duit kami ahli pas kurang faham sikit.

Tapiii takpe. Berikan kami sedikit masaa. Kami ahli pas akan sembhyg istikharah. Utk dptkan maklumat penipuan kalo ada. Slps tu siap la korg ph kami akan hentam balik.

Jom ahli pas smua. Kita sembhyang istikharah. Smbhyg hajat sekali. Skrg. Jom

Anonymous said...

Meroyan kapla bapak ko..ko ade butiran gaji mmc gamuda?...bongok tak pernah habis..

Anonymous said...

Ibnu kutip dari blog umno..

Anonymous said...

Malaysia Baru maa...semua mesti mau jimat. Ada bagus juga tender semula. Ada lebihan duit untuk kerajaan gunakan bagi projek yg lain.Tapi kesian juga saham gamuda menjunam. Pekerja bawahan terlibat pun ada banyak komitmen utk meneruskan kehidupan. Semoga ada win-win situation. Tumpang simpati dan kita doakan yg baik2 untuk pekerja terlibat.

Anonymous said...

MMC-Gamuda ajak kerajaan sambung rundingan MRT2

10 Okt 2018, 9:49 malam (Dikemaskini 10 Okt 2018, 9:52 malam)

A A
Rakan pelaksana projek Transit Aliran Massa 2 (MRT2), MMC-Gamuda, menggesa kerajaan menjempit mereka kembali ke meja perundingan bagi mengkaji semula kaedah bagaimana penamatan projek terowong bawah tanah itu boleh ditangani dengan lebih lanjut.

Dalam satu kenyataan hari ini MMC-Gamuda berkata mereka menyambut baik keputusan kerajaan diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu mengkaji semula projek berkenaan.

Pada masa sama kata syarikat terbabit mereka komited untuk terus membincangkan langkah mengurangkan kos projek berkenaan dan bekerjasama dengan Kementerian Kewangan.

"Curahan hati oleh kakitangan MMC-Gamuda sejak 48 jam lepas adalah jujur dan datang dari hati mereka sendiri.

"Berdasarkan pengumuman mengenai penamatan kontrak pembinaan terowong bawah tanah MRT2 baru-baru ini kami faham reaksi dan situasi mereka.

"Justeru kami menggesa semua pemegang taruh terutama kakitangan kami, subkontraktor dan para pembekal semua supaya tetap bertenang, bersabar dan memberikan kepercayaan kepada perdana menteri menjalankan proses semakan itu," kata kenyataan tersebut

Mohammad Azren said...

Jangan jadi macam Chief Lobai...sikit-sikit bermimpi bertemu Rasulullah SAW. Melopong mulut Lobai yg lain dengan penuh KETAKSUBAN dan KETAKJUBAN. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Senlm ni keras kepala...

Anonymous said...

Puak pas buta pasal projek2 yg di buat oleh najib...harga diumumkan pada permulaan projek jauh berbeza dgn harga muktamad..

Anonymous said...

Bagian terowong saja yg di panggil semula tender maa...gamuda pon boleh masuk semula..

Mohammad Azren said...

Insyaallah ! Kerajaan ada penyelesaiannya. Kita ber PM Tun Mahathir ,bukannya Haji Abdul Hadi. ...Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Celakak punya kerajaan ph. Habis aku punya pojek masyuk dgn mrt.
Hal2 projek mrt ni dah cntikkk kami setting. Baik punya paperwork.kawtim dgn mmc gamuda. Smua korang tau ye.babi tul

Hal2 ambik tanah.smua dh setel. Cmne korg pecah lobang.bbi la ph

Bagi pd grab rakyt yg kerja rajin dptla untung. Kalau feeder bus kena stop tak masyuk la kami cmni. Penat kami buat pperwork hal2 mrt.
Hal transport punya setting pun korang tahu ye.

Lps ni unit outlet..kondo sblh mrt ygbkami dpt sorg sebijik kena siasat lagi. Naya kami.pundek punya mnteri ph.

Yg bnar
Ex menteri, ptd & team

Anonymous said...

biasanya subkon akan menemui maincon yg baru bagi meneruskan kerja2 yg tlh mrk siapkan.

maincon baru pun lebih senang lantik mrk semula sbb subkon dah biasa dgn kerja2 yg ada. biasanya subkon paling bawah yg sebenarnya buat kerja dgn harga ciput. maincon (aka kroni) goyang kaki dgn untung byk. yg buat kerja kena tekan dan kdg2 sengaja dibyr lambat.

cth : subkon yg buat kerja harga cekik rm30ribu. mainkon caj klien (glc) rm80k.

MRT byr cepat. itu yg plus utk MRT.

Anonymous said...

Dlm situasi kewangan negara yg robek penjimatan perkara utama...

Pas tak reti soal penjimatan..

Anonymous said...

Ooo ko hina kami ahli pas ye.
Takpe..takpe. Kami akan sembhyang hajat utk faham soal jimat dan kewangan. Dah pandai nnti siap ko kami serang!!

Anonymous said...

Puak ph kelupok nak tutup malu. Sudahlah ph penyamun nak merompak perompak yg nyaya rakyat jelata. Tepukkkkkkk

Anonymous said...

Sama aja ph dng bn penyamun dan perompak apa beza.

Anonymous said...

Sudahlah macai dap menyamar jd ahli pas pulak komen kamu pun dah tahu ada unsur menghina agama islam.

Anonymous said...

Macai ph ni sebenarnya anti pas msti nak masuk penghinaan pada pas. Pas istikomah perjuangkan islam itu pasal ph anti pas.

Anonymous said...

Seronok keluarkan komen hina islam jng main2 dngan solat walaupun solat sunat.

Anonymous said...

Seronok kluarkan berita fitnah adu domba jng main2 dengan fitnah walaupun copy paste wahai bangang

Anonymous said...

Fitnah...fitnah...halo..siapa yb saya ke awak siapa yb I ke u awak yb ke saya yb yb ,,saya yb saya yb dap ma..hormat sikit awak kenal saya siapa/..dasar melayu tak sedar diri...umno tak betul dap lagi advance lupa2 nya..siapa kata dasar dap lebih Islamic dri mana2 parti di Malaya ni apa lagi tepuk///tepuk

Anonymous said...

Hina islam hotak ko. Ni la puak lebai ni asik nerprasngka buruk. Cmne lah masa mati nantim mesti tersiksa kan..

Anonymous said...

Woii.ingat sikit jasa dap. Dap dgn pas dulu kamceng. Dia byk bantu pas tau. Karpal singh ad belikan kek sambut birthday arwah nik aziz tau. Kenang sikit jasa besar tu.
Tau
Tau

Die Ngerawat said...

Masa saya kerja dgn GAMUDA dahulu, hampir semua staff cina adalah penyokong DAP. Sekarang padan muka Diorang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails