Thursday, May 03, 2018

Mana Islam Dalam Agenda DAP? Sekular Macam BN Juga?

Hasil carian imej untuk tiada islam dalam dap

MANA Islam dalam agenda DAP? Silarujuk matlamat-matlamat yang terkandung dalam Perlembagaan parti DAP. 

Rupanya, tidak ada satu pun daripada 18 Matlamat pada dokumen itu menyebut mengenai agama Islam, apatah lagi sebarang pendirian untuk pertahankan kedudukan agama ini. 

Sebaliknya, perlembagaan parti berkenaan yang merupakan doktrin begitu penting kepada ahli-ahli parti itu lebih menyerlahkan semangat sekularisme iaitu ke arah kesaksamaan yang menjunjung hak asasi manusia. 

Berikut merupakan perkara kedua dalam matlamat yang digariskan parti itu: 

‘Mengesahkan lagi dan memulihkan Perlembagaan Malaysia kepada rangka kerja sekular yang asal, iaitu sebagai sistem undang-undang tertinggi negara yang menghormati nilai-nilai demokrasi dan hak asasi manusia dengan memberi hak yang saksama kepada setiap rakyat Malaysia.’ 

Berkenaan hal agama, matlamat keempat dalam perlembagaan parti itu hanya menyatakan:

‘Mengiktiraf kebebasan beragama sebagai hak asasi yang merangkumi kebebasan pelbagai agama daripada diancam oleh undang-undang yang bersifat menindas dan akta-akta yang berunsur diskriminasi.’ 


DAP hendak berdabik dada dengan komposisinya yang pelbagai kaum namun dalam negara yang majoritinya merupakan penduduk beragama Islam, parti itu tidak dapat memberi penyelesaian politik kepada kunci keamanan dan kestabilan di negara ini.

Menerusi perlembagaannya, parti itu hanya dapat menyatakan ia mempertahankan dan menjunjung kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan tetapi ia tidak mampu menyatakan secara bertulis dalam hal yang sama mengenai kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan.

Maka, tidak hairanlah daripada mana datangnya punca perdebatan yang sering ditimbulkan pemimpin-pemimpin DAP mengenai kedudukan Islam di negara ini sehingga tidak pernah tenggelam polemik perkara berkenaan.

Usahkan biarkan formula DAP yang terkandung dalam gabungan pembangkang PKR meranapkan rakyat dan negara tercinta ini.  (IH)

Ikuti selanjutnya..

12 comments:

Anonymous said...

Dr Ridhuan Tee: DAP Hina Islam, Kenapa Pakatan Diam?

Sumber : mynewshub

ertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’. Mereka tidak terasa apa-apa.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam.

Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. Mereka diam juga.

Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. Mereka buat lembu kenyang.

Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam.

Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud. Mereka diam juga.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru.

Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.

Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman.

Anonymous said...

Apakah yang kita boleh harapkan dari parti ultra kiasu perkauman roket yang menjadi kepala bapak kafir harbi yang telah menentang, menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam dan hak umat Islam?

Sebilangan Melayu sekular liberal yang menyokong parti perkauman roket adalah seperti lebai malang yang menang sorak kampung tergadai.

Yang pasti cucu dan cicit mereka akan meludah kubur mereka kerana menyebabkan cucu dan cicit mereka ditindas oleh parti ultra kiasu roket.

Anonymous said...

sebenarnya pas dan dap,mengunakan ideology yg sama untuk dapatkan kuasa di dunia.mereka gunakan asebab dunia,iaitu demokerasi politik kepartian,sesiapa memiliki majority dari undian mahkluk merekalah yg berkuasa.Agama islam ada jalan yg lurus,seperti dlm al-fatihan,tunjukan kami jln yg lurus,seperti yg kau berikan nikmat pada ANBIYA,AL-SADIQIN,SUHADA DAN ORNG2 BERIMAN.Jadi perjuangan sebenar AGAMA ADALAH "DAKWAH' cara2 mereka yg fditunjukan dlm al-quran dan hadth,sebab cara DAKWAH ,mensyaratkan pemipinnya orng2 islam dan beriman.

parti pas mengunakan asebab dunia,dan gunakan agama mengtakan pemimpin2 politik hanya untuk orng2 islam,sedangkan dlm al-quran "peminpin islam,adalah dari kalangan dakwah' cara nabi s.a.w.
cara politik untuk 'kesenangan/kemewahan'
cara dakwah melalui 'mujahadah'

Islam itu sendiri pembentukkan sifat-sifat.--bila sifat terbentuk,pertolongan allah pasti datang
cara politik dapatkan kuasa.--tiada janji allah,peraturannya sama seperti allah berikan pada orng2 kafir.

Anonymous said...

Masih ada blogger dan komentar yang bodoh a/l bangang.

Kebajikan rakyat, menambah peruntukkan sekolah2 agama Islam, pondok2 agama, masjid, surau bukankah salah satu ciri2 Islamik?

Itu baru satu....

Yang lain termasuklah pemberian kerja2 kontraktor secara tender dengan mengutamakan kontraktor muslim, menambah jawatan berteraskan pengajian sekolah2 agama dan banyak lagi....tak perlu JERIT kami Islam...kami Islam....padahal rakyat Kelantan amat menderita...remaja Kelantan cari kerja di Selangor dan Pulau Pinang (negeri pembangkang) kerana tiada kerja di Kelantan....Islam PAS belum sempurna !

Eh, saya nak gi sembahyang : Kata orang PAS

Orang bukan PAS terus bergerak ke masjid untuk menunaikan solat: Inilah perbezaannya.

Anonymous said...

Parti Islam PAS tidak menggunakan agama tetapi sebaliknya PAS berjuang untuk menegakkan agama Islam dan membela hak umat Islam dan hak rakyat berdasarkan Al-Quran, Sunnah, Qias dan Ijma'.

Jika mengikut cara Rasulullah s.a.w. , dakwah Rasulullah s.a.w. mengikut situasi semasa. Semasa umat Islam lemah dan ditindas oleh puak kafir, pendekatan lemah lembut digunakan.

Apabila Rasulullah s.a.w. menubuhkan kerajaan Islam di Madinah, pendekatan lemah lembut masih digunakan disamping perlaksanaan hikum Hudud dan melancarkan peperangan ke atas musuh Islam yang mengancam agama Islam dan umat Islam.

Untuk melaksanakan ajaran Islam , kita memerlukan kuasa politik yang diperolehi melalui proses demokrasi.

Tanpa kuasa politik,umat Islam tidak mampu untuk menguatkuasakan undang-undang Syariah dll di negara ini.

Maka PAS berjuang melalui politik untuk menperkasakan dan memartabatkan agana Islam dan membela hak umat Islam dan rakyat.

Anonymous said...

Sebaliknya parti kafir harbi roket menggunakan ideologi sekular liberal ( dan mungkin komunis?) untuk mendapat kuasa politik untuk menentang dan menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam di negara ini.

Anonymous said...

Owh lepas dah bagi peruntukan sekolah agama kira dap ada LESEN biadap la nak komen apa saja ttg Islam gitu? Klu dap bagi peruntukan pakai duit titik peluh sendiri pun dap still tak ada hak langsung nak campurtangan hal ehwal Islam. Nak hapuskan subjek tamadun Islam di IPT2, hal murtad, azan, zakat, hudud, ruu, majlis fatwa yg depa sibuk campurtangan apasal?Cuba explain sikit.

Ingat peraturan dan hukum Islam ni mcm org pan ke? Bagi dedak lepas tu dah boleh dijadikan sbg khadam sesuka hati

Anonymous said...

Barua DAP menulis komen memuji DAP tetapi apakah yang berlaku sebenarnya?

(Quote)Guan Eng bagi RM40,500 kepada sekolah agama tapi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Mubaligh dorang bagi RM328,000 dan peruntukan untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berjumlah RM289,000.

Adil ke macam tu?? Bukan sahaja tidak adil malah peruntukan sekecil itu dicanang megah oleh DAP tetapi menutup cerita tentang peruntukan besar yang diberikan kepada sekolah bukan Islam. Tindakan tersebut ternyata tidak adil bagi golongan Islam.(Unquote)

Sumber: utaranews.com

Anonymous said...

Wah barua DAP cuba kencing rakyat.

Jika kerajaan DAP terlalu kaya dan hebat, mengapa kerajaan DAP masih berhutang dengan kerajaan persekutuan?

Mengapa KM DAP terpaksa merayu bantuan kerajaan persekutuan ketika banjir kilat melanda Pulau Pinang sehinggakan PAS pun turut membantu?

Hebatlah sangat konon!

Anonymous said...

12.08. kamu faham tak apa yg kamu tulis? Faham ke apa itu asbab dan tajried? Klu x faham jgn main baca sikit sana copy dan baca sini sikit copy. Apabila kamu katakan pas dan dap mempunyai teras ideologi yg sama itu sahaja pun sudah pincang muqadimah kamu. Adakah kamu ini seorang muslim atau seorang non-muslim yg cuba berbahas dgn hanya membuat bacaan rambang? Maaf bertanya

Anonymous said...

apa kamu ni terlalu fanatik dgn kepartian kamu?apa yg hadi nak bawa pas ka mana?Inilah pemimpin yang bercelaru otaknya dan tiada pendirian,Hardy juga tiada track record Yang baik dalam mentakbir Negeri,pagi cakap lain petang pula cakap lain.Dia jauh lebih nyayuk dari Tun Dr.Mahathir Muhammad.

Dulu siapa yang kata dulu, WAJIB sokong DAP dan HARAM sokong Umno hingga kiamat pada 8 Ogos 2012 dan siapa pulak yang kata PAS dapat untung kerjasama dengan DAP pada 13 Oktober 2012 walau pun dia tahu DAP tolak hudud kalau bukan si Lebai Tua Hadi Awang ni?? Pada aku si lebai tua ni tak lebih daripada menjadi ayatollah kepada PAS hingga penyokongnya begitu taksub dan rela disesatkan dengan ajaran SESAT dia tu

Anonymous said...

Parti Islam PAS tidak menggunakan agama tetapi sebaliknya PAS berjuang untuk menegakkan agama Islam dan membela hak umat Islam dan hak rakyat berdasarkan Al-Quran, Sunnah, Qias dan Ijma'.

TETAPI PRACTICALNYA,CAKAP TAK SERUPA BIKIN,1981 HADI CAKAP LAIN 2018 HADI BUAT LAIN-AJARAN ISLAM?AL-QURAN -HADITH...QIAS,IJMA YG BANYAK..

Jika mengikut cara Rasulullah s.a.w. , dakwah Rasulullah s.a.w. mengikut situasi semasa. Semasa umat Islam lemah dan ditindas oleh puak kafir, pendekatan lemah lembut digunakan.
KITA MENGAKU AL-QURAN SEPANJANGZAMAN,''CARA RASULALLAH IALAH "PEMBENTUKKAN SIFAT',DIREDHAI SEPERTI MUHAJIRIN & ANSAR'...'AMAL MA'ARUF NAHI MUNKAR'..BASIC RUKUN IMAN 6,AMAL,BASIC RUKUN ISLAM 5.DAKWAH KALIMAH LAILLAHAILALLAH.TIADA ASEBAB DUNIA.

Apabila Rasulullah s.a.w. menubuhkan kerajaan Islam di Madinah, pendekatan lemah lembut masih digunakan disamping perlaksanaan hikum Hudud dan melancarkan peperangan ke atas musuh Islam yang mengancam agama Islam dan umat Islam.
MENGIKUT TAFSIRAN MASING2,SEBENARNYA DIMADINAH NABI MENANAMKAN "KEIMANAN PADA SAHABAT'AGAR DAPAT HADAPI UJIAN ASEBA DUNIA.

Untuk melaksanakan ajaran Islam , kita memerlukan kuasa politik yang diperolehi melalui proses demokrasi.

AJARAN AGAMA LURUS YG DIAJARKAN ALLAH DGN MENDAPAT "IMAN'ITU DULU CARA DAKWAH,SEBAB INI JANJI ALLAH,DGN POLITIK (TIADA JANJI ALLAH).

Tanpa kuasa politik,umat Islam tidak mampu untuk menguatkuasakan undang-undang Syariah dll di negara ini.

NABI S.A.W TAK PERLUKAN KUASA POLITIK UTK DAPATKAN KUASA,DIA HANYA IKUT WAHYU ALLAH,DAN BERDAKWAH APA YG ALLAH PERINTAHKAN.BARULAH DOA RASULALLAH & SAHABAT2 DITERIMA.PEMBENTUKAN SIFAT AMAT KRITIKAL DISINI,KITA HARI2 17X JANJI DGN ALLAH AKU SEMBAHMU DAN MINTA PERTOLONGANMU,BILA NAK BERKUASA,KITA MINTA MAHKLUK UNDI KITA?LEPASTU MINTA ALLAH TOLONG KITA?SEDANGKAN PERINTAH ALLAH PADA KITA UNTUK DAPATKKAN"IMAN'DILETAKKAN NO CURUT.


Maka PAS berjuang melalui politik untuk menperkasakan dan memartabatkan agana Islam dan membela hak umat Islam dan rakyat.

TERPULANGLAH PADA TUAN!SAYA KASINI BUKAN NAK AJAR TUAN-TUAN,CUMA NAK BERI 'PERINGATAN', ALLAH DAH TETAPKAN HIDAYAH PADA SESIAPA DIA SUKAA! DLM AL-QURAN ,ALLAH KATA 'SIAPA INGIN BANTU AGAMA KU...DISINI ADA JANJI ALLAH,MEMBANTU SESIAPA BANTU AGAMANYA,ALLAH MENYURUH NABI KITA S.A.W IKUT CARA NABI ISA,INI DICERITAKAN DLM SURAH YASSIN,SURAH YASSIN DIBACA BUKAN UTK YG MENINGGAL,TETAPI SEBAGAI PERINGATAN UTK SIPEMBACANYA.


KENAPA ALLAH TAK MALU KATA DUNIA & SEISINYA TAK ADA 'VALUE'PADANYA WALAUPUN SAVALUE KEPAK NYAMUK.SEBABTU DIA BERI MKN/MINUM,KEHEBATAN,POLITIK YG HEBAT2 PADA ORNG2 KAFIR,SEBAB DUNIA INI SYYYURGA MEREKA...
KITA YG MENGAKU ORNG2 BERIMAN2,DOK MARAH2 PADA MEREKA,SEKULARLA MACAM2 KATA,DAN BEREBUT2 DGN MEREKA DGN DUNIA YG SEMENTARA.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails