Wednesday, October 10, 2018

K'jaan PH Dibelenggu Manifesto -Rafidah Aziz



KUALA LUMPUR: Tan Sri Rafidah Aziz menyelar pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang gagal mengotakan janji seperti yang termaktub dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.
Memetik laporan portal berita, beliau berkata salah satu rancangan yang gagal menjadi kenyataan adalah apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, tidak menjadi Menteri Pendidikan seperti yang dijanjikan.
“Saya terkilan kerana Dr Mahathir pernah memberitahu saya yang beliau akan mengambil alih portfolio pendidikan dan saya amat teruja dengan perkhabaran itu.
“Saya katakan kepadanya yang keputusan itu adalah sangat baik namun, dua hari kemudian semuanya membantah.
“Kenapa? Kenapa? Kenapa? Manifesto bodoh yang menghalang anda, bukan?” soalnya ketika menjadi panel sempena program ‘Malaysia Baharu: Maju Ke Depan Bersama’ pada persidangan Malaysia: Satu Permulaan Baru, di sini hari ini.
Mengulas lanjut, beliau berkata, Dr Mahathir pada pernah berkongsi dengannya idea bagi menambah baik sistem pendidikan negara.
“Saya amat gembira dan saya beritahu anak-anak bahawa beliau memiliki idea yang yang bernas walaupun sudah berusia 93 tahun,” katanya.
Sementara itu, beliau turut memberi amaran bahawa tidak mustahil kerajaan akan kehilangan kuasa sekiranya tidak dapat membuat keputusan penting hanya kerana ‘terikat’ dengan manifesto yang dijanjikan.
“Jangan biarkan manifesto membelenggu pemimpin daripada mara dalam membangunkan negara kerana anda mungkin hanya akan memerintah untuk satu penggal saja,” katanya.
Terdahulu, Dr Mahathir mengakui Perdana Menteri tidak boleh memegang portfolio lain dalam Kabinet berdasarkan manifesto PH.
Perjanjian itu (Perdana Menteri tidak boleh memegang portfolio lain) sudah termaktub dalam manifesto PH dan beliau tidak boleh mungkir, sebaliknya Ahli Parlimen Simpang Renggam, Dr Maszlee Malik kemudiannya dilantik Menteri Pendidikan. (PH)

7 comments:

Anonymous said...


“Pada 13 Oktober ini ( 3 hari lagi ), marilah kita hantar satu mesej yang lantang dan kuat kepada seluruh Malaysia dan seluruh dunia yang melihat (PRK) Port Dickson sekarang, (bahawa) kita, Pakatan Harapan, kita mahu Anwar Ibrahim bergandingan semula bersama Tun Mahathir menjayakan Gagasan Malaysia Baru.”

PRK PORT DICKSON UNDI PAKATAN HARAPAN , UNDI ANWAR IBRAHIM

HIDUP HARAPAN HIDUP PAKATAN HARAPAN!

Anonymous said...

Rafidah Aziz sudah makan DEDAK cap anjing buruk kepala umno dan pas

Anonymous said...

jgn hanya kerana anak kamu malas ke sekolah malas buat homework yg banyak maka kamu salahkan manifesto yg tidak mengizinkan pm pegang jawatan Menteri Pendidikan. justru bukan manifesto yg bodoh tp mungkin anak kamu yg bodoh kt sekolah.

sebagai pm tun boleh saja memberi idea kepada Menteri pelajaran utk dihalusi dan dilaksana jika sesuai. malah kak pidah sendiri boleh majukan cadangan tersebut sekiranya merasakan diri tidak bodoh.

tidak memegang jawatan Menteri Pendidikan bukan bermakna tun sebagai pm tidak boleh bersuara. begitu juga Menteri pelajaran bukan bermakna boleh menentukan dasar ikut syok sendiri. contohnya jika tak suka kasut sekolah hitam, boleh cadangkan kasut sekolah warna belang-belang.

kerajaan ph terbuka dan rakyat boleh menyuarakan pandangan selama mana cadangan itu tidak diahmadmaslankan oleh yg memberi pandangan. dan anda tidak akan di bom atau disumbat dlm tong drum bersimen hanya kerana anda memberi pandangan mengenai dasar pelajaran negara.

harap kak pidah puashati dgn jawapan yg sangat bernas ini.

Anonymous said...

Ya, sungguh bernas 855AM, Syabbass!!!!!!!

Anonymous said...

Lu yang mengampu, sendiri tulis seniri puji.
Babi tunggang si kulup, jangan lepas peluang rebut dedak!
H ha ha

Anonymous said...

walaun.. klu ada cadangan bab penternakan babi spesis dalam bukit edisi hj hadi, sila majukan kepada menteri pertanian. sebb belum ada seorg melayu islam yg berjaya dalam penternakan babi. kita harus berbangga dgn inisiatif walaun ini.

Puaka Rimba said...

Ada benarnya kenyataan Rafidah Aziz tu, tetapi ianya diputuskan demi menegakkan integriti PH. Walaupun TUN agak mengalami sedikit kesukaran dalam membuat keputusan ,dan segala keputusan melalui konsensus. Insyaallah ! TUN ada jalan penyelesaiannya. Seperti kata TUN ,siapa sangka Chempedak jadi Nangka....koloborasi antara golongan PASik dan dUMNO TERSUNGKUR MENYEMBAH BUMI. dan yg KESIAN....Lobai Malang Moden masih kempunan ke PUTRAJAYA. Hehehekikikihahahakahkahkah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails