Wednesday, May 23, 2018

Rumah Pengerusi Tabung Haji Diserbu SPRM Rampas RM500K, Barang Kemas.

Abdul Azeez Rahim

Pengerusi Tabung Haji, Datuk Abdul Azeez Rahim mengesahkan rumah dan pejabat beliau diserbu oleh SPRM dan beberapa dokumen dan fail telah dirampas.

“Mereka datang ambil fail dan sedikit dokumen,” kata Azeez kepada laman aplikasi berita, Malaysia Decides.

Bagaimanapun, kata Azeez, SPRM tidak menyerbu pejabat beliau di Tabung Haji. Azeez juga mengesahkan beliau telah meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Tavbung Haji dan surat mengenainya telah diserahkan kepada pihak pengurusan Tabung Haji.

Sementara itu, Malaysiakini pula melaporkan, Abdul Azeez berkata dia perlu menyemak semula jumlah wang tunai dan barangan kemas yang dilaporkan dirampas kerana dia tidak berada di rumah ketika kejadian.

“Mungkin ada wang tunai (yang dirampas). Saya perlu semak semula kerana saya tak ada di rumah di Baling.
“Saya akan semak dan maklumkan semula,” kata pengerusi Lembaga Tabung Haji itu kepada Malaysiakini.

Abdul Azeez berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung laporan Malay Mail yang memetik sumber SPRM sebagai berkata bahawa pegawai siasatan merampas lebih setengah juta wang tunai, beberapa dokumen dan barang kemas ketika serbuan berkenaan.

Diminta mengulas lanjut, Azeez hanya berkata “saya tidak tahu.”

Abdul Azeez perlu semak jika SPRM rampas RM500k, barang kemas Alyaa Alhadjri. Anggota Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim mengesahkan bahawa pejabat parlimen dan rumahnya di Baling, Kedah diserbu pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam.

Ketika dihubungi, Abdul Azeez bagaimanapun berkata dia perlu menyemak semula jumlah wang tunai dan barangan kemas yang dilaporkan dirampas kerana dia tidak berada di rumah ketika kejadian.

"Mungkin ada wang tunai (yang dirampas). Saya perlu semak semula kerana saya tak ada di rumah di Baling.
"Saya akan semak dan maklumkan semula," kata pengerusi Lembaga Tabung Haji itu kepada Malaysiakini.

Abdul Azeez berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung laporan Malay Mail yang memetik sumber SPRM sebagai berkata bahawa pegawai siasatan merampas lebih setengah juta wang tunai, beberapa dokumen dan barang kemas ketika serbuan berkenaan.

Diminta mengulas lanjut, Azeez hanya berkata "saya tidak tahu." Dia bagaimanapun berikrar akan memberikan kerjasama penuh berhubung siasatan SPRM itu.

"Sudah tentu (saya akan beri kerjasama). Tapi mereka tidak maklumkan sama ada mereka akan panggil saya," katanya.

Berita Harian awal hari ini memetik Pengarah SPRM Perlis Mohd Shukor Mahmud yang juga mengesahkan serbuan di rumah dan pejabat Azeez.

"Serbuan itu dilakukan oleh SPRM Putrajaya. SPRM Perlis sekadar membantu. Saya tidak pasti sama ada Azeez ditahan atau tidak.
"Kes apa yang dia disiasat, itu perlu rujuk kepada Putrajaya. Kes ini dikendalikan oleh Putrajaya," kata Mohd Shukor dipetik sebagai berkata. (MALAYSIA DATELINE )

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails