Friday, May 25, 2018

Ramadan Di New Delhi, Mencari Tarawih Ada AC &Masala Dosa

Hasil carian imej untuk Ramadan di New Delhi, Mencari Tarawih AC dan Masala Dosa
New Delhi - Sama seperti berpuasa di Indonesia, di mana-mana negara, termasuk di India yang saya sedang hidup, pada waktu malam kita mengadakan doa tarawih. 

Terdapat cerita menarik tentang aktiviti ini.

Semua masjid tempatan di New Delhi, biasanya tidak berhawa dingin (ac), tidak menggunakan penghawa dingin. Kerana suhu mencapai 43 derajat Celsius, tentu saja bahagian dalam masjid itu panas ketika digunakan tarawih jemaah.

Salah satu darinya ialah masjid Fatehpuri di Old Delhi yang dibina pada tahun 1650 oleh Fatehpuri Begum, salah seorang isteri Maharaja Shah Jahan yang memerintah India ketika itu.

Sejak tahun lepas, saya telah cuba mencari beberapa penyelesaian untuk mengatasi masa solat shalat tarawih ini. Secara kebetulan, di sekeliling rumah saya di New Delhi Selatan, terdapat beberapa keluarga Muslim.

Atas hasil inisiatif dan salah satu pemilik rumah yang penuh ac, maka diadakan solat tarawih jemaat di salah satu ruang tamu penyejuk udara rumah setiap malam.

Di samping menjemput ruang tamunya dengan penghawa dingin jemaah shalat tarawih, pemilik rumah juga menyediakan air minuman dan mengundang hafiz remaja Alquran sebagai imam shalat tarawih.

Setiap malam, kita menghabiskan 1 juz dalam shalat tarawih, jadi pada Ramadan Insya Allah boleh khatam Qur'an. Masa Isha di New Delhi adalah sekitar pukul 8:30 malam dan di rumah itu doa biasanya dipersembah jemaah ,bermula pada pukul 21:00, terus tarawih 20 rakat ditambah 3 rawat witr, sehingga selesai pukul 23:00.

Dengan keadaan seperti ini, cukup 'berat' dilakukan. Lebih-lebih lagi, mereka biasa menjemput orang asing (bukan tempatan) seperti saya untuk menduduki tempat perlindungan. Akibatnya, pasti saya perlu tamat.
Ramadan di New Delhi, Mencari Tarawih AC dan Masala Dosa
Selfie di IICC. Foto: doc. peribadi
Saya juga cuba mencari penyelesaian lain untuk solat tarawih yang selesa dan sesuai. Rupanya, tidak jauh dari rumah saya, terdapat Pusat Kebudayaan Islam India (IICC). Di ruang bawah tanah bangunan terdapat sebuah masjid kecil, berkarpet (banyak masjid tempatan yang lain masih bertentangan dengan tikar pandan), dan tentu saja berhawa dingin.

Walau bagaimanapun, atau mungkin ia tidak mungkin 'tetapi' ya, di papan notis itu ditulis bahawa imam tempatan akan memberi Al-Quran suatu wawasan ke Tarawih 15 hari. Saya tidak mempunyai masa untuk mencuba sembahyang tarawih di IICC, hanya salat zuhur dan mengambil gambar.
Ramadan di New Delhi, Mencari Tarawih AC dan Masala Dosa
Di masjid dengan Duta Besar RI RI ke India, Arto Suryodipuro. Foto: doc. peribadi

Pilihan lain yang lebih dikenali dengan warga Indonesia di India, tentu saja berdoa di masjid Kedutaan Besar Republik Indonesia (Kedutaan) di Delhi. Selain suasana juga sangat 'Indonesia', berdoa tarawih ada 'hanya' 8 rakaat plus 3 rakaat witr. Bangunan ini berhawa dingin dan dengan permaidani lembut yang bersih. Dua point terakhir adalah kemudahan mahal yang perlu diberi penekanan.

Di masjid ini, setiap hari Sabtu dirancang untuk memecahkan puasa bersama dan ada pembicara berbahasa Indonesia juga. Memecah puasa bersama di Kedutaan juga tentu saja dengan masakan Indonesia.

Oleh itu, tidak perlu memecah puasa dengan makan kari atau masala dosa makanan India yang lain. Dosa adalah sejenis tepung yang dibuat dari slab nipis seperti kulit martabak yang diisi dengan rempah-rempah pelbagai.

Sedangkan masala adalah nama untuk semua makanan yang diberikan rempah-rempah. Teh tenusu yang diberi perasa dipanggil teh masala. Kadang-kadang seolah-olah pelik untuk memanggil iftar dengan masala yang terdengar seperti masalah. Tambahan pula dengan dosa, hahaha.

Apa sahaja kisah Ramadan yang anda kenali, semoga perkhidmatan puasa kami dalam bulan Ramadan ini mendapat rahmat dan rahmat daripada Allah SWT. Amen.

*) Prof. Tjandra Yoga Aditama Bekas Ketua Umum Pengendalian Penyakit dan Kesehatan Lingkungan (P2PL) dan Bekas Kepala Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan (Balitbangkes), Kementerian Kesehatan RI Sekarang berkhidmat di WHO di Asia Regional Office di New Delhi.

Bagi anda pembaca AFC yang mempunyai cerita kenangan Ramadan seperti di atas, sila hantar tulisan anda ke e-mel: ramadan@detik.com. Jangan lupa masukkan nombor hubungan anda dan foto sokongan cerita. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails