Saturday, May 26, 2018

RUU 355: Pas Harap Kerajaan Beri Perhatian




KOTA BHARU – Pas masih komited memperjuangkan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 2016 (RUU 355) dan berharap kerajaan Pakatan Harapan akan memberi perhatian kepada perbahasan tersebut di Parlimen nanti.

Timbalan Mursyidul Amnya, Datuk Ahmad Yakob berkata,  pihaknya melalui jawatankuasa teknikal yang ditubuhkan bersedia memberikan yang terbaik untuk perbahasan RUU itu nanti.

“Jawatankuasa teknikal yang kita tubuhkan ini terus aktif dan harapkan kerajaan Pakatan Harapan ini akan beri perhatian sebab ia sudah berada di Parlimen,” katanya ringkas.

Beliau ditanya mengenai persediaan Pas untuk membahaskan RUU tersebut memandangkan kini kerajaan sudah pun bertukar tampuk kepimpinan.

Sementara itu, Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari juga memberitahu beliau akan memperjuangkan usul tersebut di Parlimen nanti dan akan terus berusaha dalam ruang lingkup yang ada supaya cita-cita mereka menjadi kenyataan.

“Kita akan teruskan perjuangan ini. Saya yakin semuanya akan berjalan dengan baik. Mohon rakyat sama-sama doakan permudahkan segala urusan kita nanti,” katanya.

Sebelum ini, Pas gagal membahaskan usul pindaan Akta 355 tersebut pada sidang Parlimen sebelum ini dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan memberitahu pihaknya akan menghantar surat kepada Speaker Dewan Rakyat bagi memastikan RUU 355 dimasukkan dalam penggal ke-14.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails