Tuesday, October 09, 2018

Perlu 'sangkaan dan intipan' Untuk Tangani Jenayah


IZWAN ABDUL HALIM

KUALA LUMPUR: Di dalam Siyasah Syariyyah terdapat pelaksanaan dan pendekatan ke atas undang-undang yang boleh dilaksanakan mengikut keadaan suasana dan perkembangan tertentu secara fleksibel.
Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menjelaskan, tidak semua sangkaan dan intipan itu suatu dosa sebagaimana ayat 12 surah al-Hujurat yang menyatakan sebahagiannya itu adalah dosa.
"Sebahagian, bukan semua sangkaan. Ada sebahagian lagi yang menimbulkan unsur-unsur perlu diintip. Itu, pihak kerajaan boleh buat," ujar beliau pada sidang media di Markas JPP, Bagan Pinang, Port Dickson semalam.
Mengukuhkan penjelasan itu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Takiyuddin Hassan mengemukakan perbandingan seumpama dengan Undang-undang Sivil antaranya penguatkuasaan polis terhadap Akta Rumah Judi.
Menurutnya, sebelum pihak polis melaksanakan tangkapan, terlebih dahulu mereka mengadakan observasi yakni intipan, di mana perkara sama juga terdapat pada kes jenayah di bawah Undang-undang Syariah.
Tuan Guru turut melanjutkan penerangan beliau mengenai makna sebahagian sangkaan dan intipan itu dengan merujuk situasi jenayah yang berlaku di mana menuntut tindakan daripada pihak berwajib.
"Bila didapati ada perompak, penyamun, (maka) polis mesti mengintip di mana perompak itu bersembunyi. Kalau SB (Special Branch) tahu perompak bersembunyi dalam rumah, (tapi) tak boleh serbu rumah itu, (kerana dihukum) haram, betul ke (begitu)?
"Ini tidak betul. Begitu juga hal-hal lain termasuk (oleh) Pejabat Agama. Ada intipan dia, cara kerja dia," tambahnya pada Ceramah PRK PD di Bukit Tembok, Linggi semalam. - HARAKAHDAILY 8/10/2018

13 comments:

ted manoff said...

Hadi awang nii siapa pula?..lobaii kulop yg selalu disebut oleh tuan ibnu kerr?..

ted manoff original said...

Lebai kulup tu ialah Guan Eng/Kit Siang, bos yang penarik becanya adalah Tun M..
gua baru babi tunggang nya saja.. jangan marah sangat pada gua..
Ha ha ha

cik siti said...

Setuju..

cik siti said...

Hadi ni lebai kulop.dah tua tapi tk sunat.eee gelinya,byk taik palat.

cik siti said...

Biadanya ted mnoff. Kurang ajar..

Anonymous said...

Lebai 1mdb kata mat sabu

Anonymous said...

Wee ka siong lebai kulup lagi besar...boleh jerkah lobai hadi hingga terkincit lobai hadi..

Anonymous said...

Memang Encik siti kena sutuju sebab lobai hadi bongok yg terhegeh2: nak sokong lobai kulup besar mca tanpa diminta oleh mca...tak gitu En siti?..

Anonymous said...

The Star kesal 'kekeliruan' isu laporan khalwat

8 Okt 2018, 10:32 malam (Dikemaskini 8 Okt 2018, 11:24 malam)

A A
The Star hari ini menjelaskan bahawa bahagian yang menjadi pertikaian dalam wawancara Datuk Mujahid Yusof tidak dikaitkan dengan menteri itu.

Ia selepas setiausaha akhbar Mujahid, Siti Zulaikha Zulkifli semalam memberi masa 24 jam untuk akhbar berkenaan memohon maaf berhubung laporan berkenaan, terutamanya berhubung kenyataan menteri itu yang berhubung serbuan khalwat oleh pihak berkuasa agama.

"Kami mahu menjelaskan bahawa perenggan berkenaan tidak dikaitkan dengan Mujahid dan ia bukan petikan kata-katanya.

"Ia berdasarkan jawapan kepada soalan: 'Katakan seseorang terlibat dalam khalwat di ruang tertutup. Pihak anda boleh pecahkan pintu dan menahan mereka. Adakah ini akan berubah?'"

"Untuk rekod, menteri itu menjawab: 'Saya akan memberi panduan kepada kesemua agensi di bawah saya, terutamanya pegawai penguatkuasa, jangan masuk campur ruang peribadi seseorang. Isu berkaitan penguatkuasaan terhadap khalwat, yang anda rasakan sering disalahgunakan, tidak kesemuanya. Tetapi ada beberapa ketika ia telah dieksploitasi dan disalah guna. Penguatkuasaan ke atas aktiviti khalwat terletak di bawah institusi kehakiman di bawah negeri, dan ia bukan di bawah kementerian saya, tetapi kami mempunyai platform di mana kita akan bertemu kesemua pengarah negeri jabatan hal ehwal Islam, serta berkongsi pandangan dari sudut kerajaan persekutuan berhubung isu ini.'"

Anonymous said...

Boleh kurang ajar dgn orang bodooh pentaksub lobai bongok Pas..

Anonymous said...

Tghh boleh dikira sebagai ulamak yang membabitkab diri dengan politik. Perlu ada sebahagian ulamak melibatkan diri dengan politik. Kalau dibiarkan lobai kulup mahathir, anwar the liwat, lobai guan eng sahaja yang berpolitik hancurlah tamdun islam. Jihad orang beragama untuk syahid sangat diperlukan utk menangani liberal, sekular, avelangis dan jahiliah seperti ted.

Anonymous said...

Ted tak berak. Suka simpan taik palat.

Anonymous said...

Tahniah kepada penyokong pas, takziah kepada ph kerana merosakkan islam, bahasa,dan adab dengan makian dan bahasa lucah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails